Trollingfiskare tagen på trälhavet. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingfiskare tagen på trälhavet.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av abbarn Visa inlägg
    Det är mycket snack om glindring mm men faktum är att man inte får använda en fiskemetod vilken som sådan kräver använding av båt - vare sig den kallas trolling, dragrodd, glindring, uttring eller något annat - inom det fria handredskapsfisket på enskilt vatten på ostkusten. På allmänt vatten och s.k. enskilt frivatten gäller särskilda redskapsbegränsningar som anges i fiskeriverkets författningssamling.
    Men isf, skulle ju kastfiske 300m från land också vara förbjudet, det kräver ju med båt. ???
    Det är exakt detta jag menar. Det finns ett trollingförbud, men var står det exakt vad trolling är...
    Som du skriver så tolkar jag att även kastfiske från båt skulle vara förbjudet där det råder trollingförbud... Allt fiske som bedrivs från båt....
    I ett trollingförbud, står det inte beskrivet vad trolling är? Har för mej att det beskrivs typ som släpfiske med flertal spön och hjälpmedel för att sära på dragen...
    Det är ju att göra det enkellt för sej att skapa en regel och efterhand som frågorna uppkommer så bakar man in allt fiske i den reglen...
    Trollingförbud är ju i mitt område till för att skydda lax och öring. Har inget med dragrodd, (tom, slöta/glindra) efter gädda att göra.
    Tycker även det är konstigt att det inte är specat vilken art som man inte får fiska efter med den förbjudna metoden.
    Är ju inte konstigare än att det tex, är förbjudet att sätta laxgarn men torskgarn är OK, men även lax/öring fastnar i dom garnen och kan inte återutsättas.
    Glindrar jag efter gädda och skulle få en öring så är det ju bara att återutsätta den...

Jag är inte ute eftr ngt, annat än att få lite ljus över dessa frågorna. Hoppas att ingen tar illa upp av mina frågor... :-) Och hoppas att ni förstår vad jag menar...
    (Ngt, exempel var kanske inte det bästa, men ni hajar vad jag menar va....)

Kommentera

Varför frågar du inte på fiskeriverket? Blir du tagen på bar gärning och anklagad så vill du väll knappast stå där och säga: "På FS sa dom att man fick ..."

Kommentera

Om du använder enbart ditt redskap för att sätta betet i rörelse är det inte trolling. Använder du en båt för att åstadkomma rörelsen är det trolling.
        Befinner du dig på land eller till sjöss och spinnfiskar eller metar så är det alltså inte trolling.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
          Om du använder enbart ditt redskap för att sätta betet i rörelse är det inte trolling. Använder du en båt för att åstadkomma rörelsen är det trolling.
          Befinner du dig på land eller till sjöss och spinnfiskar eller metar så är det alltså inte trolling.
          Helt rätt av dig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
            Lungt och fint nu!!

Finns ingen anledning att varva upp så där bara för att en medlem som inte ens bor i landet utan i vårat västra grannland Norge inte har koll på vilka lokala fiskeregler som gäller i Stockholm och ställer en oskyldig fråga.

Skulle det kunnadet ingå i allmänbildningen så är Vi många på FS (mig själv inräknad) som får anses som obildade.

Så håll det på en trevligare nivå framöver!
            Nja, i Mikweds fall så skall man alltid kunna allt, annars så får man skylla sig själv. Tack och lov så är inte alla på kbv patetiska regelryttare, men det finns ju avarter inom alla yrken så det finns väl regelryttare där också!

Vi hade en liten diskussion för något år sedan då två bekanta till mig blivit stoppade för trolling i närheten av en å mynning. Dom var ju så dumma att dom trodde att det som klart och tydligt stod på fiskekortet gällde... Men enligt kbv så var det andra regler som gällde... Enligt herr Mikwed så var det självklart att dom skulle åka dit. Hade dom bara låtit bli att ta för givet att det som faktiskt stod tryckt på det inköpta fiskekortet gällde, utan fortsatt att leta information på andra ställen så skulle dom ju aldrig åkt fast. Sen hade ju naturligtvis alltid kbv rätt.
            Nåja, blev både förhör och en ordentlig utredning (60-70 skrivna sidor?), sen så blev dom helt frikända! Skönt att skattepengarna användes till något användbart!

Kbv gör mycket riktigt bra saker, men att påstå att dom alltid har rätt när det gäller fiske är lite väl dumt. Att dessutom tro att samtliga sportfiskare alltid skall kunna alla regler är ännu dummare. Herregud, JAG kan dom inte och då är jag både intresserad av regelverket och gör vad jag kan för att följa det. Även om vissa saker är helt åt h-vete!

/D

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67 Visa inlägg
              Nja, i Mikweds fall så skall man alltid kunna allt, annars så får man skylla sig själv. Tack och lov så är inte alla på kbv patetiska regelryttare, men det finns ju avarter inom alla yrken så det finns väl regelryttare där också!

Vi hade en liten diskussion för något år sedan då två bekanta till mig blivit stoppade för trolling i närheten av en å mynning. Dom var ju så dumma att dom trodde att det som klart och tydligt stod på fiskekortet gällde... Men enligt kbv så var det andra regler som gällde... Enligt herr Mikwed så var det självklart att dom skulle åka dit. Hade dom bara låtit bli att ta för givet att det som faktiskt stod tryckt på det inköpta fiskekortet gällde, utan fortsatt att leta information på andra ställen så skulle dom ju aldrig åkt fast. Sen hade ju naturligtvis alltid kbv rätt.
              Nåja, blev både förhör och en ordentlig utredning (60-70 skrivna sidor?), sen så blev dom helt frikända! Skönt att skattepengarna användes till något användbart!

Kbv gör mycket riktigt bra saker, men att påstå att dom alltid har rätt när det gäller fiske är lite väl dumt. Att dessutom tro att samtliga sportfiskare alltid skall kunna alla regler är ännu dummare. Herregud, JAG kan dom inte och då är jag både intresserad av regelverket och gör vad jag kan för att följa det. Även om vissa saker är helt åt h-vete!

/D
              vade retro esox lucius!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
                Det stämmer väl inte med att metoden som sådan kräver användande av båt?

Ex. du kan ju föra ett spö gående längs land vilket är samma metod som trolling.

Så om trolling är förbjudet varför skulle det då vara korrekt att spinnfiska, meta eller flötestrolla ifrån en drivande båt, eftersom det kräver användande av båt?

Fast det kanske jag ska veta som är vill kalla mig sportfiskare och eftersom jag inte vet det så så är jag antagligen tjuvfiskare.

Tror helt enkelt att det handlar om hur bra man är på att lägga upp det inför en ev. tingsrätt.

Kbv & polisen dömer väl inte folk utan tar de som de tror kan bli fällda i en domstol.
                Sen är det väl åklagaren som avgör ifall kbv & polisen har gjort ett ingripande som kan leda till fällande dom?
                Och tillslut så är det ju de politiskt tillsatta nämdemännen som avgör ifall man är kriminell eller ej.
                Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Brownie Visa inlägg
                  Varför frågar du inte på fiskeriverket? Blir du tagen på bar gärning och anklagad så vill du väll knappast stå där och säga: "På FS sa dom att man fick ..."

Det är ju inte det det handlar om, ingen risk att jag blir tagen. Bryter inte mot några regler... Däremot får man uppfattning om att det är väldigt öppet för tolkning och det är ju inte så lyckat... Vill här höra hur andra tolkar det...

Blir ju typ vattenscoterförbudet, dom är förbjudna, men dom har ju inte lyckats få igenom ngn, klassificering av vad en vattenscoter är. Ska man undanta dom så får man börja indela allt som flyter och det är ju omöjligt. Lagen finns men EU har stoppat försöken att tilllämpa den. Ganska tandlöst...

Men det går ju tydligen bra då ingen ifrågasätter det sk, trollingförbudet. Som nu tydligen omfattar det mesta. Fiskesätt som fanns långt innan begreppet trolling fanns. Det gäller oavsett art man är ute efter mm,....
                  Annars är det tex, så att vid vissa tider så är vissa arter föbjudna men man tot, förbjuder ju inte fiske för det. Får man den fredade arten så ska den återutsättas, ganska enkellt ju...

Återigen, syftet med förbudet är ju att freda en viss art, märkligt att man sätter ett tot, förbud för ett visst fiskesätt som är ypperligt att få andra arter på...

Jag kan ju lika gärna få öring och lax på spinnfiske i dom områden med trollingförbud, men då går man ju oftast in för det... Men slöta efter gädda får man inte....

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
                    Det stämmer väl inte med att metoden som sådan kräver användande av båt?

Ex. du kan ju föra ett spö gående längs land vilket är samma metod som trolling.

Så om trolling är förbjudet varför skulle det då vara korrekt att spinnfiska, meta eller flötestrolla ifrån en drivande båt, eftersom det kräver användande av båt?

Fast det kanske jag ska veta som är vill kalla mig sportfiskare och eftersom jag inte vet det så så är jag antagligen tjuvfiskare.

Tror helt enkelt att det handlar om hur bra man är på att lägga upp det inför en ev. tingsrätt.

Kbv & polisen dömer väl inte folk utan tar de som de tror kan bli fällda i en domstol.
                    Sen är det väl åklagaren som avgör ifall kbv & polisen har gjort ett ingripande som kan leda till fällande dom?
                    Och tillslut så är det ju de politiskt tillsatta nämdemännen som avgör ifall man är kriminell eller ej.
                    Går du längs stranden med betet ute i vattnet är det inte trolling. Du använder ju inte båt.
                    Står du stilla på stranden och låter betet driva ut med hjälp av ström eller vind är det inte trolling.
                    Använder du utter är inte det heller trolling men det kan bryta mot fiskevårdsområdets regler.
                    Spinnfiskar du från drivande båt är det inte trolling även om båten förs av vind eller ström. Det är så att säga naturen som svarar för fiskeplattformens rörelse.

Men när du börjar styra båtens rörelser via åror, motor eller segel och samtidigt har betet släpande efter då är det trolling.

En liten kul rättsprincip man har i det här landet är att man kan vara lagvill men det duger bara som förklaring till varför man bröt mot lagen, det ursäktar inte brottet.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Det är så töntigt!
                      Du får katsta draget och veva in. Men att köra med motor eller ro samma drag, det går inte.
                      Så länge man håller spöt i handen tolkar jag det som handredskapsfiske. Sen kan dom väl dömma mig om om vill.
                      Med andra ord: JAG GÖR SOM JAG VILL!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 499 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot