Ursprungligen postat av JontaK
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kass(t)längd med multirulle
Collapse
X
-
Av gammal tradition använder japaner bjällror för att skrämma bort onda väsen och verka förebyggande mot det onda. I vissa tempel ser man dessa bjällror också.Ursprungligen postat av anteman Visa inläggSaito är det han med klockspel i grenen? Undrar om det har med att skrämma björnar att göra eller… En väldigt duktig kastare i alla fall.
- Gillar 1
Kommentera
-
En förbannad kragbjörn är definitivt ett ont väsen värt att pingla bort!Ursprungligen postat av Xerup Visa inläggAv gammal tradition använder japaner bjällror för att skrämma bort onda väsen och verka förebyggande mot det onda. I vissa tempel ser man dessa bjällror också.
Angående kastlängd med multi.
Är det någon här som funderat kring (eller helst mätt upp) spölängdens eventuella påverkan på kastlängden?
Kastar ett spö, ett par fot längre, oavsett om det kortare spöt kanske är "bättre" (alltså mer avancerade ringar/ringsättning och dylikt)?
Jag har och har haft ett gäng customspön, valde redan första bygget för många år sedan att använda Fuji's titan/Torzite-ringar som ska vara bland det bättre på marknaden.
Jag har tyckt att dessa spön kastar "friare" än andra och att jag med mina spön runt 7 fot kastar lika långt eller till och med längre än enklare, massproducerade spön någon fot längre.
Brasklappen är att jag inte mätt skillnaden, än.
Placeboeffekt eller kan det ligga något i det?
Gällande rullar verkar det ju generellt skilja tämligen lite i kastlängd från en modell till en annan förutsatt att de är i olika klass, samma sak med spön av samma längd?
Kommentera
-
Jag har testat lite med en tiny buster här hemma och jag kan helt enkelt inte kasta den längre med ett 11-fots spö än jag kan med ett 7-fots men då laddar spöet på 7 fot bra medans spöet på 11 fot får svårt att ladda då kastvikterna på det spöet börjar på 20 gram och en tiny buster utan krok väger 10 gram.
Dock tror jag begränsningen i kastlängd har med betet att göra... luftmotståndet är helt avgörande och jag kan inte kasta längre med ett haspelspö på 11 fot heller...
- Gillar 1
Kommentera
-
Generellt så upplever jag att längre spön ger längre kast (till en viss nivå) högre fart på betet ger ju längre kast allt annat lika och en lång hävstång ger ofta det (om man orkar accelerera fullt) tänker därför hellre 10' än 9' till min 5600C4 Mag, säg att det gör 5 meter?
Körde dock en 12' haspel till HÖ för säg 20 år sedan, klinga drygt normalgrov och öglor lite lätt matiga, det "swoshade", ja lät mycket när man kastade som om spöt bromsade när man laddade i motvinden och det lär ju påverka betets utgångsfart trots längden.
Det finns många parametrar och ett par "skolor". Tex Zenaq Plaisir med mängder av små öglor, eller spön med få och större och de där emellan.
Också hur långt ifrån den första öglan ska sitta från rulle och om den ska vara stor eller mindre för totalt lägsta friktion. Har Torzite på ett Sportex 8' och jag upplever att det "släpper linan" "lätt och kastar bra, iaf subjektivt... Eller reellt givet öglors kvalitet, placering primärt eller vass klinga? Kanske alla tre. Tror att öglorna kvalitet, storlek och placering avgör mer på haspelspön.
Sen får man nog ta i beräkning hur vi laddar ett kast, vår" kaststil" om det finns en sån kan säkert lämpa sig mer åt det korta, snabba eller mer tvärtom...Senast ändrad av anteman; 2023-02-27, 22:04.
- Gillar 2
Kommentera
-
För att kasta maximalt långt med ett spö kräver det helt klart att tekniken i kastet sitter där kastarmen rätas helt korrekt efter att klingan har laddats till max utan att brytas. Dom flesta jag ser kasta laddar inte sina spön ens till 60% av dess kapacitet.Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
Sen får man nog ta i beräkning hur vi laddar ett kast, vår" kaststil" om det finns en sån kan säkert lämpa sig mer åt det korta, snabba eller mer tvärtom...
- Gillar 1
Kommentera
-
Så är det nog, på kusten från land försöker jag ofta ladda så mycket jag (rimligt) kan men inte alltid. Enklare med multi än haspel i lite kyla, med det senare händer det att linan ibland slinter i förtid eller hamnar lite för långt in på pekfingret och släpper med en smärt...
Frågan är om man laddar rätt, om man "trycker och drar" i spöt lagom snabbt på ett koordinerat sätt givet klingans aktion?
Kommentera
-
Nu blir diskussionen intressant på allvar!
Tänkvärda inlägg på slutet.
Jag faller på farten gällande längre spön tror jag.Ursprungligen postat av anteman Visa inläggGenerellt så upplever jag att längre spön ger längre kast (till en viss nivå) högre fart på betet ger ju längre kast allt annat lika och en lång hävstång ger ofta det (om man orkar accelerera fullt) tänker därför hellre 10' än 9' till min 5600C4 Mag, säg att det gör 5 meter?
//
Sen får man nog ta i beräkning hur vi laddar ett kast, vår" kaststil" om det finns en sån kan säkert lämpa sig mer åt det korta, snabba eller mer tvärtom...
Har problem med både haspel och multi men det märks att den störda tajmingen och en viss övertro på egen förmåga baserad på kast medelst kortare spön påverkar multikastandet mer.
Har aldrig fiskar långa spön och har skador i överkropp som gör att varken kraften eller rörelsespektrat finns där för att få optimal teknik med långt spö.
Mina spöna är därför korta och snärtiga, har faktiskt någorlunda kontrollerat jämfört kast underhand där spön laddas genom att pendla betet med kast över huvudet och i de flesta fallen kastar jag lika långt med mina spön och mina rullar.
Men då har jag i någon mån valt utrustning efter mina begränsningar, eller min teknik om man så vill.
Xerup det där med att ladda till en viss procent är ett väldigt intressant sätt att se det.
Jag anser att jag laddar mina spön fullt tillräckligt i normalfallet, baserat på min teknik och mina rullars kastbroms. Jag har däremot ytterst svårt att avgöra hur mycket rent procentuellt jag "får ut" av spöna.
Hemskt intressant att fundera kring...
- Gillar 1
Kommentera
-
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
|
7 svar
1 516 visningar