Kass(t)längd med multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kass(t)längd med multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Testande fortsätter...

Är det nån som aktivt pysslar med castingsport här nu?

Kommentera

Ingen som ger sig till känna som jag märkt iaf...

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
        Igår fick jag även tillfälle att testa en shimano dc xg och då med shimano kairiki g5 0.15mm och även den rullen kastar en tiny buster jr lika kort/långt.
        Har vidhållit i många år att liknande klass av rullar, allt annat lika, kastar ungefär lika långt.
        Inte bara vidhållit teoretiskt, de tester jag gjort har pekat på skillnader men skillnader som i rena meter är så små att de åtminstone för mig spelar mindre roll.

Dock svårt att få gehör av "jag vet exakt hur långt jag kastar och just min jättedyra jättenya rulle kastar alltid längst"-gänget.
        Aldrig mäta, alltid bli kränkt.

Kommentera

Jag har testat att kasta en 7 grams kastdobb (den jag brukar använda till lätta prylar) tillsmmans med en gammal hederlig Ambassadeur 5000 (0,28 mono) tillsammans med ett homogent glasfiberspö från Arjon... både spö och rulle från 60-tal.

Jag kastar den där dobben lika långt med den riggen som med vilket nytt spö och modern rulle som helst vilket blev en riktig ögonöppnare för mig. Det finns i min värld ingen mening med att för MIG köpa nya och dyra saker i tron om att jag ska kasta några meter längre.

Fysikens lagar sätter stopp för längre kast i min del av världen. Den som vill motbevisa mig kommer få chansen under våren 2026 då jag kommer finnas på en stor grönyta i Norrköping för att testa lite mer med olika rullar och spön.
          Senast ändrad av Xerup; 2025-10-15, 21:14.

Kommentera

Xerup är ju den där förbannade dialekten som sätter hinder för besök.

Nej, att man kan köpa sig till kastlängd är nog den mest utbredda, och lönsamma, myten inom så kallat sportfiske.

Jag har ofta fått motfrågan då jag kommer med påståenden som i inlägget ovan varför jag då letar upp och köper gamla, konstiga, dyra japaner eller bygger onödiga svenskar.
            Att försöka förklara att det inte har med längd att göra är allt som oftast bortkastat.
            Ty kastlängd är den enda parameter fiskepojkarna förstår sig på, höjden av ironi är att samma pojkar aldrig vill eller kommer mäta sina kastlängder.

Förresten, tillägg till inlägget ovan:
            Då jag säger "samma klass" syftar jag inte på pris eller "kvalitet", enbart storlek/tilltänkt fiske.
            Och däri ligger väl den ultimata kränkningen; att en gosses nyköpta Steez för tusentals kronor faktiskt inte kastar avgörande längre än en Blue Max köpt för några få hundralappar...

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Har vidhållit i många år att liknande klass av rullar, allt annat lika, kastar ungefär lika långt.
              Inte bara vidhållit teoretiskt, de tester jag gjort har pekat på skillnader men skillnader som i rena meter är så små att de åtminstone för mig spelar mindre roll.

Dock svårt att få gehör av "jag vet exakt hur långt jag kastar och just min jättedyra jättenya rulle kastar alltid längst"-gänget.
              Aldrig mäta, alltid bli kränkt.
              Näe, det där med kastlängd är en så svettig faktor, just för att det är så lätt att avgöra. Det är, som du säger rätt svårt att märka, om ens mäta, skillnader mellan "välkomponerade" rullar. Oavsett prisklass. Sedan är det ju ofta en viss skillnad mellan hanterbarhet och kastlängd. De rullar jag har som kastar längst är oftare lite bångstyriga och otämjda än de bekväma "blunda och kasta" som trots Svivlos försök att göra till en innovation på sätt och vis alltid har funnits. Undrar fortfarande hur deras kastbroms står sig i längdgrenen. Att få en amba5000 att kasta stabilt, men kanske inte längst, har väl aldrig heller varit särdeles svårt att åstadkomma.

Men det är väl med kastlängder som snopplängder. Det skall helst inte mätas med kalibrerade måttstockar utan skall skattas utifrån innehavarens pålitliga omdöme.

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                Men det är väl med kastlängder som snopplängder. Det skall helst inte mätas med kalibrerade måttstockar utan skall skattas utifrån innehavarens pålitliga omdöme.
                Jag mäter med 50-meters måttband som dessutom är graderat i millimeter för säkerhets skull :-)

Jag har sån jäkla tur som har Ahven här på forumet i närområdet och vi har ju träffats och kastat med diverse rullar och spön så jag gissar att han kan gå i god för mig när jag säger att jag inte mäter med ögonmått.

Det viktiga med en bra rigg för mig är absolut inte att kasta längst... utan att kunna kasta problemfritt under en hel fisketur.

Kommentera

Ja, visst är det skillnad på rulle och rulle, samt inställning och inställning.
                  Då jag mäter kastlängder finns en omständighet vilken gör att mätningarna trots relativt stor noggrannhet runt mitt kära "allt annat lika" förvandlar dem till något subjektiva:
                  Jag ställer bromsarna på rullarna så de passar mig.
                  Det kan i värsta fall betyda att en rulle som inte passar det givna spöt faktiskt får en ofördelaktigt redovisad kastlängd.
                  Likadant med rullar som inte passar min teknik.

Jag vidhåller dock att min metod fortfarande i betydligt större mån visar på rullmodellers realistiska kastprestanda än valfri reklamkeps och cykeltröjeförsedd "jag behöver inte mäta, vet exakt hur långt jag kastar"-gosse.

Nästan ofrånkomligt att Svivlo ska nämnas.
                  Har talat med runt tiotalet som varit positiva efter att ha testat Svivlo, samtliga har sagt något i stil med "den kastade ju helt okej/rätt bra/ganska långt/tillräckligt långt" men inte haft en aning om, eller velat diskutera, verkliga längden.

Kommentera

Om Svivlo innebär att man aldrig får traditionellt trassel så är det väl en bra multirulle för många och det är väl då jättebra oavsett hur långt någon kastar med den.

Kommentera

Just den funktionen är jättebra för den som har svåra trasselproblem med andra rullar.
                      Samtidigt får man en haspel av betydligt högre kvalitet än den asiatiska budgetrulle Svivlo är byggd på för samma peng just Svivlo betingar.

Frågan är hur mycket man vill offra för att vara totalt skyddad från trassel (vilket varken haspel eller Svivlo verkar vara).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 500 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34