Kass(t)längd med multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kass(t)längd med multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är svårt att få ut en flugfiskare på gräsmattan för att träna lite kastning. En spinnfiskare är nog svårare ändå eller vad tror ni?

Kommentera

Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg
      Det är svårt att få ut en flugfiskare på gräsmattan för att träna lite kastning. En spinnfiskare är nog svårare ändå eller vad tror ni?
      Det är svårt... men det lönar sig för dom som tar sig ut och övar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

Det är svårt... men det lönar sig för dom som tar sig ut och övar.
        Ja för precision på kasten kanske men oftast tar fisken nära- iallafall för egen del så max längd är inte det viktigaste utan presentationen av betet .
        fiskar du vid kusten kanske det är annorlunda

Kommentera

Oavsett vad man vill eller behöver öva på så kommer det löna sig.

Än så länge har jag aldrig ångrat en dag med ett fiskespö i min hand.

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
            Oavsett vad man vill eller behöver öva på så kommer det löna sig.

Än så länge har jag aldrig ångrat en dag med ett fiskespö i min hand.
            Haha nej det har du rätt i helt klart men jag har 500 meter till närmsta fiskevatten i andra änden på byrakan så med spöet i handen så är det alltid skarpt läge på övningen
            fluga skulle dock behöva övas på på öppen yta faktiskt för där finns mycket att jobba på

Kommentera

Jag behöver inte övertala andra om att öva som tur är. För min del räcker det med att jag själv övar och lär av andra som har betydligt mycket bättre teknik i momenten jag vill bli bättre i.

Jag fiskar ganska mycket pelagiskt från båt vissa tider på året och då har jag absolut fördel av att kunna kasta så långt som det är fysiskt möjligt med mina förutsättningar och min utrustnings begränsning.

När det kommer till dom kortare kasten nära eller in i en liten öppning i vassen känner jag att mitt nötande på gräsmattan med att pricka olika områden gett mig ganska mycket tillbaka. Att kunna fiska effektivt sparar tid för mig med mindre trassel.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

Ja för precision på kasten kanske men oftast tar fisken nära- iallafall för egen del så max längd är inte det viktigaste utan presentationen av betet .
                fiskar du vid kusten kanske det är annorlunda
                Åter börjat köra efter HÖ från kust och och det går så där från land från Upplandskusten.. inte tätt med öring eller om jag är dålig på fisket...

Därför vill jag gärna få långa kast som möjligt. Samtidigt är det lite paradoxalt då jag kör med en multi, 2012 Excence DC och 9'6" spö eller kanske därför jag halv-fixerar vid kastlängd...

Nå min lilla poäng är att de öringar jag fått sällan huggit längst ut, snarare senare hälften..
                Så bra kastlängd känns gött å rätt i själen i vissa lägen men tja betyder, ger, tror jag mest en viss tillfredsställelse mellan glesa hugg - långa kast =jag har givet omständigheter gjort vad jag kan...

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

- - -

Nå min lilla poäng är att de öringar jag fått sällan huggit längst ut, snarare senare hälften..
                  Så bra kastlängd känns gött å rätt i själen i vissa lägen men tja betyder, ger, tror jag mest en viss tillfredsställelse mellan glesa hugg - långa kast =jag har givet omständigheter gjort vad jag kan...
                  Kastlängden kan nog ha betydelse även om man hunnit veva in halva kastet när hugget kommer. Fisken följer ju ofta betet en bit innan den hugger.

Kommentera

Det är aldrig någon nackdel med att kunna kasta långt :-)

Kommentera

• Ja förvisso, betets "attraktionsyta" om man kan kalla den så ökar ju med kastens längd och att kunna kasta långt är ingen dålig kunskap :-)

Själv skulle jag vilja kunna kasta ungefär så här vid vissa tillfällen, synd att man inte har en 25 pool på tomten för tränings skull. https://youtu.be/46EsQ-JnYP4?si=JphhpQHSThlV0qxM
                      (Där kan ni för övrigt se att det funkar utmärkt att kasta med höger, skifta grepp och veva med höger, den här killen har dock övat ordentligt mer än så...)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 522 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34