Gäddan som plötsligt blev 2 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddan som plötsligt blev 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gäddan som plötsligt blev 2

    Det är ju inte alltid man har kamera med sig när man är ute och fiskar så därför innehåller denna berättelse ingen bild. Men den har för alltid fastnat på min näthinna lika klar som det bästa fotografi.
    Det hela utspelade sig förra våren vid en mindre å som har varit mitt hemmavatten sedan jag började fiska omkring 1956. Ån har genom åren hållit ett bra bestånd av abborre, mört , gädda och ål, dock var mörten i stort sett utdöd i början av 1980-talet på grund av försurning. Kalkning längre upp i vattensystemet gjorde att mörten återhämtade sig och beståndet numera är rikligt.
    Jag befann mig vid ån utrustad med ett vanligt 5-meters toppknutet metspö, 0,25 lina och en krok i storlek 8. Mörten lekte en liten bit ovanför mig. Jag såg en gädda som stod i vasskanten och gjorde vissa utfall mot de lekande mörtarna. Fick några abborrar på min maskagnade krok och som avslutning på fisketuren fäste jag en midre död abborre på kroken under ryggfenan. Jag drog abborren genom vattnet fram och tillbaka där jag sett gäddan stå och lura, inget hände. Stannade till där jag senast såg gäddan. DÅ SMALL DET PÅ. Det är ju inte så lätt att göra mothugg med ett 5 m:s toppknutet spö, trots det blev det fast fisk. Nu inleddes en lustiger dans där det gällde att ge och ta, någon meter till mig och därefter någon meter till gäddan. Som tur var hade jag vadarstövlar på mig och kunde följa med några meter när pressen på spöt blev för stor, var beredd på att antingen spöt eller linan skulle ryka vilken sekund som helst. Att spöt såg utsom ett cykelhjul i formen var ingen överdrift. Men detta var bara början.
    Plötsligt exploderade vattnet i en kaskad, en minst lika stor gädda angrep den krokade, nu var jag helt säker på att det var kört med spöt, men efter en stund släppte angriparen den krokade gäddan och till min stora förvåning satt den första gäddan fortfarande kvar på kroken. Kampen var dock inte slut, blev ytterligare några minuter av ge och ta innan jag fick gäddan så nära mig att jag kunde greppa den bakom huvudet för att väga och mäta den.
    89cm och 4435g blev längd och vikt. Det var ju ingen rekordgädda men med tanke på omständigheter och utrustning måste jag säga att det var mitt drygt 50-åriga fiskelivs häftigaste minuter

  • #2
    Skoj!! Alltid roligt med fiskehistorier, å god jul
    sigpic Följ oss gärna även på Facebook!

    Kommentera


    • #3
      Kul att 1000 personer har varit inne o kikat på min fiskeupplevelse

      Kommentera


      • #4
        Jag är ganska ny på sidan. Riktigt kul att läsa.

        Lite sent, men tack för att du delar med dig.

        Skickat från min D6503 via Tapatalk

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Relaterat

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Arbetar...
        X