Uppsala Fiskare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppsala Fiskare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Brunte Visa inlägg
    Har alltid trott att Gös hette Zander och att Walleye är en helt annan fisk...
    Hej Brunte; Gös heter kanske Zander på Tyska, Sandart på Danska, Walleye (väggöga) på Engelska med Amerikansk Minnesotadialekt och Torsk på Norsk? Vad vet jag som bara är en vanlig amatörfiskare? När jag blir klar med min gösbok lovar jag att ge dig ordet Gös på flera språk och kanske några extra "Gösfiskarens Specialknep" som du kan lägga till dina egna "Dirty Tricks".
    Go for the Big "Zanders"!
    Old Firehand

Kommentera

Gös(sv) och Zander(eng)=Sander lucioperca
      Walleye(eng)=Sander vitreus
      men vad vet jag som är en enkel fiskare
      Senast ändrad av Eneby1; 2007-06-01, 13:18.

Kommentera

Båtplats

Hej
        Nej det är inte dyrt att ha båten vid villafristad om man är medlem i UFF men det kan vara kö.
        Gå in på www.upplandsff.org och ring till båtplats ansvarige. Kostnad 600:- per år plus medlemsavgift men då ingår vinterförvaring.

Kommentera

Ursprungligen postat av mikepike Visa inlägg
          Gös(sv) och Zander(eng)=Sander lucioperca
          Walleye(eng)=Sander vitreus
          men vad vet jag som är en enkel fiskare
          Hej MikePike; Som du just avslöjade är min tyska påtagligt bristfällig sedan första åren av min skolgång i början av 1600-talet fram till den 6 november 1632 när Gustav II Adolf och jag som ung, tvångsrekryterad beväring slogs vid Lützen. Några år tidigare benämndes den svenska fiskarten gös som Hechtbarsch (gäddabborre) i Tyskland. Men som sagt..ingenting är för evigt!
          Go for the Monster Hechtbarsch!
          Old Firehand
          Senast ändrad av Old Firehand; 2007-06-01, 15:29.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej MikePike; Som du just avslöjade är min tyska påtagligt bristfällig sedan första åren av min skolgång i början av 1600-talet fram till den 6 november 1632 när Gustav II Adolf och jag som ung, tvångsrekryterad beväring slogs vid Lützen. Några år tidigare bennämndes den svenska fiskarten gös som Hechtbarsch (gäddabborre) i Tyskland. Men som sagt..ingenting är för evigt!
            Go for the Monster Hechtbarsch!
            Old Firehand
            Nja, jag vet inte var din skoltyska kommer in i bilden. Det Mikepike påpekade var att Zander och Walleye är 2 olika arter.
            Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Ursprungligen postat av Brunte Visa inlägg
              Nja, jag vet inte var din skoltyska kommer in i bilden. Det Mikepike påpekade var att Zander och Walleye är 2 olika arter.
              Hej Brunte; Det var evigheter sedan jag läste tyska i skolan. Därför är jag övertygad om att både din tyska och dina tyska kunskaper är betydligt bättre och färskare än mina. Nu till Gös och Zander. Vad jag tror är det en och samma art som avses. Ibland kan man läsa eller få höra att gösen i USA eller Tyskland inte är samma art som i Sverige. Kanske kan Limnos, om han läser detta, reda ut och förtydliga begreppen för oss?
              Go for the Big LucioPercas!
              Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Mitrow Visa inlägg
                Jag har båten vid UMS brygga i Skarholmen, men har nyss blivit medlem i UFF. Är det dyrt/svårt att få bryggplats där?
                Hej Mitrow; Som medlem i UFF hade jag min 17 fots Askeladden förtöjd några år (1977 - 1982) på Ekoln vid båtbryggan intill villa Fristad. Efter att vid upprepade tillfällen ha fått krossade flaskor, stora stenar och sönderslagen durk i båten flyttade jag den till säkrare plats. Tydligen var det inte populärt hos vissa individer i UFF att vi brukade komma iland med baljan full av skapliga gösar. Numera har jag lärt mig att inte visa vad som finns i baljan efter ett lyckat göspass.
                Go for the Monster Walleys!
                Old Firehand
                Senast ändrad av Old Firehand; 2007-06-03, 05:42.

Kommentera

Det handlar om två helt olika arter, men de är nära släkt med varandra, ungefär som gädda och musky. Dock är de inte samma art, och lever inte ens på samma kontinent.

Gös (Sander lucioperca) är en europeisk art, kallas både zander och pike-perch på engelska, och finns naturligt i Europa samt västra Asien.

Walleye (Sander vitreus) är en nära släkting till vår europeiska gös, men finns enbart i Nordamerika (USA och Kanada)

Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Ursprungligen postat av Petey21 Visa inlägg
                    Det handlar om två helt olika arter, men de är nära släkt med varandra, ungefär som gädda och musky. Dock är de inte samma art, och lever inte ens på samma kontinent.

Gös (Sander lucioperca) är en europeisk art, kallas både zander och pike-perch på engelska, och finns naturligt i Europa samt västra Asien.

Walleye (Sander vitreus) är en nära släkting till vår europeiska gös, men finns enbart i Nordamerika (USA och Kanada)

http://www.fishbase.org/Summary/Spec...ry.php?id=3516
                    Hej Petey 21; Tack för din värdefulla info och för att du utökar mina kunskaper. Även om jag fiskat muskie och gädda i USA har jag ännu inte varit i Lake Erie eller någon annan av de stora gössjöarna.
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand

Kommentera

Gäddpass

Om allt går som det ska med bryggan på lördag, blir det nog ett gäddpass på ekoln på Söndag och jag her en plats i båten om det är någon som vill med.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen