Uppsala Fiskare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppsala Fiskare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av odevetu Visa inlägg
    Tjena Johan, jag är faktiskt uppväxt i Funbo och har fiskat endel i den sjön. Jag har en båt som jag brukar flytta runt bland några olika sjöar och jag har testat funbosjön ett par ggr de senaste två åren. Men har alldrig haft bra fiske där någon av dessa gånger. Kanske har jag bara haft lite otur med val av dag.
    Brukar det vara bra, eller har du haft hyffsat fiske där något sista året? Vilken årstid brukar vara bäst för dig vår/sommar/höst?
    När jag var liten tyckte jag det va bra iaf. antingen har fisket blivit sämre eller så har mina referensramar ändrats lite (troligtvis båda).
    Fisket har nog inte blivit sämre men det spelar ganska stor roll vilken dag det är va ute för nån vecka sen o fick 3 abborrar på 300g och en gädda på 1,5kg

Kommentera

Ursprungligen postat av Dask Visa inlägg
      Det går åt helvete med bryggan, lätt överdrift men den är inte klar. Så det blev inget fiske i ekoln i helgen. Var ute och trollade lax vid understen men fick bara titta på säl.
      Ska försöka få ihop brygg folket till helgen så bryggan blir klar någon gång.

Är det någon som vet vart man får tag i tyngder till bojar min boj är borta efter vintern.

Grattis till en fin Gös!
      Var Du vid understen i Söndags så är det troligt att vi sågs (jag kör en Rival 606 WAC med Yama F100) då vi också kryssade runt därute och spanade på säl såg/räknade till 12 st säkra och X- antal möjliga, och en jädra massa bråte som flöt runt där, var ytterst nära att köra på några otäcka saker som låg och flöt i marvatten så tack och lov att det gick sakta för hade det skett vid transportkörning i +20 knop så hade det gått riktigt illa med skutan

Kommentera

Understen

Vi var vid understen i lördags mycket säl som sagt vi hade en som följde oss under 20 minuter cirka 1-2 meter från båten och den smakade på en paravan. Vi kör en ryds 480 bigfish utan mast. Vet du någon som fått något vid understen i helgen. Det var inte dig vid såg vid rampen lördag morgon vid grisslehamn?

Kommentera

Ursprungligen postat av Dask Visa inlägg
          Vi var vid understen i lördags mycket säl som sagt vi hade en som följde oss under 20 minuter cirka 1-2 meter från båten och den smakade på en paravan. Vi kör en ryds 480 bigfish utan mast. Vet du någon som fått något vid understen i helgen. Det var inte dig vid såg vid rampen lördag morgon vid grisslehamn?
          Nix var inte ute i lördags och jag håller till på en ö häruppe så jag kör direkt från hemmabryggan och ut till Understen ca 13 NM så ingen rampning för mig

Det togs en på ca 14 kg i söndags av ett Team i en Silver Eagle med en Suzuki 140.a och ett annat Team tappade 3 st under söndagen så det finns iaf fisk i området så bara nöta på och

Kommentera

varför ingen gös i Ekoln?

Jag har kört två pass efter gös i Ekoln nyss. 3:e och 6:e juni. Vi körde med upp till 3 beten ute, med och utan paravan ytligt och djupt och mittemellan. Runt hela baljan kors och tvärs.från 15:oo till sundown båda gångerna. Inte ens ett hugg. Har hört att man ska sitta och meta eller jigga vid grynnor och branter men vi tänkte att det var så varmt i vattnet att det borde gå att köra som på sommaren. men nej, väldigt frustrerande. En gädda på 6,5 dock. Klent tröstpris. Vad gjorde vi för fel nån(Old firehand kanske?)

Kommentera

Gös

Ni vet att man inte får trolla varsomhelst i ekoln och fiske med paravaner är inte tilllåtet alls.
              Annars gör ni väl inget fel dom finnns där vad hade ni för beten?

Kommentera

Vi körde med det mesta, Walley diver, Smithwick(vet ej modell) diverse rapala, och allt möjligt. 3 personer i en båt med ett spö var, ser inte hur det ej kan vara tillåtet?

Kommentera

TDA kort

Tda kortet gäller i ekoln för all typ av trolling dragrod oavsett hur många du är i båten, man för endast trolla eller rodrag vid cirka två ställen på ekoln och som sagt om det var ytparavaner så får det inte användas. Jag kanske missförstog dig men om man använder paravaner så brukar det röra sig o trolling eller dragrod. Sen mig gör det igen om du trollar men det är så få vet om dessa regler i ekoln så jag vill bara berätta så du slipper problem.

Kommentera

Vad jag förstår råder fritt handredskapsfiske längs kusten och de fem stora sjöarna, dit räknas väl mälaren och därmed ekoln. Om vi sitter och håller varsitt spö, oavsett om vi är en eller 3 eller 10, med motorn på, åkandes frammåt, tycker jag det är innom lagens råmärken. Det är bara att åka ut en varm sommarkväll och se hur det ser ut i verkligheten. Vad jag kan bedömma följer de flesta mini-måtten, och de flesta kör catch and release dessutom.
                    Senast ändrad av micke g; 2007-06-13, 07:34.

Kommentera

som sagt

Jag bryr mig inte om du trollar eller inte och jag vet hur det ser ut i verklighten men kommer det en tiilsynsman så får ni problem ekoln är privat vatten och tda kortet gäller. Det spelar väl ingen roll hur du ser det regler är regler men som sagt du gör som du vill det lägger jag mig inte i. Och att köra med drag i med motor är trolling och ingår inte i det fria handredsakpsfisket någonstans. För all typ av trolling och dragrod och angel är det TDA korten som gäller i våra regioner Mälaren, skärgården och några till.

Sen är det för övrig bara tillåtet med fyra spön per på Ekoln vid trolling eller dragrod på de platser det är tillåtet
                      Senast ändrad av Dask; 2007-06-13, 08:52.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 142 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen