Trollingfiskare tagen på trälhavet. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingfiskare tagen på trälhavet.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Master Visa inlägg
    Med den bestämda åsikten, vad har du för båtvana, kompetens och erfarenhet.
    Kan hålla med om att ett fåtal på sjön skulle behöva ta ett förartest, men en form av båtkörkort kommer inte att hjälpa oss bli av med dom. Därför är det meningslöst.

Det diskuteras om att det ska kosta mella 5000-7000:- vad tror du orsaken är att dom vill införa det?
    Kommer förmodligen att bli en fullständigt meningslös kurs då olyckorna oftast beror på brist på sunt förnuft, det går inte att lära ut...
    Sitta och räkna avdrift mm, kommer knappast att få ner ngn, olycksstatistik heller..
    Det räcker med sunt förnuft, har man inte det så funkar inte ett körkort heller...
    Kom för f*n inte och jämför biltrafik och sjöfart, det är jag så j... a trött på att höra..
    Att kräva båtkörkort är som att kräva cyckelkörkort. En båt som gör tio knop är 18 km/t och det är knappast lika trångt på sjön som på vägen.
    Jämför olycksstatistik på sjön jämfört med trafiken, det är noll och inget, dessutom sker dom flesta dödsolyckor från båtar som inte skulle omfattas av båtkörkortet.
    Småbåtar, sprit och gylfen öppen...

Återigen en massa idiotiska förslag från landkrabbor med obefintlig kunskap om sjöliv. En del köper båt, har den i ett år sen anser dom att dom kan allt, möjligtvis är dom i behov av ett körkort, men det gäller inte oss som varit på sjön i över 30 år.
    Titta istället på utnytjad försäkring, det visar vilka som borde vara på sjön eller inte...
    En bättre lösning skulle isf, vara att helt förbjuda folk utan erfarenhet att få framföra större båtar.
    Säg att förstabåten ska vara en plasteka, under 5m max 10hk.
    Efter säg ett skadefritt år är det OK att gå vidare till nästa lämpliga storlek osv...
    Då är man tvungen att lära sej den enda rätta vägen, genom ERFARENHET!
    Enkellt att följa genom försäkringspremien och kan man även lägga in sina familjemedlemmar som förare av båten och därmed får även dom erfarenhet...

Är ju omöjligt att skapa en kurs som omfattar alla båtars egenskaper.
    Lägg till med en 22 fots segelbåt eller kölad båt i en hamn, den går ju som på räls..
    En Amerkinsk DC med samma längd där knappt ngt, skrov för om midskepp är i vattnet är en helt annan sak, driver som fan vid minsta vindby och kräver bet, mer erfarenhet...

Ja, ni får ursäkta mej, men jag är så trött på alla dessa korkade förslag och dess anhängare med bristande sjövana.

Har ingen som helst dokumenterad kompetens. Över 30 skadefria år, gäller alla i familjen. Har alltid haft ett antal båtar, för tillfället har vi inom familjen 7 båtar allt från 26 fots flya, styrpulpetare och 4m plastekor, vilka både vi och barnen nyttjar, SKADEFRITT
    Barnen lär sej sjövett den vägen det ska gå till på....

Har fiskat ett par år i Öresund (c:a 15) och sett en mängd incidenter som orsakats av ren inkompetens vad gäller framförande av båt. I Sundet är olyckan snabbt framme om något skulle hända då det passerar många större fartyg varje dag (40000 per år).

Två fall av motorhaveri mitt i Sundet som jag bevittnat berodde på soppatorsk, två fall berodde på att båtägarna inte visste att det skulle olja i motorn.

Tror att dylika händelser inte inträffat om det hade krävts någon form av förarintyg.
    Senast ändrad av salmo32; 2008-04-25, 22:32.

Kommentera

Ursprungligen postat av salmo32 Visa inlägg
      Har fiskat ett par år i Öresund (c:a 15) och sett en mängd incidenter som orsakats av ren inkompetens vad gäller framförande av båt. I Sundet är olyckan snabbt framme om något skulle hända då det passerar många större fartyg varje dag (40000 per år).

Två fall av motorhaveri mitt i Sundet som jag bevittnat berodde på soppatorsk, två fall berodde på att båtägarna inte visste att det skulle olja i motorn.

Tror att dylika händelser inte inträffat om det hade krävts någon form av förarintyg.
      Tror du att inriktningen på det tänkta "båtkörkortet" är att lära folk tanka båten och kolla oljan?
      Återigen brist på sunt förnuft, det tror jag inte dom kommer att lära ut vid "båtkörkortsutbildningen"
      Ska en utbildning börja på den nivån och sen få tot, oerfarna människor att bli lämpliga att framföra alla båtar upp till 12m så kommer den att bli bet, dyrare än 7000:- och ta en jäkla tid...
      Det kommer att invagga folk och ev, passagerare i en falsk trygghet...
      Det behövs erfarenhet och det ska börjas med små båtar...
      Det är ju vansinne att en aktieyuppie kan gå och köpa en 60knops hydrolift, 40fots Princess el, vad som hels och ut bränna, skilnaden blir att dom tar testet och gör likadant...
      Det är dom som är problemet, inte dom som går ifrån sin 4m eka till en styrpullpet osv,...

Kommentera

Tror du att inriktningen på det tänkta "båtkörkortet" är att lära folk tanka båten och kolla oljan?
        Återigen brist på sunt förnuft, det tror jag inte dom kommer att lära ut vid "båtkörkortsutbildningen"
        Ska en utbildning börja på den nivån och sen få tot, oerfarna människor att bli lämpliga att framföra alla båtar upp till 12m så kommer den att bli bet, dyrare än 7000:- och ta en jäkla tid...
        Det kommer att invagga folk och ev, passagerare i en falsk trygghet...
        Det behövs erfarenhet och det ska börjas med små båtar...
        Det är ju vansinne att en aktieyuppie kan gå och köpa en 60knops hydrolift, 40fots Princess el, vad som hels och ut bränna, skilnaden blir att dom tar testet och gör likadant...
        Det är dom som är problemet, inte dom som går ifrån sin 4m eka till en styrpullpet osv,...
        Tar du kustskeppare idag är där som regel praktiska moment och allmän båtkunskap med också.

Det bästa hade givetvis varit att det fanns ett test för att kolla kunskaperna och bedöma huruvida kursen är nödvändig för varje individ men det blir ännu mer kostsamt.

Du säger att det behövs erfarenhet, alla har inte haft lyxen att växa upp med båtliv. En oerfaren person som gått en kurs i båtvett framför garanterat båten säkrare än en oerfaren person som inte gått samma kurs.

Kommentera

Tar du kustskeppare idag är där som regel praktiska moment och allmän båtkunskap med också.

Det bästa hade givetvis varit att det fanns ett test för att kolla kunskaperna och bedöma huruvida kursen är nödvändig för varje individ men det blir ännu mer kostsamt.

Du säger att det behövs erfarenhet, alla har inte haft lyxen att växa upp med båtliv. En oerfaren person som gått en kurs i båtvett framför garanterat båten säkrare än en oerfaren person som inte gått samma kurs.
          Skillnaden är ju att den personen kan gå kursen, skaffa sej en 26 fots DC god för över 30knop och det ser jag inte som ngt, framsteg.
          Erfarenhet anser jag man bygger upp genom att börja med mindre, långsamma båtar, när man hanterar den går man vidare.
          Det är så vi som växer upp med det lär oss... Under flera år...
          Och då händer det inte olyckor...
          Fel att då kunna gå en kurs, få falsk trygghet, och hoppa över småbåtsstadiet..

Vet en som gick ifrån en ryds tumlare till en Fjord Dolphin, var väl 32 fot tror jag och över 30 knop . Köpte den i Stockholm, lämnade sin laptop och sa till dom att lägga in sjökort och navigationsprogram samt rutt ner till Blekinge. Hur smart är sånt...
          Lyckades köra sönder ena drevet trotts rutten...
          Sånna grejor kommer garanterat ett båtkörkort inte elliminera. Det är ju återigen helt enkellt korkat...
          Likaså dom som kom i sjönöd, uppgav att dom var i höjd med Hanö, dom var utanför Oskarshamn...
          Sånt kommer inte heller ett körkort att hjälpa, det är ju korkade människor, det är inte på sjön som på vägen, där kan man läsa vägskyltarna...
          Du får ju se till hur stor procent och vilken kategori dom tillhör som är orsak till skador.
          Det är ju en enorm minoritet. Verkar sanslöst att alla vi andra 99,99% då ska behöva utbilda hela sina familjer till ngt, man har gjort länge och absolut inte behöver.
          Tror faktiskt att dom första att reagera i denna frågan borde vara Försäkringsbolagen...
          Dom har bet, bättre insikt i vad som krävs än politiker.
          Säg då att en förstabåtsägare ska försäkra sin båt, då kan ju istället försäkringsbolaget kräva en form av utbildning om det är en båt över en viss kategori...
          Har man däremot haft en båt av enklare kategori försäkrad en vis tid, då har man förmodligen byggt upp en erfarenhet och det skulle vara OK att försäkra nästa...
          Svårt att förklara, men hoppas att du hajar vad jag menar...
          Vill inte ha pengagalna politiker inblandade i detta... Det brukar oftast sluta med en sketen ende,, Dyrt som fasen och värdelöst...

Jag vill också ha bort rötäggen från sjön, men det ska ju inte innebära att alla vi andra ska behöva lägga typ 20 000.- i utbildning för en familj... SOM REDAN KAN DET!
          Reglera det genom försäkringen, har man orimlig skadenivå så ska han inte vara på sjön=svinig premie... Då börjar man nog självmant med småbåtar...
          Tycker ett viktigare steg isf, är obligatorisk ansvarsförsäkring och möjlighet att skräddarsy sin försäkring i form av stöld, brand, ansvar, egenorsakad skada på egen resp, annans egendom, mm, mm

Kommentera

Skillnaden är ju att den personen kan gå kursen, skaffa sej en 26 fots DC god för över 30knop och det ser jag inte som ngt, framsteg.
            Erfarenhet anser jag man bygger upp genom att börja med mindre, långsamma båtar, när man hanterar den går man vidare.
            Det är så vi som växer upp med det lär oss... Under flera år...
            Och då händer det inte olyckor...
            Fel att då kunna gå en kurs, få falsk trygghet, och hoppa över småbåtsstadiet..

Vet en som gick ifrån en ryds tumlare till en Fjord Dolphin, var väl 32 fot tror jag och över 30 knop . Köpte den i Stockholm, lämnade sin laptop och sa till dom att lägga in sjökort och navigationsprogram samt rutt ner till Blekinge. Hur smart är sånt...
            Lyckades köra sönder ena drevet trotts rutten...
            Sånna grejor kommer garanterat ett båtkörkort inte elliminera. Det är ju återigen helt enkellt korkat...
            Likaså dom som kom i sjönöd, uppgav att dom var i höjd med Hanö, dom var utanför Oskarshamn...

Sånt kommer inte heller ett körkort att hjälpa, det är ju korkade människor, det är inte på sjön som på vägen, där kan man läsa vägskyltarna...
            Du får ju se till hur stor procent och vilken kategori dom tillhör som är orsak till skador.
            Det är ju en enorm minoritet. Verkar sanslöst att alla vi andra 99,99% då ska behöva utbilda hela sina familjer till ngt, man har gjort länge och absolut inte behöver.
            Tror faktiskt att dom första att reagera i denna frågan borde vara Försäkringsbolagen...
            Dom har bet, bättre insikt i vad som krävs än politiker.
            Säg då att en förstabåtsägare ska försäkra sin båt, då kan ju istället försäkringsbolaget kräva en form av utbildning om det är en båt över en viss kategori...
            Har man däremot haft en båt av enklare kategori försäkrad en vis tid, då har man förmodligen byggt upp en erfarenhet och det skulle vara OK att försäkra nästa...
            Svårt att förklara, men hoppas att du hajar vad jag menar...
            Vill inte ha pengagalna politiker inblandade i detta... Det brukar oftast sluta med en sketen ende,, Dyrt som fasen och värdelöst...

Jag vill också ha bort rötäggen från sjön, men det ska ju inte innebära att alla vi andra ska behöva lägga typ 20 000.- i utbildning för en familj... SOM REDAN KAN DET!
            Reglera det genom försäkringen, har man orimlig skadenivå så ska han inte vara på sjön=svinig premie... Då börjar man nog självmant med småbåtar...
            Tycker ett viktigare steg isf, är obligatorisk ansvarsförsäkring och möjlighet att skräddarsy sin försäkring i form av stöld, brand, ansvar, egenorsakad skada på egen resp, annans egendom, mm, mm
            Jo det kan man eliminera eftersom navigering är en stor del av kursen.

Om du oroar dig för orimliga kostnader för erfarna båtägare är ju ett simpelt prov / test en bra lösning för att ta reda på om man behöver gå kursen för att få ut körkortet.

Kommentera

Jo det kan man eliminera eftersom navigering är en stor del av kursen.

Om du oroar dig för orimliga kostnader för erfarna båtägare är ju ett simpelt prov / test en bra lösning för att ta reda på om man behöver gå kursen för att få ut körkortet.
              Visst, men det finns inte med i förslaget så vitt jag vet. Ett ännu bättrre alternativ är atrt se på befintliga båtägares skadefrekvens, finns ju redan hos försäkringsbolagen...
              Hur är tanken isf, med ett test?
              Precis som det finns en mängd olika båttyper med en mängd olika egenskaper så finns det en mängd olika användningssätt...
              Alltifrån världsomseglare, trollingfiskare i öppna och okända vatten, till familjen med styrpulpeten som endast är i hemmavatten. Ska alla ha samma test?
              Självklart är ju olycksrisken väldigt liten för dom som håller sej i kända vatten...
              Jag har väldigt svåt att föreställa mej hur dom ska kunna få fram ngt, vettigt som är rimligt....
              Blir väl en kurs alla måste gå men som väldigt få har glädje av. Mycket av det kommer många redan att kunna, det dom inte kan har dom heller ingen glädje av då dom inte nyttjar sin båt under dom förhållandena...

Där är ju den kategorin med, skaffar båt, nu ska detta göras ordentligt, man tar förarbevis/skepparexamen (kan jämföras med par som väntar sitt 1:a barn) , sen kommer dom ut i skärgården och man träffar dom i hamnen...
              Det finns ingen som begriper det här med sjövet bättre än dom, alla andra är idioter och fattar ingenting... man blir så trött.
              Att dom sen backar in i sin egen aktertamp när dom ska lägga ut, det var väl ngn, annans fel...

Bara att konstatera att vi har olika syn på det. Vi är säkert överrens om att rötäggen ska väck men vi tror på olika lösningar. Tackar för en givande dialog, skönt att slippa "vägregler" översatta till sjön, det har jag fått höra så mycket av på andra forum att man blir sjösjuk... :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
                Hur ror du drag utan båt?
                Hur ror du utan åror?
                Hur kom du fram till att själva betet skulle styras med hjälp av en åra? Den tankegången måste du förklara lite mera!

Du må ha dina åsikter men de håller inte. Det vet du nog att trolling, dragrodd och spinnfiske är skilda tekniker även om de har gemensamma beröringspunkter.

Sen kan man mycket väl vara lagvill och utan uppsåt bryta mot lagar eller regler men det är fortfarande ett brott fram till det avgjorts hur svårt det skall anses vara. Frånvaron av uppsåt finns i många rättsfall där den åtalade fälls. Men om inget större brott anses ha begåtts har åklagaren möjlighet att lägga ner ärendet eller i de enklaste fallen redan polis på plats.
                Min tanke är att dragrodd inte är effektivare än spinnfiske, det är bara olika sätt att fiska på.
                Skillnaden på trolling & dragrodd vet jag inte mer än att dragrodd så använder man åror antar jag viket jag gissar på att trolling också kan innefatta.

Så varför ska det ena vara tillåtet men inte det andra.

Du kan ju söka av precis samma område med båda metoderna.

Vad jag vill få fram är att metoden borde vara ointressant men redskapen borde vara det som styr.

t.e.x. max 10 krokar oavsett hur man får ner dem eller flyttar dem i vattnet.

Gällande brott så är man väl oskyldig tills motsatsen bevisats, om det inte är skattebrott?

OT: Hur sjukt är det inte att om man är över 55 år så ska man inte behöva ha båtkörkort, snacka om diskriminerande. När blev en 55+ bättre båtförare än nån annan?
                Ola

Kommentera

"När blev en 55+ bättre båtförare än nån annan?"

Samma dag som min morsa fick körkort för tung MC

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
                    Min tanke är att dragrodd inte är effektivare än spinnfiske, det är bara olika sätt att fiska på.
                    Skillnaden på trolling & dragrodd vet jag inte mer än att dragrodd så använder man åror antar jag viket jag gissar på att trolling också kan innefatta.

Så varför ska det ena vara tillåtet men inte det andra.

Du kan ju söka av precis samma område med båda metoderna.

Vad jag vill få fram är att metoden borde vara ointressant men redskapen borde vara det som styr.

t.e.x. max 10 krokar oavsett hur man får ner dem eller flyttar dem i vattnet.

Gällande brott så är man väl oskyldig tills motsatsen bevisats, om det inte är skattebrott?

OT: Hur sjukt är det inte att om man är över 55 år så ska man inte behöva ha båtkörkort, snacka om diskriminerande. När blev en 55+ bättre båtförare än nån annan?
                    Antar att man kan tilllåta dragrod av tex, miljöskäl, stör ej, inte samma effektivitet som trolling...
                    Har nu fått svart på vitt att dragrod är tilllåten i mitt område utan hjälpedel i form av paravaner...
                    Det tycker jag är bra, inte för att man harvar fram och tillbaka i viken med åror utan för att man kan släpa dragen vid förflyttning mellan sina fiske platser... Kan ju ge ngt, och har det positiva med sej att vi inte använder motorn lika mycket, vilket vi annars hade gjort vid förflyttning... Bra ju.... :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 437 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art