Big game jakt på Zoo?.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Big game jakt på Zoo?..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Dalis Visa inlägg
    För min del är det fullt acceptabelt att de planterar ut stor fisk i en sjö för att sedan fiska på den, detta görs som sagt i många vatten världen över med andra arter. Det jag stör mej ordentligt på är det faktum att de tar dessa fiskar från ett annat vatten och därmed försämrar chanserna för alla fiskare i det ursprungliga vattnet att fånga stor fisk bara för att de ska kunna tjäna mer pengar! Detta är för mej att likställa med t.ex stölder av karp som förekommer här och var. Hade jag fiskat gädda i vänern hade jag varit ursinnig på dessa pengagiriga människor!
    Jag tror nog att Vänern klarar ett uttag av några tiotals eller kanske till och med hundratalet gäddor utan att någon märker det. Att inte ta för små gäddor har säkerligen också sina orsaker. De skulle förmodligen bli de första som blev mat åt sina reskamrater och knappast trygga en eventuell fortlevnad av arten i den nya miljön.
    Vad gäller betesfiskbeståndet i den nya sjön så anpassar sig naturen bättre än många här verkar tro till sina nya villkor och på något år ser man om försöket funkat eller inte.
    Att stänga av en naturlig kustvik och ta betalt för fisket där är fan så mycket sjukare i så fall. Speciellt om det inte innebär extra fiskevård för vinsten.
    Massor av förlyttningar av både fisk och annat vilt har gjorts i 100 år minst och jag ser inga problem med detta.
    Kanske är en del bara okunniga om sin samtid och inte ser skogen för alla träna?

Kommentera

Ursprungligen postat av x10an Visa inlägg
      Att jämföra med regnbågar är ju fan bra dumt. Dessa odlas ju fram och växer i bassänger eller sk. kassar tills de nått önskad storlek, detta kan man ju tycka vad man vill om. Medans gäddorna hämtas från ett annat vatten där de växt naturligt för att sedan flyttas. Stackars den som har sitt fiske ställe där ryssjorna läggs. Det verkar ju som bara de största plockas ur ryssjorna. Detta är ju sjukt för fan. Hur kan någon tycka annat. Konstigt att jari F1 inte ser några som helst problem?
      Ja just det, jag glömde ju att bassängerna är deras naturliga miljö där de alla härstammar ifrån. Fiskpinnarna växer förresten också i frysdiskarna.

Kommentera

dom gäddorna som hamnar i dom ryssorna lär inte bli återutsatta igen köper inte björn dom så hamnar dom i frankrike . och vad det gäller gädd beståndet i vänern så finns det gott om står gädda . sen kan man ju tycka vad man vill om det här fisket men finns många som vill käna pengar på fisket i dag fast det känns lite som att gå över ån efter vatten ?. har ju vänern som mitt hemma vatten och ser dom ryssorna varje gång jag åker ut på sjön

MVH NIMO
        Senast ändrad av nimo; 2009-01-08, 21:11.

Kommentera

Kanske borde du slå ett par extra lovar runt dem och fiska upp dem, så ingen förirrar sig i fel ryssja?

Kommentera

Ursprungligen postat av PederE Visa inlägg
            Om du tittar igen på mitt inlägg så ser du att jag satte ordet "stjäl" inom situationstecken.

Kan du se skillnaden mellan att föda upp fisk i odlingar och att hämta naturligt stora gäddor i ett redan befintligt fiskevatten?

Allt som Länstyrelsen beslutar om är inte rätt!!! Det har vi väl sett tidigare?
            Jag förstår faktiskt om folk ser det som stöld även om det inte är det i ordets rätta bemärkelse. Men det är det väl ingen som påstått vad jag kan se. Mest synd kanske det är om gäddorna...jag vet ju inte hur plågsamt det här är för dom!
            Nix, jag missade faktiskt situationstecknen...

Nån skillnad på att föda upp eller hämta hem dom naturligt finns visst. Men det är ju inte att jämföra med däggdjur som växt upp i fångenskap vs fritt levande. Medvetande nivån hos firrar är ju rätt låg...
            "Old enough to know better, young enough to do it anyway."

Kommentera

Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inlägg
              Kanske borde du slå ett par extra lovar runt dem och fiska upp dem, så ingen förirrar sig i fel ryssja?

har försökt stoppa fisket med yrkesmässigtfiske med storyssor i vänern hos länstyrelsen men där blev det bottennapp .

det här känns samma http://www.dalslandfishing.com/egetvatten.htm

MVH NIMO
              Senast ändrad av nimo; 2009-01-08, 21:29.

Kommentera

Då kanske du har gjort vad som står i din demokratiska makt. Nästa är ju at inte köpa gäddfiske hos någon man anser bryter mot ens egna etiska principer.
                Jag ser inga moraliska problem med det, men som någon annan redan skrev. Det finns gädda i varenda pöl i landet om man inte vill betala för det. Drömmen om storgäddan är ju det som lockatr till gäddfiske överallt, förstår jag också men uppfyllandet av drömmen är garanterat en större njutning om man inte fått garantier på fiskstorleken innan.
                Inget planterat fiske är naturligt om vi ska vara riktigt petiga, anser jag.
                Senast ändrad av Jari F1; 2009-01-08, 21:34.

Kommentera

Trådskaparen DavidL ondgör sig över att man flyttar gäddor från Sveriges största sjö (miljarder gäddor?) till ett litet onaturligt vatten. Detta för att skapa ett sportfiske efter stora gäddor.

Tegelbruksdammen i Skåne där DavidL är med i syndikatet ca 35 personer som är de enda som har chans att få fiska på Sveriges i dag största karp.

I denna damm har syndikatet själva planterat ut gäddor utifrån, för att skapa ett fiske på storfisk.

Förstår inte det minsta av den kritik DavidL ger Dittfiske.
                  När det passar han och hans eget fiske så är det ok!
                  Men inte om någon annan gör liknande saker?

Snacka om att vara ZOO fiskare själv.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
                    www.dittfiske.se

Metersnoken som fångas på vänern, flyttas till ett litet hål i skogen. Så att de som inte kan fiska, ändå skall ha en chans att fånga en "vettig" gädda..

Gäddor lär sig och formas efter den miljö dom växer upp i. Tar man en gädda som lärt sig leva på ett visst sätt och flyttar den till en helt annan miljö blir det kortslutning. Konceptet kommer funka dåligt! Gäddorna kommer magra och bli extremt slitna efter ngn fångst.. Går förvisso att lösa genom att inte låta dom gå i sjön så länge att dom hinner magra och bli slitna? Bonka efter varje fångst?

Lite kul kommer det dock bli att beskåda fiaskot. Fettfenegubbarna kommer se skillnaden på en gädda och en bängbåge. Ligger en värdighet i att inte tåla misshandel..

Märkligt att både ABU och CWC står bakom ett sådant här projekt?

Kackar du ofta i eget bo DavidL?

Är det misshandeln av alla dina agnfiskar eller de behandlingar du ger dina krokade gäddor du menar?
                    Är fettfenegubbar mindre värdiga sportfiskare än gäddkramare?
                    Varför hoppar du på de varumärkena? Kan det bero på att du representerar andra?

Karpfiskets avarter är i högsta grad närmare zoofiske och tivoliparodier än fiske efter gädda.

Löjets skimmer drar över din kritik DavidL.
                    Senast ändrad av Scaner; 2009-01-09, 09:24.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inlägg
                      Ja just det, jag glömde ju att bassängerna är deras naturliga miljö där de alla härstammar ifrån. Fiskpinnarna växer förresten också i frysdiskarna.
                      Hade väl varit en jävla skillnad om även gäddorna varit odlade. Det är ju ingen som flyger hit regnbågarna i våra svenska sjöar från tex. sydamerika, bara så du vet. De är odlade här i sverige.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 487 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art