Jo men en gädda på 120 cm (ca..obs! ca ..12 kg) har alla en rimlig chans att få på igen, värre är att missa gäddor betydligt större..Knäckande..Har tyvärr varit med om det vid tre tillfällen men bara en krokad av mig gissar den till17-18 kg, en kompis missade efter 20 minuters kamp en utstark gädda runt 135 cm, slet av linan runt ankarlinan...och annan kompis missade en ännu värre..I praktiken helt omöjligt att någonsin få på en liknande igen.Jag tror själv att den var klart över svenska rekordet, kanske världsrekord..Han kroknade på gäddfiske efter det..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
:( tappad storgädda
Collapse
X
-
världsrekord....Ursprungligen postat av Hemi Visa inläggJo men en gädda på 120 cm (ca..obs! ca ..12 kg) har alla en rimlig chans att få på igen, värre är att missa gäddor betydligt större..Knäckande..Har tyvärr varit med om det vid tre tillfällen men bara en krokad av mig gissar den till17-18 kg, en kompis missade efter 20 minuters kamp en utstark gädda runt 135 cm, slet av linan runt ankarlinan...och annan kompis missade en ännu värre..I praktiken helt omöjligt att någonsin få på en liknande igen.Jag tror själv att den var klart över svenska rekordet, kanske världsrekord..Han kroknade på gäddfiske efter det..
lol
Kommentera
-
Fast för att det ska räknas som fångst bör man väl åtminstone ha fisken under sån kontroll att man skulle kunna ta upp den om man velat.Ursprungligen postat av LazziLax Visa inläggOm man kör med C&R har det väl ingen betydelse om gäddan tappas??eller hur,det ingår i sportfisket och chansen kommer till baka,så tänker jag och det grämer mig aldrig.
[FONT=Verdana][/FONT]
Kommentera
-
Det hör ju till att tappa fisk, men visst grämer man sig när det händer. Jag stog vid stranden och fiskade en gång uppe i en norrlandssjö när det högg till. nästan direkt efter hugget bestämde sig firren att dra i väg.
Det bara tjöt i rullen när den drog, justerade bromsen för att sätta lite tryck på den, dock försiktigt för att linan inte skulle knäcka. Firren gjorde dock aldrig nån paus så när jag såg att linan började ta slut justerade jag upp bromsen mer och mer, tills det bara sa "tjong" och linan brast.
Detta var i slutet på sommaren och jag hade dumt nog låtit bli att spinna på ny lina efter att man under säsongen (6-7 veckors fiskeresa) kapat bort en avsevärd del av linan pga trassel, botten napp mm. men vad jag kan minnas hade jag nog säkert runt 100 m lina kvar på spolen.
Detta var när jag var ung för många år sen, innan alla superlinor, så det var gammal hederlig 0,35 nylon lina.
Hade vart kul att se vad det var för firre, kanske var det stor-sjö-odjuret
fast det var ju inte i Storsjön
[FONT="Arial Black"]Gone fishing[/FONT]
Kommentera
-
Dom största fiskarna är av någon anledning alltid dom man tappar...
Många berättelser är givetvis "sanna", att det verkligen var drömfisken man tappat, men en hel del tappade fiskar blir förmodligen, omedvetet, överdrivet stora. Ju mer man tänker på den tappade fisken desto större blir den...
Tappade en, som jag då uppfattade det, enormt stor gädda på en grynna i sthlms skärg. för sådär 20år sedan, var i undre tonåren och fiskade med en rulle utan broms. Gäddan kom vid båtkanten upp mot ytan för att med stor kraft vända mot botten och pang sa det givetvis om grejjorna, kommer ihåg att jag grät floder. Kom hem och berättade att jag tappat en gädda som minst vägde 15kg, det var min absoluta övertygelse, hade sätt stora gädddor tidigare men ingen som denna...
Bonden i närheten hade kort därefter i nät tagit en gädda runt samma grynna med en refexspinnare i mungipan, gäddan vägde lite drygt 9kg...
Hade gäddan inte nätfångats hade jag kanske än idag trott att jag tappat en monstergädda i min ungdom.
Man hör tex. många gånger, i historier om tappade fiskar, att bromsen ställdes på max men gäddan bara fortsatte att dra lina. Detta är väl typ omöjligt, om bromsen ställs på max så är väl rullen i princip låst och mer eller mindre omöjlig att ta någon lina ifrån. Lätt hänt att det "skarvas" en aning både här och där i historierna...Senast ändrad av world in my eyes; 2010-07-03, 11:54.
Kommentera
-
Spelar det någon roll??Du såg Gäddan han och mäta den,du kör väl med C&R eller??Ursprungligen postat av Roppilu Visa inläggTappade mitt livs fisk idag
small på ul spöet när jag satt å myste å rodde drag . Fick upp den bredvid båten och lyckades mäta den till 120cm ca . Vad brukar det vara för vikt på en sådan ? Helt nerkörd nu håven var på tok förliten å linan small av i håvningen
förstod att det skulle gå åt fanders med 0.25 Lina så mättes fort
Jig-fishing är roligast.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
12 941 visningar