Trollingfiskare tagen på trälhavet. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingfiskare tagen på trälhavet.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En kanske OT fråga men jämställs alltid slöta / glindra som trolling? Hur är det med dragrodd?
    För mej är trolling ett nyare begrepp och betydligt effektivare. En massa tillbehör och hjälpmedel för att maximera antalet spö. Man håller inte i spöna...

slöta/glindra är för mej att: hålla i spöt, släpa ett drag utan tillbehör efter båten, alltså max ett spö per person och blir ju max 2 spö per båt då extrautrustning inte används för att sära på dragen.
    Dragrod att slöta / glindra men utan motor...

Om jag har fattat det rätt så gäller trollingförbudet i mina trakter även slöta/glindra men inte dragrod... Är osäker... Är det så överallt?
    Spelar det ingen roll vad man är ute efter för fisk? Har i båten?

Innan trolingen kom som begrepp och fisketyp var det så vit jag vet tilllåtet att slöta/glindra... Men nu endast dragrodd... Men egentligen är ju trolling och slöta/glindra inte samma sak....

Möjligt att jag är ute och cyklar, har upptat sportfiske efter många års frånvaro så ha överseende...

Kommentera

Vad jag förstår får man bedriva fiske som inte KRÄVER anvdändandet av båt.

Man kan ju tycka att det inte KRÄVS en båt för att fiska mitt ute i sjön, som vid göstrolling. Men det underlättar ju,så då gör vi så helt enkelt.

Sen kunde inte kompisen som skulle med komma, var tvungen att jobba istället. Men vi sätter ett spö här i årklykan i hans ställe.

Paravaner ersätter brorsans båt som gick sönder, så han kom inte ut heller. Han jobbar istället.

Eftersom två personer som skulle ha fiskat inte gör det utan jobbar får staten, ja dom tjänar så mycket, in mer skatt. Mer pengar till fiskevård alltså. Och jag fiskar i deras ställe.

Med andra ord: Samhället tjänar på trolling, dessutom fick jag inget.

Kommentera

Nja, är inte med på svaret riktigt, mina frågetecken kvarstår...
        Kom på: Vad gäller egentligen för gamla utterbrädor (alltså inte dagens paravaner).
        Då används ju inte spö överhuvudtaget. Bara bräda och grova linor med beten på?
        Tycker att begreppet trolling är lite diffust...
        Förbuden kom väl samtidgt med trolling då det ansågs som ett problem och rovfiske (vilket det ju inte är, jag vet hur långt det är mellan huggen)
        Medan slöta/glindra inte ansågs vara ett större problem än kastfiske...

Kommentera

Förr var det väll så att på privat fiske (om man hade köpt fiskekort) så kunde man alltid köra dragrodd med i varje fall två spön. Jag själv drev med det på den tiden jag hade fiskekort i Mälaren. Om det jämställs med trolling tror jag inte då det inte används motor för det fisket. Men det kan vara nya begränsningar ang. antal spön och beten? Och olika regler på olika privata fiskerätter (och statliga)
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Det är mycket snack om glindring mm men faktum är att man inte får använda en fiskemetod vilken som sådan kräver använding av båt - vare sig den kallas trolling, dragrodd, glindring, uttring eller något annat - inom det fria handredskapsfisket på enskilt vatten på ostkusten. På allmänt vatten och s.k. enskilt frivatten gäller särskilda redskapsbegränsningar som anges i fiskeriverkets författningssamling.

Kommentera

Ursprungligen postat av abbarn Visa inlägg
              Det är mycket snack om glindring mm men faktum är att man inte får använda en fiskemetod vilken som sådan kräver använding av båt - vare sig den kallas trolling, dragrodd, glindring, uttring eller något annat - inom det fria handredskapsfisket på enskilt vatten på ostkusten. På allmänt vatten och s.k. enskilt frivatten gäller särskilda redskapsbegränsningar som anges i fiskeriverkets författningssamling.
              Bra skrivet, alla egna tolkningar har dom rätt att ha men, Det viktiga är vad Kbv och lagen säger sen kan dom tolka fel bäst dom vill. Jag får be herr flodström om ursäkt om jag var lite elak men så mycket det debatterats om fria fisket på detta forum borde många kunna reglerna. Det som är det viktigaste är att om man inte är säker på vad som gäller får man kolla upp det.

Kommentera

Nu tycker jag att KBV inte är någon särskilt kvalificerad tolkare av fiskelagen avseende sportfiske/handredskapsfiske/frifiske tex avseende flerspömete, avsalu av fisk, ismete. Detta måste avgöras av domstol liksom trollingen avgjorts tidigare.

Kommentera

Jag ska i ärlighetens namn säga att jag inte hört talas om det som diskuterats tidigare! Men nu vet jag

Det kommer juh nya medlemmar hela tiden..

Skitfiske!
                  Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av abbarn Visa inlägg
                    Nu tycker jag att KBV inte är någon särskilt kvalificerad tolkare av fiskelagen avseende sportfiske/handredskapsfiske/frifiske tex avseende flerspömete, avsalu av fisk, ismete. Detta måste avgöras av domstol liksom trollingen avgjorts tidigare.
                    Domar mot trolling finns många. Domar angående flerspömete kommer , ett tiotal fall på väg till rätten men lagens kvarnar mal långsamt. Dessa fiskemål läggs inte ner längre för fiskeriverket trycker på och sjöpolisen har ändrat inställning.

Kommentera

Ursprungligen postat av mikwed Visa inlägg
                      Domar mot trolling finns många. Domar angående flerspömete kommer , ett tiotal fall på väg till rätten men lagens kvarnar mal långsamt. Dessa fiskemål läggs inte ner längre för fiskeriverket trycker på och sjöpolisen har ändrat inställning.
                      Hej Mikewed!

Har jag förstått det rätt att du jobbar på KBV?
                      I så fall vill jag säga att jag tycker att det är kul att du är här.
                      Det är verkligen intressant att få insikt i en sådan institution
                      som är av sådan vikt för fisket.

Du skriver att sjöpolisen och fiskeriverket har tagit en ny kurs.
                      Vad tror du det kommer att leda till i framtiden?
                      Tycker du att det nya trycket är jämt fördelat mellan sportfiske,
                      yrkesfiske och fritidsfiske?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 497 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art