Big game jakt på Zoo?.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Big game jakt på Zoo?..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Visst kan man inte förneka att det är lika mycket Zoofiske i den här sjön efter gädda som efter de stora svenska Karparna i de privata små pölarna.

Tycker man annat så vet man inte vart man ska dra gränserna.

Kommentera

Ursprungligen postat av x10an Visa inlägg
      Hade väl varit en jävla skillnad om även gäddorna varit odlade. Det är ju ingen som flyger hit regnbågarna i våra svenska sjöar från tex. sydamerika, bara så du vet. De är odlade här i sverige.
      Vet du hur det kommer sig att Finland har vitsvanshjort?
      Det är bara ett exempel och nej, jag ser ingen stor skillnad. Uppfinningsrika människor har gjort sånt där så länge man kunnat räkna. Jag har till och med haft levande gädda i badkaret.

Kommentera

Det var ju nåt nytt...

Kommentera

Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inlägg
          Jag har till och med haft levande gädda i badkaret.

Jag har haft ett flertal LEVANDE gäddor i ett akvarium, vad har jag vunnit?

Kommentera

Frågan är hur vi ska straffas nu...

Kommentera

JAri - du verkar vara mycket omedveten om vilka risker som förekommer med flytt av fisk eller arter överhuvudtaget. Det finns många biotoper som hamnat i obalans pga mänsklig införande av nya arter. Så även om en art redan förekommer i en biotop så finns det överhängande risker med att flytta individer från en annan biotop eller vatten.

Att sedan fånga individer på ett icke sportfiskemässigt sätt och sätta dem i ett vatten med trolig större fångstmöjlighet gör det inte sportfiskemässigt. Fisken är ju fångad på ett fast redskap. Då skulle jag lika gärna kunna meta upp en 10-kilos i badkaret....? JAg är inte en jättevän av att flytta fisk överhuvudtaget av biologiska skäl. Av sportfiskemässiga skäl kan det vara intressant för att skapa ett vatten med intressant fiske. Men att sätta fullvuxna fiskar är som att sätta 7 rätt på förra veckans lottodragning.

Jag förstår inte riktigt vad du försöker rättfärdiga med denna typ av flytt av fisk.

Kommentera

Vilka vatten hämtar dom fisken ifrån? De kanske odlar? men jag har för mig att jag läste att dom fiskade upp gäddorna och flyttar dem till sjön. De fiskar alltså upp stora gäddor i vatten där vi fiskar GRATIS.

Två förslag!

1: Någon som har tid att se efter om det de gör e lagligt? Gäddorna i sjön har vi från början allemansrätt på.

2: Raderat

MVH, Mathias Erbom
                Senast ändrad av Bergman; 2009-01-11, 13:40. Anledning: Raderade delar av inlägget. Inte ok att uppmana till olagligheter

Kommentera

Ni två kanske borde backa tråden ett par sidor och börja om från början?
                  För det andra är det betydligt mer pinsamt att förörda egenmäktigt förfarande eller andra pöbelfasoner som skadegörelse.
                  De tar upp lite gäddor från Vänern, ett vatten där ett sånt uttag inte ens kan märkas med ett gammalt och beprövat fångstredskap som ryssja, fullt lagligt och med alla tillstånd. Sen flyttas dessa gäddor till ett vatten någon mil bort till ett mindre vatten där affärsidén är densamma som för öring- och karpvatten, dvs betala och fiska. Inget märkligt med det.
                  Sen är det upp till var och en att välja om man vill fiska där eller inte.
                  Det är ju inte precis kräftor eller fina öringar de håller på med och inplanterar eller ens en bråkdel av den omfattningen så jag begriper inte vad en del bråkar om.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inlägg
                    Ni två kanske borde backa tråden ett par sidor och börja om från början?
                    För det andra är det betydligt mer pinsamt att förörda egenmäktigt förfarande eller andra pöbelfasoner som skadegörelse.
                    De tar upp lite gäddor från Vänern, ett vatten där ett sånt uttag inte ens kan märkas med ett gammalt och beprövat fångstredskap som ryssja, fullt lagligt och med alla tillstånd. Sen flyttas dessa gäddor till ett vatten någon mil bort till ett mindre vatten där affärsidén är densamma som för öring- och karpvatten, dvs betala och fiska. Inget märkligt med det.
                    Sen är det upp till var och en att välja om man vill fiska där eller inte.
                    Det är ju inte precis kräftor eller fina öringar de håller på med och inplanterar eller ens en bråkdel av den omfattningen så jag begriper inte vad en del bråkar om.
                    En del fiskare tycker gäddor är fina.

Kommentera

Ursprungligen postat av mobre Visa inlägg
                      Vilka vatten hämtar dom fisken ifrån? De kanske odlar? men jag har för mig att jag läste att dom fiskade upp gäddorna och flyttar dem till sjön. De fiskar alltså upp stora gäddor i vatten där vi fiskar GRATIS.

Två förslag!

1: Någon som har tid att se efter om det de gör e lagligt? Gäddorna i sjön har vi från början allemansrätt på.

2: Raderat

MVH, Mathias Erbom
                      Det finns ingen allemansrätt på sjön, den gäller enbart på land. Vi har fritt redskapsfiske, som gäller på havet (östersjön och västkusten) samt de 5 störta sjöarna. Det fria handresdskapsfisket är betydligt mer begränsat än våran allemansrätt.
                      Senast ändrad av Bergman; 2009-01-11, 13:40.
                      "Old enough to know better, young enough to do it anyway."

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 490 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art