Frågor ang gädd lek mm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor ang gädd lek mm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Frågor ang gädd lek mm

Hejsan, Har ett par ganska simpla frågor för er mer rutinerade fiskare.

När leker gäddan? beror det på vattentemp osv? ska fiska i en större insjö i dalarna.

Vart skall man söka gäddan nu, om den leker eller ska leka eller vad det nu är frågan om.?

tacksam för svar =)

Gäddan leker någon emellan 8-12 grader dvs någon gång mellan mars-maj. Dock spelar andra förutsättningar in också. Har läst om vissa som fått utlekta gäddor i januari. Om det är sant eller inte kan jag dock inte svara på.

Precis innan leken kan du hitta gäddorna på branterna till grundare vatten, på kanske 3-7m djup. Dem inväntar rätt temp för att kunna leka...... En jigg är väl och föredra i såna här situationer.

Under leken kan det vara trögt. Dock leker inte alla gäddor samtidigt. Men något som kan hetsa gäddan till tex ett revirhugg skulle vara och föredra här. En stor gäddfärgad vobbler eller jerk skulle jag satsat på.

Här sthlms trakterna har efterleksfisket börjat ganska mycket. Iallafall där jag fiskar.
    Efter leken står gäddorna kvar grunt och äter upp sig. DÅ kan du ha helt sjukt fiske. Fast oftast är gäddorna slanka. Men har du tur får du någon gädda som käkat upp sig ordentligt...

I dalarna kan det vara lite på g misstänker jag. Mitt tips, satsa grunt, men händer inget kolla om fiskarna står på branterna till lekvikarna. Dock har jag bara referenser från skärgårn. Insjö fiske är desto knepigare. Iaf om du frågar mig.

Skitfiske
    Senast ändrad av karki; 2009-05-09, 14:10.
    http://www.silverbums.com

Kommentera

Gäddans lek drar igång i och med en kombination av vattentemp(runt 7gr) och att "dagarna blir längre", dom små leker först och dom stora sist brukar sägas, en hona leker i ca 1v-10dagar. Under leken är dom i princip omöjliga att få då dom är helt upptagna med leken och inte bryr sig om föda.... Efter leken står den ofta kvar på det grundare vattnet för att "äta upp sig" efter "svältperioden" tills vattnet där blir för varmt, på sommaren står endast dom minsta kvar där då dom större hittas på djupare svalare vatten.....
      Dock ingen regel utan undantag, fick detta bevittnat igår när jag och en polare var ute i Sthlms skärgård och fiskade efter gädda... Fiskade i samma område som vi gjort 2v tidigare, då var det full aktivitet och plask längst in i lekvikarna i området, återvände till samma lekvikar med tanken att gäddan nu absolut måste ha lekt klart. Inte ett "pill" under dom första 3 timmarna, kändes märkligt med tanke på hur rejällt på hugget efterleks gädda brukar vara, dessutom var det bra förhållanden med ordentligt med vind osv. Efter ett tag upptäckte vi till vår stora förvåning att det fortfarande var aktivitet av gäddlek i en av vikarna, fick syn på några av dem när de "grottade runt" på grundvattnet, typ 2kg snipor. 10min senare small det på, i samma vik, en fin gädda på 9kg utlekt på 1m djup.... I en annan vik intill såg vi i det klara vattnet en lekgädda som vi uppskattade även den runt 10kg intill land på ½meters djup dock totalt ointresserad av våra beten.
      Att säga att dom små leker först och stora sist verkade inte stämma i det här fallet i alla fall, att säga att gäddan leker vid 7gr stämmde inte heller det i det här fallet, i de vikarna gäddorna lekte, uppmättes vattentempen till runt 14gr. så ingen regel utan undantag kan man säga....

Kommentera

Får tacka för 2 utomordentliga svar =). blir morgonfiske nu imorgon söndag i alla fall. är väl ute på sjön runt 7 skulle ja tro. får väl satsa på grunda vikar då,

Kan vara lite bra med information med tanke på att vi är 6pers som ska ut i 2 båtar så de blir lite tävling så att säga. nu är det bara hoppas på en fin premär gädda =)

Kommentera

Vilken sjö ska ni ut på?

Kommentera

Vi ska ut på Grycken

Kommentera

I Amungen, Hyen och Flytjesjön har dom lekt färdigt. Så dom kan mycket väl ha gjort det i grycken också

Kommentera

ok ok..Den micke karlström ja tror att det är? ^^ 2m skit som jobbar på outokumpu? :P

Kommentera

här leker då gäddan då isen släpper..
                  bakomkolven.blogspot.com

Kommentera

Vi var ut i mälaren idag på förmiddagen, helt sjukt, alla gäddor var OLEKTA! 8-9 grader i vattnet..

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 123 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen