Ursprungligen postat av Olof
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Havsvandrande gäddor
Collapse
X
-
Jo, den boken är bra, fina teckningar av Rolf Smedman tror jag också?Ursprungligen postat av Brownie Visa inläggOkej! Nu hajar även jag vad han menar. Om nu skarpsillens
belastning på födan leder till hot mot gäddbestånden får
forskarna avgöra.
Och vad det gäller Olofs teori om betydelsen av gäddans syn
i dess jaktstrategi så kan jag säga att sidolinjen leder den
fram till bytet tills den kan se den och därmed hugga.
Det kan man läsa i Olle W. Nilssons bok "varför hugger inte fisken".
Gammal som gatan men baserad på fakta och iaktagelser i
akvarier.
Klart att varken fisk eller människa gillar att vara i algblommigt
vatten med för gäddans del tror jag mest att
syrebrist, brist på bytesfisk och igenslemmade gällar är det som tränger
den ifrån de blommande områdena. Algblommningen kan ju täcka hela
ytter och innerskärgården så vart ska gäddan ta vägen?
Vad tror ni om invasion av maneter, tror inte gäddorna gillar dom heller...How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Varför uppstår det manetinvasioner då? Jag såg att du, Alessandro, hade lagt ut länkar om maneter som slår ut fiskodlingar. Har maneterna även ökat i antal här i Sverige?
Kommentera
-
Ang. problemet med grumligt vatten och gäddans bereonde av jaktsyn var det ett litets sidospår, som säkert har betydelse, men dock mindre.
Vad jag ville påskina i mitt förra inlägg var att om djurplankton försvinner på ett ställe, kan det minska på ett annat, beroende på strömmarna._______________________________________
De morgenstond heeft goud in de mond
Kommentera
-
Den enkla anledningen att fisk går upp i åar, älvar och andra vattendrag är att vattnet oftast är varmare. Om det har dom förutsättningar med bra djup och skyddande delar av vattendraget, typ ett sel. Där vattnet många gånger håller en jämnare temperatur.
Ett stå i ett strömmande tvingar ju fisken att röra sig hela tiden.
Det gör ju en fisk inte länge i ett kallt vatten. Nu talar jag om fisk som finns i åar och andra vattendrag hela året.
Inte nåt om salthalt eller skarpsill.
För det har nog inte rtt piss med det att göra.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Jag vet inte, en fiskodling är ju lite speciellt, fiskarna står tätt och kan inte flytta på sig.Ursprungligen postat av lex Visa inläggVarför uppstår det manetinvasioner då? Jag såg att du, Alessandro, hade lagt ut länkar om maneter som slår ut fiskodlingar. Har maneterna även ökat i antal här i Sverige?
Vet inte om maneterna har ökat, fast jag har sett många i höst tycker jag...How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Det där köper jag!Ursprungligen postat av elanen Visa inläggDen enkla anledningen att fisk går upp i åar, älvar och andra vattendrag är att vattnet oftast är varmare. Om det har dom förutsättningar med bra djup och skyddande delar av vattendraget, typ ett sel. Där vattnet många gånger håller en jämnare temperatur.
Ett stå i ett strömmande tvingar ju fisken att röra sig hela tiden.
Det gör ju en fisk inte länge i ett kallt vatten. Nu talar jag om fisk som finns i åar och andra vattendrag hela året.
Inte nåt om salthalt eller skarpsill.
För det har nog inte rtt piss med det att göra.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 127 visningar