Resa med båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Resa med båt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Resa med båt

    Hej!

    Hur enkelt/svårt är det att resa med båt och trailer inom Sverige. Till exempel om jag vill fiska i Skånska Sjöar men bor i Stockholm. Finns det någon som gjort det? Jag tänker att det är rätt så bökigt..

  • #2
    Nej, det är inte bökigt att "resa" med båt och trailer!
    På de större vägarna är det inte bökigare än att köra bil utan släp, tar bara längre tid.
    (har kört med båten på trailern: Linköping - Täby - Jönköping, tråkigt som fn, men inte bökigt)
    Från Sthlm till Skåne, tar du E4:an söderut, i med farthållaren på lämplig hastighet och vips..... ett par timmar senare är du i Skåne.
    Visst fn är det en materialsport!

    Kommentera


    • #3
      Det går ju precis hur bra som helst. Längsta vi kört är från södra Skåne till Norrland är 160 mil enkel väg och det enda som påverkar är att man får köra i max 80 km/h med släp. Tvärtom är det väldigt behagligt för man får med sig båten. Du kan inte hyra en välutrustad fiskebåt. Men det är smart att ha ett extrahjul och lite verktyg samt kanske känna på hjullagren någon tur innan man satsar på långresan, så kan man ha fixat ett dåligt lager före man står med ett skuret halvvägs på resan.

      Kommentera


      • #4
        Hej!

        Jag har trailat som mest 30 mil, funkar helt ok, hade kunnat åka längre om det är så! Då trailade jag från Västerås till en småländsk sjö!

        Ja skulle inte säga att det är svårare än att ta bilen, tar något längre tid bara! Det som är svårast är egentligen att hitta ställen att bo där man känner sig säker att ha båten på natten, att det går att ladda batterier osv!

        Kör på de e lugnt! Skitfiske!
        Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

        Kommentera


        • #5
          Det svåra är ju hitta ramper. Men ska ju finnas någon ny app för det om någon missat

          Kommentera


          • #6
            Jag tänkte att det kan vara svårt att hitta vandrarhem, parkering, ramper och det praktiska...

            Kommentera


            • #7
              Det där är saker som man reder ut innan man åker. Allt finns på nätet, kolla vilken väg som verkar vara bra, leta upp en lämplig plats att bo på, leta upp lämpliga ramper så att det bara är att hiva i båten när du är framme osv. Som det sades tidigare, att köra med båten på släp är inte svårt, om du har en bil med lite pulver och ett lätt ekipage så glömmer man nästan att man har en båt där bak. Det kan dock vara smart att undvika centrum med tät trafik om du ska handla eller liknande då det kan vara lite stressande om du tex måste backa på parkeringar eller göra u-svängar i trafik. Har själv åkt med båten på släp till Norge med över 100 mil enkel resa innehållande körning ombord och av färjan till och från Sverige samt övernattning längs vägen i stugbyar och hotell och vi har aldrig haft några problem då vi alltid har förberett oss väl med färdigbokade övernattningar och i förväg planerade resvägar. Vi använder heller aldrig navigator utan förlitar oss på gammaldags hederliga papperskartor och hittills har vi brukat hitta rätt med en gång.

              Kommentera


              • #8
                Inga som helst problem att traila runt i Sverige!

                Har trailat tusentals mil med båt bakom,
                Vandrarhem och parkeringar de löser sig allteftersom, finns ingen ramp där man vill fiska får man improvisera och kanske backa ner båten vid en badplats elller liknande.

                Det trickiga är om man behöver ladda batterier etc, men brukar kunna gå o lösa.

                Själv har jag haft ekipaget parkerat mitt i Västerviks centrum två nätter, blev till och lösa p-biljett för både bil o båt.

                Kommentera


                • #9
                  Jag hade tagit kontakt med fiskevårdsföreningen som du tänker besöka, enligt mina erfarenheter är de oftast väldigt hjälpsamma och kan hjälpa till med allt från sjökort, ramper, heta fiskeplatser till tips om boende och annat praktiskt.
                  De vill ju naturligtvis att du skall få en trevlig upplevelse och komma tillbaka/ tala om för alla du känner hur bra det varit.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av sportshooter, 2020-05-22, 12:18
                  3 svar
                  159 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg S.K fishking  
                  Startad av Anton2, 2023-06-12, 08:12
                  1 svar
                  247 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg tonyex
                  av tonyex
                   
                  Startad av Mackan4, 2023-07-17, 15:37
                  9 svar
                  770 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Cosmoz 08  
                  Startad av Habringer80, 2023-07-25, 22:33
                  12 svar
                  588 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Old Firehand  
                  Startad av JockeMedGaffeln, 2023-09-30, 20:35
                  0 svar
                  130 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg JockeMedGaffeln  
                  Arbetar...
                  X