Aluminium eller plast? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aluminium eller plast?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Varför inte trä. Plast luktar hästskit och alu skramlar. Hade,Gud velat ha båtar i annat material än trä så hade,han skapat plast -/Ali träd. /Ingemar

    Kommentera


    • #12
      men nu stod det ju mellan Alu och plast.....och en sak är väldigt säker, jag har haft bägge sorter och föredrar plast...om det inte
      är en förbannad Terhi i ABS...då tar jag hellre t.om en klonkare i alu...
      Never let your memories be greater then your dreams...

      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

      Kommentera


      • #13
        Jag vet att det var mellan de två materialen. Skulle bara få igång en debatt. Har fiskat och ägt större träbåtar. Tyvärr så blir det ett annat underhåll. Kan säga att Alu gör båtar lätta och smidiga men mer vindkänsliga som Linder båtarna.
        Senast ändrad av wiloboken; 2013-08-18, 21:14.

        Kommentera


        • #14
          Silver är en båtkoncept som fungerar mkt bra. Förutom det bästa från två världar är en silver en mkt lättdriven båt vilket måste vara intressant med tanke på vad bensin kostar idag.
          En av de bästa plastbåtstillverkare i Norden , Yamarin, har börjat med tillverka båtar som bygger på samma koncept. De har insett att det finns bara fördelar med en sådan konstruktion.

          //T
          Senast ändrad av tonyex; 2013-08-18, 21:46.

          Kommentera


          • #15
            Linder är ju mer en kanot, väldig väldigt tunt material i skrovet, lätt och behändig, men mest för mindre insjöar i mina ögon. Jag kör plast nu, mest av ekonomiska skäl, men hatar allt underhåll, laga och fixa så fort man stöter emot en lite vass sten under fiske........ kommer att köpa en alu, men tyngre och grövre material än linder, och helsvetsad.

            Det är underhållet jag vill slippa ifrån i första hand, och en båt som klarar av lite is när det fryser till i hamnen men är öppet för fiske i havet....

            Kommentera


            • #16
              Jag har en Silver Shark och gillar den skarpt....trivs också med blandningen av plast invändigt och aluminium utvändigt....på alla sätt utom ett

              Aluminium har en nackdel när den drabbas av beväxning av sjögräs och havstulpaner........det gör de om man som jag låter båten ligga i vattnet stor del av säsongen i mina hemmavatten som ligger i Sthlms inre skärgård.

              Då spelar inte de mest välbyggda och lättdrivna skrov ett dugg.....de blir allt annat....har varit ute fiskat en del i min båt senaste veckan och då toppade båten som har en 115-hästars 4-taktsmotor 22,5 knop!!!!!

              Har man då som jag drabbats av beväxning är det ett mindre helvete att få väck eländet och eftersom aluminiumet inte funkar ihop med de syrabaserade borttagningsmedel som finns på marknaden så är det högtryck och handkraft som gäller.....

              Där har plastskroven en fördel....inte för att de blir mindre beväxta utan för att det är relativt sett lättare att få bort växtligheten.

              ....vaknade idag med en förbannad träningsvärk efter att ha legat på trottoaren och krälat med högtryckssprutan under Sharken igå......suckar lätt när jag inser att jag har andra sidan kvar att göra idag....


              /S
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
                Linder är ju mer en kanot, väldig väldigt tunt material i skrovet, lätt och behändig, men mest för mindre insjöar i mina ögon. Jag kör plast nu, mest av ekonomiska skäl, men hatar allt underhåll, laga och fixa så fort man stöter emot en lite vass sten under fiske........ kommer att köpa en alu, men tyngre och grövre material än linder, och helsvetsad.

                Det är underhållet jag vill slippa ifrån i första hand, och en båt som klarar av lite is när det fryser till i hamnen men är öppet för fiske i havet....
                Våra plastbåtar behöver inte lagas när man stöter hårt emot berg och stenar av olika former
                det händer att man kör upp bland sprängsten ibland också
                Vad händer med en alubåt i dessa lägen ? jo det blir bucklor ,och hur kul är de när det inte går att komma åt och slå ut den från insidan ? detta gäller ju så klart inte riktiga alubåtar.... dit räknas inte Linder , Buster och Silver
                Med en styrpulpetbåt på 4,5m och ca 350 kg bryter man upp till 8cm tjock is och båten får inte en skråma
                så varför ska man ha aluminium i is?
                Man behöver inte underhålla en plastbåt om man inte vill ,en ovårdad plastbåt har alltid en snyggare yta än en vanlig ärjad aluminiumbåt
                Nu för tiden så vaxar man visst aluminiumbåtar.... har jag sett här ,är inte hela vitsen med en alubåt borta då ?
                Det är ytterst få som använder alubåtar som det var tänkt från början där dom får bucklor och smällar och man skiter i det
                De flesta personerna som kör alu hanterar båtarna som om dom vore gjorda av glas men har "hört att de ska va bra"
                Dröm vidare ! så kör vi i verkligheten vidare med våra plastbåtar

                Kommentera


                • #18
                  Silverbågen : det är därför man bottenmålar båtar för att inte hamna i din sitts

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av vanheden Visa inlägg
                    Silverbågen : det är därför man bottenmålar båtar för att inte hamna i din sitts
                    I know m8.... Men jag knotar på för samvetets skull.....känns på nåt sätt bra att slippa kladda med giftfärger.....även om jag ur miljöhänseende kanske lurar mig själv...med tanke på ökad bränsleförbrukning...

                    /S
                    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

                    Kommentera


                    • #20
                      Skulle vilja testa alu men priset passar inte.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 405 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      15 svar
                      1 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      270 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 132 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X