Jakten på ett nytt PB - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jakten på ett nytt PB

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jakten på ett nytt PB

07.00 ringde klockan. Utan att ens ligga och dra mig en stund så hoppade jag ur sängen och fixade maten jag skulle ha med mig.

07.30 packade jag in grejerna i bilen. Körde genom ett sakta vaknande Helsingborg mot min destination, vårt klubbvatten. Den kvarten det tog att köra dit kändes som en evighet. Det var ju längesen jag hade varit där.

Väl framme blev jag lite besviken. Regnet började sakta men säkert att falla och vinden blåste på från norr. Inga ideala förhållanden precis. Men jag är ju envis fiskare som jag är. Man åker ju inte 60 mil för att misslyckas. Så jag packade ur sakerna ur bilen och bar ner dom i båten. Fick spendera de första tio minuterna med att ösa båten men det får man ta.

Väl i båten och spöna riggade så drev jag ut i dammen. Jag stannade till vid en vasskant som visat sig het de senaste helgerna. Det hade kommit upp gäddor på både 10 och 11 kg. Jag började fisket med att kasta lite med en Zaltvobbler som visat sig fungera i Stockholm. Och den funkade bra även här. Fick fyra mindre gäddor inom tio minuter. Vikter mellan 2-3,5 kg. Tydligen var dom på hugget, de mindre åtminstone. Men nu ville jag satsa på lite större gädda.

Jag ankrade upp vid en vass som gick rakt ut i dammen. Satte på den döda sillen på mina flötmeten och satte djupet på 2,5 meter. Efter ca tio minuter precis när jag skulle äta lite så kom det riktiga regnet. Satt där i ca fem minuter och skalade ett ägg. Kollade flötena hela tiden. Tittade ner för en sekund och skulle stoppa i mig lite ägg när jag plötsligt ser att det bara finns ett flöte uppe. Plötsligt kom det upp igen för att sakta försvinna ner i djupet. Jag tog tag i spöet och vevade tills jag fick kontakt och gjorde en perfekt tolva. Kände direkt att det var en "tia". Efter tio minuters kamp så låg hon i håven. Vägning och mätning och in till land för ett foto. Kastade ut mitt andra spö från land när jag skulle fota fisken men jag hann inte långt med fotograferingen förrän mitt andra flöte började vandra iväg. Det blev en snabb fight och så låg där en 5,9 kilos gädda bredvid den stora. Ojojoj, nu blev det hektiskt. Men det gick bra. Jag gjorde vad jag kom ner för att göra. Slå mitt pb, och det gjorde jag, med 160 gram. Den store vägde hela 11,160kg

Till sist vill jag bara säga: Ingenting slår gäddmete med deadbait!

Tack för ordet från Kim "Esox / Kulan"
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Grattis, alltid kul med PB...
    Storleken har betydelse...

Kommentera

Har ni gott om gädda i ert klubbvatten?
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Inget roligt att fiska i regn, men bra fiske efter regn brukar det vara, ökas syre halten i vattnet av regn förresten?
        Grattis till 2 fina gurkor förresten...
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Det finns gott om gädda i dammen. Medelvikten e ganska hög. Det e ovanligt att man får en under fyra kilo. Dammen har varit en gädduppfödning en gång i tiden.
          Där satt den...eller?? jo den e kvar!!!!

Kommentera

Låter som du hade det trevligt.

Det låter hela tiden som om du var ute själv? Stämmer det? Du fick till fotot ganska bra ändå, om du nu var själv ute?

Kommentera

Ja jag var själv ute. Ingen annan som e ledig i veckorna..

Kommentera

Hur fick du till bilden? hade du kamerastativ med dig? Väldigt lyckad bild...

Kommentera

go kulan !!!! vi får fiska lite på jullovet !!!
                  [FONT=Franklin Gothic Medium]José Cuervo & en kall Corona med en lime[/FONT]

Kommentera

Jag satte upp kameran på bilen och ställde in den rätt. Sen blev det som det blev. Egentligen var det ren tur att det blev så bra det blev.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av målaren63, 2021-06-22, 20:32
                    28 svar
                    3 025 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HarpoonMan  
                    Startad av Zympan, 2026-06-03, 13:53
                    1 svar
                    181 visningar
                    0 gillar