Uppsala Fiskare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppsala Fiskare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Gjös heter det på norska.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Gös

Säkra källor bekräftar att det gick två 4+ gösar på ekoln idag

Kommentera

Ursprungligen postat av Petey21 Visa inlägg
        Det handlar om två helt olika arter, men de är nära släkt med varandra, ungefär som gädda och musky. Dock är de inte samma art, och lever inte ens på samma kontinent.

Gös (Sander lucioperca) är en europeisk art, kallas både zander och pike-perch på engelska, och finns naturligt i Europa samt västra Asien.

Walleye (Sander vitreus) är en nära släkting till vår europeiska gös, men finns enbart i Nordamerika (USA och Kanada)

http://www.fishbase.org/Summary/Spec...ry.php?id=3516
        Är inte det rätta latinska namnet på gös Stiziodon Lucioperca
        och Walleye Stiziodon Vitreum ?

Kommentera

Hej jag är hyfsat ny uppsala bo, flyttade hit i början av april, men saknar både fiske vänner och kunskaper om vattnen kring uppsala. Så om någon vill ha sällskap ut i båten någon gång följer jag gärna med.

Ursprungligen postat av Dask Visa inlägg
          Tja
          Tänkte starta en tråd för oss som bor och fiskar i Uppsala med omnejd. Man kan väl skriva lite rapporter och om man vill ha sällskap tex om man har en plats över i båt eller bil när man ska iväg på något schysst fiske. Jag skulle helt enkelt få lite kontakt med uppsalafiskare, var ni fiskar vad ni får och sedan är det roligare ju fler man är.

Har endast varit ute en bomvända på ekoln i år, riktig seg med att få i båten.

Fan detta blev ju nästan som en kontakt annons.

Kommentera

Har en kompis som bor i Uppsala så jag tänkte fråga å hans vägnar lite om fisket vid Morga Hage i Ekoln, han har nämligen nyligen börjat fiska lite i det området och kunde behöva lite tips om fisket i just Morga Hage-området. Han har dock ingen båt, finns det något ställe att hyra båtar i närheten? Och hur är gäddfisket från land i Morga Hage?
            Senast ändrad av Petey21; 2007-06-06, 23:29.
            Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Jag fiskar i Funbo och har alltid en plats över i båten men jag är bara 12år

Kommentera

Ursprungligen postat av Dask Visa inlägg
                Om allt går som det ska med bryggan på lördag, blir det nog ett gäddpass på ekoln på Söndag och jag her en plats i båten om det är någon som vill med.
                Hur gick det med bryggan??

Blir det kvällstur på Söndag? Isåfall hänger jag gärna med. Maila mig ellerhoppa in på MSN.

jensatterstrand@hotmail.com
                Min blogg

Kommentera

Gös

Av egen erfarenhet gick det en 5.6 kg gös igår. Strålande solsken, med badbyxorna på och flickvännen solbadandes i båten... Efter max 10 min fiske... Tur, ja det kan man säga. Utsikterna: känns som att det kan bara gå utför resten av säsongen, iallafall för min del...

Kommentera

Fiske

Det går åt helvete med bryggan, lätt överdrift men den är inte klar. Så det blev inget fiske i ekoln i helgen. Var ute och trollade lax vid understen men fick bara titta på säl.
                    Ska försöka få ihop brygg folket till helgen så bryggan blir klar någon gång.

Är det någon som vet vart man får tag i tyngder till bojar min boj är borta efter vintern.

Grattis till en fin Gös!

Kommentera

Ursprungligen postat av raketjohan Visa inlägg
                      Jag fiskar i Funbo och har alltid en plats över i båten men jag är bara 12år
                      Tjena Johan, jag är faktiskt uppväxt i Funbo och har fiskat endel i den sjön. Jag har en båt som jag brukar flytta runt bland några olika sjöar och jag har testat funbosjön ett par ggr de senaste två åren. Men har alldrig haft bra fiske där någon av dessa gånger. Kanske har jag bara haft lite otur med val av dag.
                      Brukar det vara bra, eller har du haft hyffsat fiske där något sista året? Vilken årstid brukar vara bäst för dig vår/sommar/höst?
                      När jag var liten tyckte jag det va bra iaf. antingen har fisket blivit sämre eller så har mina referensramar ändrats lite (troligtvis båda).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen