Höga halter av kemikalier i jiggar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höga halter av kemikalier i jiggar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    https://instagram.com/p/BbaJYHFHv93/ Bra initiativ Renzstein! Och bra gjort av dig som upplyste honom om det här!
    Bara ett kast till...

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
      Har kollat infot om LJs jiggar men jag kan inte hitta en rad om att dom skulle vara "miljövänliga". Biologiskt nedbrytbara betyder i sig inte att dom inte lämnar toxiska rester. Saknas SOM VANLIGT info om typ av plast och vilka mjukgörare som används.
      Jag grävde lite mer i det där och hittade följande text på LJ's hemsida.

      "New to the Lucky John lineup this year is the Troutino, a realistic and lifelike tadpole or small baitfish fry imitation, made of entirely of biodegradable materials. This “edible plastic” technology an effective, ecological friendly micro-plastic option that contains the trademark Lucky John scent dispersal and retention system. The Troutino is infused with shrimp flavor, designed to be irresistible to trout and other hardwater predators. The Troutino comes in three sizes and a variety of color options, allowing
      the serious ice angler a multitude of presentation options."

      Men frågan är ju om några av deras andra beten är gjorda i samma blandning. Troutino verkar vara ett nytt bete och det framgår inte om den är ensam om att använda den miljövänliga blandningen.

      Kommentera


      • #53
        Ursprungligen postat av Carbonara Visa inlägg
        https://instagram.com/p/BbaJYHFHv93/ Bra initiativ Renzstein! Och bra gjort av dig som upplyste honom om det här!
        Dock så undrar jag hur väl han tänkt igenom följande kommentar: "Klart detta är ett stort problem med mjukgörare och sånt skit men det kan inte vara värre än bly.".
        Mig veterligen så oxiderar bly som kommer ut i naturen snabbt och därigenom kapslas det in. Plaster ställer nog till ett betydligt större problem ute i naturen. Personligen köper jag för övrigt tungstensskallar om det finns tillgängligt och hoppas på ett blyförbud för fiskeredskap, men då i första hand med tanke på exponering för blyångor och blydamm (inte minst för de som arbetar med det i tillverkningsprocessen).
        Senast ändrad av Norrlandsfiskaren; 2017-11-13, 11:35.

        Kommentera


        • #54
          Det som skrämmer mig mest är att så många tar detta som ny information. Vetskapen om Ftalaternas skadliga påverkan har varit känd länge. Och att det är mjuka plaster som i Jiggar som innehåller mycket av dom är också känt. Och kommer dessa från billig kinatillverkning så är ännu värre då Kina inte har samma hårda kemikalielagstiftning som EU.

          Men Ftalater i plaster är inte allt. Det är en droppe i havet, är ni sugna så finns ett litet axplock av saker i denna tråden från förr i tiden.
          https://www.fiskesnack.com/forum/sho...5-fisken/page3
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

          Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

          Kommentera


          • #55
            Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
            Det som skrämmer mig mest är att så många tar detta som ny information. Vetskapen om Ftalaternas skadliga påverkan har varit känd länge. Och att det är mjuka plaster som i Jiggar som innehåller mycket av dom är också känt. Och kommer dessa från billig kinatillverkning så är ännu värre då Kina inte har samma hårda kemikalielagstiftning som EU.

            Men Ftalater i plaster är inte allt. Det är en droppe i havet, är ni sugna så finns ett litet axplock av saker i denna tråden från förr i tiden.
            https://www.fiskesnack.com/forum/sho...5-fisken/page3
            Men observera att det är importören/försäljaren som har ansvar att kontrollera att produkterna knte innehåller otillåtna ämnen eller bryter mot gällande regler.
            Så vitt jag förstår (men jag e inte så smart) så verkar det som att sportfiskeindustrin i stort sett ignorerat alla dessa regler... eller har jag fel?

            Kommentera


            • #56
              Även gammal kunskap är ny när man för första gången tar del av den. Jag ser inget skrämmande i det. De första ftalatlarm jag minns kom väl under sjuttiotalet men då var fiske med mjukplastbeten i tvåhektosklassen en okänd företeelse. Nu har sådant fiske blivit stort och därmed är det plötsligt ett problem. Själv har jag använt mjukisar i några decennier men knappast ännu satt bort motsvarande ens hälften av vad ett tunggummi väger.

              De som intresserar mig just nu är vad Sportfiskarna kommer att göra. Eller inte.

              Kommentera


              • #57
                Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
                Men observera att det är importören/försäljaren som har ansvar att kontrollera att produkterna knte innehåller otillåtna ämnen eller bryter mot gällande regler.
                Så vitt jag förstår (men jag e inte så smart) så verkar det som att sportfiskeindustrin i stort sett ignorerat alla dessa regler... eller har jag fel?
                Eller så är det konsumenterna som ignorerat problemen och bara gått efter pris. Lagstiftningen släpar ofta efter. Både konsumenter, handlare och leverantörer har ett gemensamt ansvar. Det finns idag inga skäl bortom de ekonomiska att använda de mest miljöfarliga plasterna eller bly i sportfiskeredskap då det finns fullgoda alternativ.

                Kommentera


                • #58
                  Även gammal kunskap är ny när man för första gången tar del av den. Jag ser inget skrämmande i det. De första ftalatlarm jag minns kom väl under sjuttiotalet men då var fiske med mjukplastbeten i tvåhektosklassen en okänd företeelse. Nu har sådant fiske blivit stort och därmed är det plötsligt ett problem. Själv har jag använt mjukisar i några decennier men knappast ännu satt bort motsvarande ens hälften av vad ett tunggummi väger.

                  De som intresserar mig just nu är vad Sportfiskarna kommer att göra. Eller inte.

                  Kommentera


                  • #59
                    Ursprungligen postat av Norrlandsfiskaren Visa inlägg
                    Eller så är det konsumenterna som ignorerat problemen och bara gått efter pris. Lagstiftningen släpar ofta efter. Både konsumenter, handlare och leverantörer har ett gemensamt ansvar. Det finns idag inga skäl bortom de ekonomiska att använda de mest miljöfarliga plasterna eller bly i sportfiskeredskap då det finns fullgoda alternativ.
                    Ja, att många bara har pris som riktmärke går ju rätt enkelt at se när man kikar i Kinatrådarna. I Danmark har de väl inför blyförbud? Jag misstänker att de inte slutat fiska där för det.

                    Kommentera


                    • #60
                      Som nämns tydligt i artikeln så kommer Sportfiskarna att driva frågan om vad som görs av redskapsbranschen för att komma tillrätta med mjukgörare i beten.

                      Sportfiskarna har tidigare, som också nämns i artikeln, drivit frågan om en utfasning av bly i fiskeredskap. När det gäller blys miljöpåverkan i vatten så inser vi att skrivningen i artikeln kan missförstås. Bly kan vara farligt för inte minst fåglar. Även i starkt försurade vatten kan bly ha negativ miljöpåverkan. Vi ändrar det i vår artikel efter era påpekanden. Tack.

                      Att det i artikeln påstås att det är stor okunskap att ifrågasätta om plastbeten överhuvudtaget behövs vid fiske står vi fast vid, rapportförfattarna har inte förståelse för hur sportfisket till stor del bedrivs, nämligen med konstgjorda beten.
                      Stödjer du sportfisket och fiskevården i Sverige? Bli medlem i Sportfiskarna.
                      Klicka här för att bli medlem!
                      Gilla oss på Facebook
                      Sportfiskarnas hemsida

                      Använd kontaktformuläret om du vill kontakta oss

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Arbetar...
                      X