Havsvandrande gäddor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsvandrande gäddor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Olof, har haft att göra med just högt utbildade människor inom vattenbyrån (Va-verket).
    Och just clown passade starkt in på dessa människor. Vid flera tillfällen har dom grovt gjort bort sig. Ett av dom sämsta var att dom påstod att Magelungens vatten var drickbart.
    Fast det krylla av coli bakterier. En annan gång installerade dom en pump för 100 000 kr i en del av sjön för att få bättre syre.
    Vi försökte vid ett möte med dom att upplysa att en tomte förstår att om den står och snurrar ensamt på botten. Att det inte ger nån effekt annat än att den rör upp svavelväte och stinkande lukt till omgivningen.
    Vi försökte förklara för dessa experter att det fodras fler pumpar för att få fart på vattnet. Så det flyttas runt över större område än att bara snurra på en liten pyttefläck.
    Inget hände utan fisken försvann och dom som bodde i området fick ruttna ägg lukt över sig. Leksaks försöket kostade många hundratusen kronor. Utan det minsta till hjälp. Utan bara till förtret för alla som bodde eller nyttjade sjön.
    Snacka att man tappar förtroende för dessa högt utbildade människor.
    Sunt förnuft fanns inte i deras sinnebild.
    Vi försökte förklara vid varje möte att det måste till nåt som fick pumpens vatten att flytta sig mer än bara runt densamma. Men icke, så därav mitt ord om clowner.
    Och då är clown ändå ett snällt ord för dessa högavlönade människor.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Det är väl ändå att dra alla över en kam Elanen. Du kan inte ta ett exempel som du har erfarenhet av och sen säga att allt som görs för vetenskap eller att försöka förbättra något är lika dåligt..
      Och du, jag tjänar nog minst av alla som har ett jobb härinne..

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
        Bebest, du menar att honorna kommer först eller finns det tillräckligt med gäddhannar i ån som bor där året runt?
        Lex, har nog med att strömsatt vatten har mer syre, än om det är salt eller sötvatten?
        Jag är fortfarande lekman på området.

Uppvandringen av gädda från salt vatten, som t.ex. Öresund, upp i näraliggande åar är genetiskt styrd. De gäddor som inte vandrar upp eller är stationära i sött vatten kommer inte att kunna reproducera sig i salt vatten. De gäddyngel som vandrar ut i sundet måsta vara rustade för ett hårt liv bland de ”salta gossarna”.

CalleX hypotes om romkornens oförmåga att utvecklas i saltvatten tar jag alltså till mig. De fysiologiska processerna hos de befruktade romkornen, skulle alltså störas så svårt av saltvatten att de befruktade romkornen slås ut.

Empirin visar att låga salthalter som t.ex. brackvattnet i Östersjön och norrut har populationer som klarar reproduceringen utan att rommens utveckling och kläckning störs. Jag tänker inte gå in på problemen för dessa populationers yngel att överleva och jag tänker heller inte beröra tankarna om temperaturen hos åvattnets inverkan.

Jag vidhåller också min hypotes beträffande de fysilogiska processerna hos föräldrarna. Gäddan som är en sötvattensfisk i grunden har till priset av energiförlust möjlighet att rena kroppen från skadliga halter av salter, ”salta av sin kropp”. Den energin behöver gäddorna för att fullbilda sina könsceller så de kan fungera när det är dags. Vistelse i en å innebär att gäddan genom sin miljö ”avsaltas” och tillgänglig energi kan läggas på artens kommande fortplantning.

Konklusionen av dessa två hypoteser, är att gäddor som av genetiska skäl, stannar i det salta vattnet och försöker fortplanta sig där, inte kommer att lyckas, eftersom deras rom och mjölke inte har rätt kvalitet och den rom som eventuellt ändå kan lekas av och befruktas inte kan utvecklas till funktionsdugliga yngel.

Konklusionen är en del i det komplex av genetiska, fysiologiska och instinktsmässiga orsaker som gör att att Öresundsregionens gäddor äter sig feta av torsk och sillstimmen i sundet och sedan går upp i t.ex. Helge å för att leka.

Vilket återstår att bevisa men tro på't kan man ju ... eller ... ?

Olof får gärna bena ut detta om möjlighet finns.

Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Olof, har väl aldrig nämnt att du skulle tillhöra clownerna. Men som du kanske förstår av det jag skrivit står inte alltid dessa tjänstemän högt i kurs hos mig.
          Det finns så klart Roy och Roger även inom vetenskapen. Och då inte minst inom politiken. Tänker på speciellt en kvinnlig politiker som vill sätta stopp för det fria fisket.
          Att det forskas är ju alltid bra. Men fast jag själv har en kompis sen länge på Sötvattenslab, så kan dom där inte ge svar på många frågor rörande fisk med problem.
          Kan du tala om för mig varför snorgärs, nors, och lake försvunnit ur Magelungen.
          Tror inte det, för Sötvattenslab kan inte det svaret heller. Man kan bara spekulera precis som ni andra gör. Finns ingen rejäl sanning.

Kommentera

Sunt resonerat och ett gott darwinistiskt synsätt Du beskrev det hela väldigt bra, det är ungefär så jag tror det ligger till också. Om 3 år är min avhandling färdig, förhoppningsvis finns en del "bevis" eller belägg för att komma sanningen närmare.
            Ok Elanen. Nu tycker jag du är där igen. Likställer vetenskapsmän och politker. Klart det finns stolpskott inom alla branscher. Och sen att experterna ska kunna svara på alla frågor är ju omöjligt. Nej jag vet inte varför snorgärsen försvunnit från Magelungen. Men om det görs en studie är jag säker på att man kan dra bra slutsatser som iaf ligger nära sanningen.

Mvh Olof

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg

Uppvandringen av gädda från salt vatten, som t.ex. Öresund, upp i näraliggande åar är genetiskt styrd. De gäddor som inte vandrar upp eller är stationära i sött vatten kommer inte att kunna reproducera sig i salt vatten. De gäddyngel som vandrar ut i sundet måsta vara rustade för ett hårt liv bland de ”salta gossarna”.

CalleX hypotes om romkornens oförmåga att utvecklas i saltvatten tar jag alltså till mig. De fysiologiska processerna hos de befruktade romkornen, skulle alltså störas så svårt av saltvatten att de befruktade romkornen slås ut.

Empirin visar att låga salthalter som t.ex. brackvattnet i Östersjön och norrut har populationer som klarar reproduceringen utan att rommens utveckling och kläckning störs. Jag tänker inte gå in på problemen för dessa populationers yngel att överleva och jag tänker heller inte beröra tankarna om temperaturen hos åvattnets inverkan.

Jag vidhåller också min hypotes beträffande de fysilogiska processerna hos föräldrarna. Gäddan som är en sötvattensfisk i grunden har till priset av energiförlust möjlighet att rena kroppen från skadliga halter av salter, ”salta av sin kropp”. Den energin behöver gäddorna för att fullbilda sina könsceller så de kan fungera när det är dags. Vistelse i en å innebär att gäddan genom sin miljö ”avsaltas” och tillgänglig energi kan läggas på artens kommande fortplantning.

Konklusionen av dessa två hypoteser, är att gäddor som av genetiska skäl, stannar i det salta vattnet och försöker fortplanta sig där, inte kommer att lyckas, eftersom deras rom och mjölke inte har rätt kvalitet och den rom som eventuellt ändå kan lekas av och befruktas inte kan utvecklas till funktionsdugliga yngel.

Konklusionen är en del i det komplex av genetiska, fysiologiska och instinktsmässiga orsaker som gör att att Öresundsregionens gäddor äter sig feta av torsk och sillstimmen i sundet och sedan går upp i t.ex. Helge å för att leka.

Kommentera

Efter att ha läst Elanens inlägg kan jag inte hitta något
              fall där han säger att ALLA vetenskapsmän och politker
              är inkompetenta eller liknande generaliseringar.
              Det har helt enkelt tolkats ur hans inlägg.
              Inte en utan två gånger.

Vad jag tror Elanen och jag reagerade på var att någon
              menade på att vi var dumma som avfärdade teorier eller
              "fakta" som någon doktorerat i. Och om man är en
              självständigt tänkande människa så borde man ta sig rätten
              att tänka kritiskt mot just "bevis", teorier och liknande.

I slutändan tror jag det blir som den här tråden som så många.
              Folk lägger fram de fakta de har plus motfakta och i slutändan
              handlar det ändå om vad man tror.
              Och det är väl okej. Det är kul att diskutera i alla fall

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg

Självklart är det så att olika populationer av djur och växter utvecklar olika egenskaper fast det går nog inte så fort som vissa ville tro (kolla även Trofim Lysenko), läste om
                att det utvecklats en speciell myggart i Londons som inte kan få avkomma
                med den ursprungliga myggarten den härstammar ifrån marknivå. Fast det är ju ganska många generationer. Kommer inte ihåg riktigt när gäddan blir könsmogen men låt oss säga 4 år, jämför detta med en insekt i en så kontrollerad miljö som en tunnelbana, på 4 år torde myggorna ha gått igenom många generationer.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Brownie belyser i sina ord vad jag menar. Är åt helsike för många olika teorier om allt som gäller ditt och datt. Allt är i grunden kanske nåt som naturen i grunden skapat.
                  Även om vi kanske hjälpt till på traven en del.
                  Finns inget på jorden som alltid är konstant.
                  För 8000 år sen var det här landet istäckt.
                  Hur såg det ut då i fiskevattnen. Och för 1000 år sen vet vi ju inte heller nåt.
                  Vi har ju planterat ut massa fisk som inte tillhör den naturliga faunan.
                  Regnbåge, karp, sutare, öring, undrar om inte ruda var det också.
                  Där har vi en del av våran påverkan till det sämre utan tvekan.
                  Sen allt skit vi släppt ut av alla de sorter av både gifter, radioaktivitet, övergödning, och mediciner. Att lista ut exakt för varje plats där det är problem med förlorade eller minskande arter. Är nog nästan omöjligt med den ynka budjet att hitta skadorna.

Kommentera

Har inte lagt mig i tidigare!

Jag känner spontant att denna "ekvation" ter sig omöjlig att lösa utan att studera företeelsen i fält.
                    Något "Forskar team" i sammarbete med sportfiskare borde kanske sätta spårsändare på ett par gäddor och studera dem.
                    Finns förmodligen ett flertal anledningar till att gäddorna vandrar (Syre, salt, arv, föda, fortplantning, nya levnadsförutsättningar osv.) och samspelet dem emellan är förmodligen mycket komplext!

Så kanske skulle vi som brinner för fiske (gäddfiske) söka gehör för en sådan studie?

Finns kanske svaret på denna sida http://www.havet.nu/ ?? läste en del men det finns så otroligt mycket!

Ps. Inlandsisen försvann för drygt 10000 år sedan, inte för att det spelar någon roll, tänkte bara som kuriosa, den kallades "Weichselistiden" äldre skrifter säger 8000!
                    Senast ändrad av Grävlingen; 2007-12-02, 14:08.
                    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av Olof Visa inlägg
                      För att de är saltvattensarter och gäddan och abborren är sötvattensarter. Rugen håller 6-10 promille och Öresund 10-20 promille.
                      Lex, helt rätt att gäddan får problem med kallt salt vatten, att det har med syrehalten tror jag inte, utan det är mer fysiologiskt och hanteringen av saltet. Theoneandonly, Löddegäddorna drar in november-janurari vad jag förstått!
                      //Olof
                      Hej doktor Olof; Lägg märke till att jag hade ett- efter mitt svar! Gäddornas lekinstinkter väcks till liv redan under senhösten när romsäckarna börjar växa till sig. Att ökande antal soltimmar och stigande vattentemperatur när våren gör sig påmind bokstavligen lockar gäddorna upp i åarna med varmare vatten är en naturlig följd....men det var inte så frågan ställdes.
                      Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 142 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen