Flytoverall, Delad eller odelad - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flytoverall, Delad eller odelad

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flytoverall, Delad eller odelad

Tjena!

Dags för mig att köpa en flytoverall nu. Har tittat runt en del och märkt att det finns odelade och delade ( jacka och byxa ).

Ni som har flytoveraller, vilket skulle ni rekomendera?

Någon som testat fladen flytjacka 846 Realree med flytbyxa 847RT Realree ( Camoflouage ) ? Det ser ju bra ut, men kanske finns något som är billigare men även bättre?!?!

SKITFISKE
    http://www.silverbums.com

Crossflow

Har precis köpt en Sunridge Crossflow (sån som andas). Helt sjukt bra! Hade en "vanlig" Sunridge förut. Den blev man lätt väldigt fuktig av + att den inte har lika bra passform som den nya.

Kommentera

Personligen skulle jag aldrig köpa en delad, har både Sundridge och Fladen (Real three) overall och Fladen är klart varmare. Sundridge har en bra overall med hängslen inne i overallen.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Köp ngn billig skit och använd riktiga funkiskläder resten av året. Flytoverallen får en ju att känna sig som en michelingubbe och används enbart på riktigt rötna isar, annars tar jag hellre på mig riktiga kläder man slipper svettas till döds i och kan röra sig med.

Har en alldeles för liten Baltic, men den får duga de få ggr den används.

En flytjacka kombinerat med ett par funkisbrallor låter annars som en smart lösning? Slipper det bli så stelt och hett?
        sigpic

Kommentera

På isar använder jag aldrig overall. Bara i båtar när det är förjävla kallt eller riktigt ruskväder. Då finns det ingen anledning att ha delad overall. En hel blir varmare än en delad overall.

Kommentera

Okok. Verkar som att flytoverall verkar vara något jobbigt. Jag trodde det skulle vara bekvämare att ha en flytoverall på sig än en flytväst? aja men lät bra det där med bara att köpa jacka och sen ha bra kläder på sig resten av kroppen.

Tack för svaren!
            http://www.silverbums.com

Kommentera

Använder själv Mullion Aquafloat Classic hel overall som är grymt skön att ha på sig och tillräckligt varm för alla sorters väder, behövs inte mycket under den även när det är riktigt skitväder under tidiga vårar och sena höstar.

Valde också mellan odelad/delad men valde odelad av säkerhetsskäl då den håller det kalla vattnet borta från kroppen bättre än en delad i händelse av olycka, visst det kommer in vatten i en overall med men inte lika mycket och lika fort så man klarar sig längre i kallt vatten med odelad än delad, så det är mitt tips.

Vad gäller hängslen i overaller så fick jag rekomendation av en sjösäkerhetsexpert på båtmässan att inte välja en sån då det lätt blir att man viker ner överdelen när det är varmt och låter den hänga i hängslena med överdelen runt benen vilket skapar en direkt livsfarlig situation om man faller i vattnet då man får all flytkraft runt benen och hamnar med huvudet under vattnet utan möjlighet att komm upp och andas pga all felplacerad flytkraft!

Vad det gäller pengar så låter jag aldrig priset sätta gränser när det gäller min säkerhet utan funktion och kvalitet är det som gäller då jag värderar mitt liv högt.
              Så satsa på en kvalitets overall av känt och välrenomerat fabrikat tex Mullion som är erkänt duktiga på såna här saker och spar in på något annat istället för Du har bara ett liv.

My 2 Cent
              Senast ändrad av Rospigg; 2007-10-14, 21:39.

Kommentera

Ros, en anledning jag inte gillar det med hängslen och inte har en sån overall. Men visst är det praktiskt i land.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Rospigg: Ær din Mullion 100% tæt och varm i regn och riktigt skitvæder? Och som tål att man sitter i en vattenpøl, utan att det går igenom? Skall køpa ny, och ær trøtt på att bli bløt nær det stænker lite..

Har haft Sundridge, och Regatta. Ingen av dom har tæta dragkedjor. En transport i hårt væder i fel riktning så ær man bløt på brøstet. (Har ingen ruta som kan vara ivægen vid spinn/jerk fiske..)
                  Efter inte særskillt lång anvændning, så kan man inte sitta på bløtt underlag, utan att det går igenom..
                  Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
                    Tjena!

Dags för mig att köpa en flytoverall nu. Har tittat runt en del och märkt att det finns odelade och delade ( jacka och byxa ).

Ni som har flytoveraller, vilket skulle ni rekomendera?

Någon som testat fladen flytjacka 846 Realree med flytbyxa 847RT Realree ( Camoflouage ) ? Det ser ju bra ut, men kanske finns något som är billigare men även bättre?!?!

SKITFISKE
                    Ja skulle rekommendera en flytoverall som andas . Delat overall känns ju inte lika säker borde ju vattenfyllas fortare när man druttar i.
                    Polarna har fladen overaller som kostar strax över 1000 lappen å den är jobbig å pissa med , därför att det inte är dubbel dragkjedja , det har ja på min 10 år gamla Sundrige.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 554 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85