Trollingfiskare tagen på trälhavet. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingfiskare tagen på trälhavet.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Trälhavet, vart ligger det och vad finns det där som är så åtråvärt ?

Kommentera

Ursprungligen postat av FoXDanne Visa inlägg

Kan det finnas.......................................FISK! !!
      http://team-akuten.blogspot.com/

http://www.minhembio.com/poyboy/101566/

Kommentera

Ursprungligen postat av FoXDanne Visa inlägg
        vid Vaxholm, kan tänka mig att det går en och annan havsöring där...

Kommentera

Ursprungligen postat av mikwed Visa inlägg
          Är du ännu en som låtsas inte veta, det här väl i stort sätt till allmänbildningen att veta att på enskilt vatten måste du kolla vad som gäller (TROR GÖR MAN I KYRKAN)

Självklart skojar du när du skrev detta för så mycket som du är på detta forum kan du inte missat alla andra trådar om vad som gäller på enskilt vatten.
          Hej Mikwed; Flodström är en av FiskeSnack.Com´s trevliga och fiskekunniga skribenter från nabolandet Norge, väster om oss på Skandinavienkartan. Min gamle fiskekompis från ungdomsåren, Oscar II hade "Brödrafolkets väl" som sitt valspråk. Jag tror knappast att vår gemensamme nabo Flodström vet att Trälhavet är en fjärd i Stockholms inre skärgård norr om Vaxholm och Oxdjupet.
          Save the Big Ones for me!
          Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67 Visa inlägg
            Nja, i Mikweds fall så skall man alltid kunna allt, annars så får man skylla sig själv. Tack och lov så är inte alla på kbv patetiska regelryttare, men det finns ju avarter inom alla yrken så det finns väl regelryttare där också!

Vi hade en liten diskussion för något år sedan då två bekanta till mig blivit stoppade för trolling i närheten av en å mynning. Dom var ju så dumma att dom trodde att det som klart och tydligt stod på fiskekortet gällde... Men enligt kbv så var det andra regler som gällde... Enligt herr Mikwed så var det självklart att dom skulle åka dit. Hade dom bara låtit bli att ta för givet att det som faktiskt stod tryckt på det inköpta fiskekortet gällde, utan fortsatt att leta information på andra ställen så skulle dom ju aldrig åkt fast. Sen hade ju naturligtvis alltid kbv rätt.
            Nåja, blev både förhör och en ordentlig utredning (60-70 skrivna sidor?), sen så blev dom helt frikända! Skönt att skattepengarna användes till något användbart!

Kbv gör mycket riktigt bra saker, men att påstå att dom alltid har rätt när det gäller fiske är lite väl dumt. Att dessutom tro att samtliga sportfiskare alltid skall kunna alla regler är ännu dummare. Herregud, JAG kan dom inte och då är jag både intresserad av regelverket och gör vad jag kan för att följa det. Även om vissa saker är helt åt h-vete!

/D

KBV är dessutom stämmda för sina fjantstrapatser ihop med kanal 5. Vi skola aldrig glömma
            Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

Andrej Look at my ear! It`s even colder!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
              Går du längs stranden med betet ute i vattnet är det inte trolling. Du använder ju inte båt.
              Står du stilla på stranden och låter betet driva ut med hjälp av ström eller vind är det inte trolling.
              Använder du utter är inte det heller trolling men det kan bryta mot fiskevårdsområdets regler.
              Spinnfiskar du från drivande båt är det inte trolling även om båten förs av vind eller ström. Det är så att säga naturen som svarar för fiskeplattformens rörelse.

Men när du börjar styra båtens rörelser via åror, motor eller segel och samtidigt har betet släpande efter då är det trolling.

En liten kul rättsprincip man har i det här landet är att man kan vara lagvill men det duger bara som förklaring till varför man bröt mot lagen, det ursäktar inte brottet.
              Och att säga att jag styr betet med en åra istället för spöt tycker jag är lite långsökt.

Fiskemetoden att flytta ett bete kräver inte båt, det går att veva in betet men av nån anledning så har nån fått för sig att metoden dragrodd kräver båt.

Min åsikt är att det inte bör vara brottsligt eftersom det inte är något annat än att veva in betet eller att gå längs land med spöt

Däremot så kan jag kanske köpa att man inte ska få köra med 10 spön.

Men det här är ju min åsikt än en gång.

Att ha en förklaring till varför man bröt mot lagen kan ofta ursäkta brottet.
              Att man inte har kännedom om regler så är det väl utan uppsåt och då kan man väl bli friad?
              Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Flötet Visa inlägg
                KBV är dessutom stämmda för sina fjantstrapatser ihop med kanal 5. Vi skola aldrig glömma
                Tyvärr så lyckas media än en gång få folket dit de vill.
                Tack vare det där skräpprogrammet så kommer körkort för båt att krävas.
                Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
                  Tyvärr så lyckas media än en gång få folket dit de vill.
                  Tack vare det där skräpprogrammet så kommer körkort för båt att krävas.
                  Vilket är fullkomligt lysande och borde ha införts för länge sedan...

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
                    Och att säga att jag styr betet med en åra istället för spöt tycker jag är lite långsökt.

Fiskemetoden att flytta ett bete kräver inte båt, det går att veva in betet men av nån anledning så har nån fått för sig att metoden dragrodd kräver båt.

Min åsikt är att det inte bör vara brottsligt eftersom det inte är något annat än att veva in betet eller att gå längs land med spöt

Däremot så kan jag kanske köpa att man inte ska få köra med 10 spön.

Men det här är ju min åsikt än en gång.

Att ha en förklaring till varför man bröt mot lagen kan ofta ursäkta brottet.
                    Att man inte har kännedom om regler så är det väl utan uppsåt och då kan man väl bli friad?
                    Hur ror du drag utan båt?
                    Hur ror du utan åror?
                    Hur kom du fram till att själva betet skulle styras med hjälp av en åra? Den tankegången måste du förklara lite mera!

Du må ha dina åsikter men de håller inte. Det vet du nog att trolling, dragrodd och spinnfiske är skilda tekniker även om de har gemensamma beröringspunkter.

Sen kan man mycket väl vara lagvill och utan uppsåt bryta mot lagar eller regler men det är fortfarande ett brott fram till det avgjorts hur svårt det skall anses vara. Frånvaron av uppsåt finns i många rättsfall där den åtalade fälls. Men om inget större brott anses ha begåtts har åklagaren möjlighet att lägga ner ärendet eller i de enklaste fallen redan polis på plats.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av salmo32 Visa inlägg
                      Vilket är fullkomligt lysande och borde ha införts för länge sedan...
                      Med den bestämda åsikten, vad har du för båtvana, kompetens och erfarenhet.
                      Kan hålla med om att ett fåtal på sjön skulle behöva ta ett förartest, men en form av båtkörkort kommer inte att hjälpa oss bli av med dom. Därför är det meningslöst.

Det diskuteras om att det ska kosta mella 5000-7000:- vad tror du orsaken är att dom vill införa det?
                      Kommer förmodligen att bli en fullständigt meningslös kurs då olyckorna oftast beror på brist på sunt förnuft, det går inte att lära ut...
                      Sitta och räkna avdrift mm, kommer knappast att få ner ngn, olycksstatistik heller..
                      Det räcker med sunt förnuft, har man inte det så funkar inte ett körkort heller...
                      Kom för f*n inte och jämför biltrafik och sjöfart, det är jag så j... a trött på att höra..
                      Att kräva båtkörkort är som att kräva cyckelkörkort. En båt som gör tio knop är 18 km/t och det är knappast lika trångt på sjön som på vägen.
                      Jämför olycksstatistik på sjön jämfört med trafiken, det är noll och inget, dessutom sker dom flesta dödsolyckor från båtar som inte skulle omfattas av båtkörkortet.
                      Småbåtar, sprit och gylfen öppen...

Återigen en massa idiotiska förslag från landkrabbor med obefintlig kunskap om sjöliv. En del köper båt, har den i ett år sen anser dom att dom kan allt, möjligtvis är dom i behov av ett körkort, men det gäller inte oss som varit på sjön i över 30 år.
                      Titta istället på utnytjad försäkring, det visar vilka som borde vara på sjön eller inte...
                      En bättre lösning skulle isf, vara att helt förbjuda folk utan erfarenhet att få framföra större båtar.
                      Säg att förstabåten ska vara en plasteka, under 5m max 10hk.
                      Efter säg ett skadefritt år är det OK att gå vidare till nästa lämpliga storlek osv...
                      Då är man tvungen att lära sej den enda rätta vägen, genom ERFARENHET!
                      Enkellt att följa genom försäkringspremien och kan man även lägga in sina familjemedlemmar som förare av båten och därmed får även dom erfarenhet...

Är ju omöjligt att skapa en kurs som omfattar alla båtars egenskaper.
                      Lägg till med en 22 fots segelbåt eller kölad båt i en hamn, den går ju som på räls..
                      En Amerkinsk DC med samma längd där knappt ngt, skrov för om midskepp är i vattnet är en helt annan sak, driver som fan vid minsta vindby och kräver bet, mer erfarenhet...

Ja, ni får ursäkta mej, men jag är så trött på alla dessa korkade förslag och dess anhängare med bristande sjövana.

Har ingen som helst dokumenterad kompetens. Över 30 skadefria år, gäller alla i familjen. Har alltid haft ett antal båtar, för tillfället har vi inom familjen 7 båtar allt från 26 fots flya, styrpulpetare och 4m plastekor, vilka både vi och barnen nyttjar, SKADEFRITT
                      Barnen lär sej sjövett den vägen det ska gå till på....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                      9 svar
                      1 063 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman