Ursprungligen postat av theoneandonly
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Havsvandrande gäddor
Collapse
X
-
Tror att Elanen måste ha missat att det är gäddorna i skåne du menade, jag tror inte dessa lever (som jag nämnt ovan) som gäddorna lever på samma sätt som östersjögäddorna längre upp i landet.
-
För att de är saltvattensarter och gäddan och abborren är sötvattensarter. Rugen håller 6-10 promille och Öresund 10-20 promille.
Lex, helt rätt att gäddan får problem med kallt salt vatten, att det har med syrehalten tror jag inte, utan det är mer fysiologiskt och hanteringen av saltet. Theoneandonly, Löddegäddorna drar in november-janurari vad jag förstått!
//Olof_______________________________________
De morgenstond heeft goud in de mond
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Theoneandonly; Kan det vara torsk du tänker på?-
Old FirehandTvå "legendarer" som visar sin okunnighet? Eller vad syftar ni på?Ursprungligen postat av elanen Visa inläggÄr det ett skämt från din sida The One And Only. Lex är du också en skämtare.
Kommentera
-
Är det inte så att de får problem med att ta upp syret i vattnet när det är salt och kallt? Jag menar inte att det är mindre syre i det kalla saltvattnet, men jag var nog otydligUrsprungligen postat av Olof Visa inläggFör att de är saltvattensarter och gäddan och abborren är sötvattensarter. Rugen håller 6-10 promille och Öresund 10-20 promille.
Lex, helt rätt att gäddan får problem med kallt salt vatten, att det har med syrehalten tror jag inte, utan det är mer fysiologiskt och hanteringen av saltet. Theoneandonly, Löddegäddorna drar in november-janurari vad jag förstått!
//Olof
.
Kommentera
-
Nu ska jag som okunnig lekman leverera en tanke om detta.
Det kostar energi för gäddan att hålla salthalten på rätt nivå i sin egen kropp. Om hon går upp i sött vatten kan den energin användas till att fullbilda romkornen.
Kan det vara så?
Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Det köper jag, samma fenomen som med havsöring som ju också kan vandra upp i älvar åar när vattnet i havet blir för kallt även om just dessa inte ska leka.Ursprungligen postat av BeBest Visa inläggNu ska jag som okunnig lekman leverera en tanke om detta.
Det kostar energi för gäddan att hålla salthalten på rätt nivå i sin egen kropp. Om hon går upp i sött vatten kan den energin användas till att fullbilda romkornen.
Kan det vara så?

Kommentera
-
Dom leker ju i Rügen, men jag tror att dom gäddor som är födda där har ökad tolerans emot salt, ta en gädda ifrån t.ex Hornavan och släpp ut där och det blir inte samma resultat.Ursprungligen postat av CalleX Visa inläggSom en annan okunnig lekman så tror jag att de går upp i sötvatten för att kunna leka eftersom rommen inte kan utvecklas vid så pass hög salthalt. Vad var det du sa Olof? Det är problem redan vid 8-10 promille?How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 127 visningar