båtkörkort - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

båtkörkort

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har suttit en stund nu på sjöfartsverkets hemsida, snacka om rörigt man blir bara snurrig.

Men nu har jag ju lärt mig att allt som flyter och är över 10 fot långt är fartyg men benämns gärna olika på sjöfartsverkets hemsida kanot, vattenskoter, firtidsbåt m.m.

Trösten när det gäller lanternor är väl att det räcker med en vit lanterna på mindra fartyg.
    Senast ändrad av Ola; 2007-08-12, 11:44.
    Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Jodå det finns klara regler på det och alla båtar som är över 5m eller går mer än 7 knop måste ha fungerande lanternutrustning och den ska användas vid körning i mörker eller vid nedsatt sikt som tex dimma, men alla detaljer om detta finns att läsa på Sjöfartsverketshemsida http://www.sjofartsverket.se/templat...rt____827.aspx
      .
      Jag har alltid papperskort med mig och nattfiskar/kvällsfiskar jag har jag minst tre ficklampor med mig varav en är Pannlampa. Sen har jag en lampa som lyser 360 grader som jag brukar sitta och hålla i om jag kör fort eller hör /ser nån annan båt komma och jag ligger still. Om båten var min skulle jag montera en fast lanterna direkt. Det är sunt förnuft egentligen.

Kommentera

Man får väl hoppas att självbevarelsedriften hjälper till att få oss att överleva.

Då blir ju sjökort en självklarhet på okänt vatten och lanternor vid mörka tillfällen.

Men med roddbåten i en liten insjö så kan det kännas lite overkill att ha med sig ett sjökort som inte ens existerar och att ha en godkännd lampa på båten.
        Ola

Kommentera

He he fick ett kort påpekande av KBV igår kväll om att min topplanterna inte lyser Men dom tyckte inte det var nån fara eftersom akter och sidolanternorna lyste fint
          http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

[QUOTE=micke g;287957]
            Ursprungligen postat av Abelsson

Ber om ursäkt för mitt gnälliga tonläge Abel, plockade bort det. Jag ligger här med enkelsidig lunginflamation som inte ger sig och jag ser min fiskesommar kvala in bland mina absolut sämsta. Jag har också kraftig benstomme ska du veta.
            http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Kortet kommer va pisslätt å ta, folk kommer oxå köra som vildar fortsättningsvis..
              Men som tur är så umgås man ju oftast bland annat FISKEfolk på sjön, inte me brats som luktar parfym å snurrar runt som besatta sländor med techno i båtfan...

Kommer aldrig ta ett, möjligen åka mer båt och ännu fullare...=D
              [...Jag har inga fönster, men ser ut som FAN ändå...]

Kommentera

Är det nån som vet om något beslut är fattat i frågan? Jag kan inte hitta något på Sjöfartsverkets hemsida eller på någon annan hemsida heller.
                Senast ändrad av Fredrik_n; 2007-08-19, 09:30.

Kommentera

Jag är för... körkort på sjön.
                  Sådetså!
                  Ät inte gul snö!

Kommentera

tagit förarbevis

Tagit förarbeviset, återstår högfartsmonovereringen!!!! Det finns inte nu, men sååååååååååå lycklig att den finns under jiggperioden s..t

Kommentera

Ursprungligen postat av Fartlek Visa inlägg
                      Hoppas de kollar över reglementet gällande vattenskotrar också. Tyvärr allt mer vanligt förkommande är dessa fanstyg, ibland med förare inte mycket äldre än 12-13 år... En riktig pina vissa dagar då man är på havet.
                      En stor anledning till detta förslag är just vattenskotrar och sen försöker man få med dom andra båtarna på samma regler så man har en liten möjlighet att få stopp på några buskörare,enligt min åsikt skulle det räcka gott med förarbeviset och det finns redan regler som säger att båten ska framföras med gott sjömanskap så folk kan redan nu bötfällas när dom bryter mot vanligt sjövett.En detalj som många pekar på är flytväst och där finns det mycket att göra och jag själv har varit dålig på det sommartid eftersom det är så otympligt men sedan jag köpte en självuppblåsbar väst så är det solklart att använda den alla dagar jag är på sjön för min egen trygghet. ni som inte skaffat en köp den idag ni kommer inse att den inte är i vägen. Det lustiga är att dom flesta som inte är rädda för att drunkna är folk som tillbringar mycket tid på sjön. Men jag själv har tänkt på hur duktig jag är på¨att simma om jag gjort mig rikitg illa eller är avsvimmad och kommit fram till att jag vill överleva.Det vi kan vara säkra på är att det kommer krävas någon slags utbildning och ett tips är att ta förarbeviset under vintern så är man grön.Kolla hur det blev i guidebranschen där flera åkte fast för bristande behörighet och blev tvungna att gå utbildningar för att inte riskera böter i fortsättningen. Köp en självuppblåsande flytväst så slipper era familjer gå på begravning är mitt tips.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 123 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen