Båtlån - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtlån

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jo men visst får du ha en åsikt att lägga fram här! Det är dock menar jag en skillnad mellan riskabelt och korkat.

    Skillnaden kan dock bli hårfin och det ena kan snabbt förbytas till det andra om ngt oväntat inträffar, t ex att Ryssland går in i ytterligare ett land eller att en naturkatastrof sker på "fel" ställe.

    Jag tro att den största skillnaden mellan oss är att vi ser olika på avståndet mellan risk och korkad idioti och hur stor risk det är att det ena övergår i det andra...

    Hur ser du på TS fråga? Ska han casha eller låna och varför så?
    Senast ändrad av anteman; 2015-05-20, 23:49.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Att tjäna grova pengar på t ex aktier eller fonder med lånade pengar kan väl knappast i sak vara korkat, däremot riskabelt, ffa om man inte har god koll på aktiemarknaden.
      För att återgå till TS fråga. Som ränteläget ser ut i dag kan det faktiskt vara mer ekonomiskt lönsamt att låna till båtköpet med lägsta möjliga ränta oavsett typ och låt ditt egna kapital arbeta på annat håll om du har den kollen. Börjar räntan röra sig så får du lösa in det såsom nämnts tidigare.
      Finns det några tips på hur man tjänar grova pengar på aktier o fonder på lånade pengar???
      Sen om man lånar pengar till båten med lägsta procent, då har man tydligen annat kapital ,som man tydligen kan låta växa på fickan.
      Gärna bra tips tack.

      Kommentera


      • #13
        Raljerar du nu? Jag handlar inte så jag har inga tips men många aktier /fonder har ju haft en fin värdestegring, se efter vilka om du tror att det håller i sig.

        Sen var det väl så, om jag förstod TS rätt, att han inte ville casha 100K och bli "ren på fickan"?

        Det var väl inte så att pengarna hans dök upp i fickan bara för att han tog eller rättare tar ett lån, men tar han ett lån till 3 % så bör han helst se till att de kontanter han har helst växer mer än så, såsom frågat - hur bör han göra enligt dig och varför?
        Senast ändrad av anteman; 2015-05-21, 00:05.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av K.B Visa inlägg
          OK, Handlar själv med aktier, och nu pratar jag inte om fonder.
          Belåna sitt hus för att köpa aktier är väl korkat på hög nivå? med facit i hand funkar det mesta.

          Tänkte skriva mer, men läser man ditt inlägg så behövs inget förtydligande.

          Fungerade säkert för dig nu, men skriv inte så att folk tror att det fungerar jämt.
          Kommer då troligtvis gå käpprätt åt hel...
          Jag tror inte folk sätter stora summor på börsen efter att läst på ett forum. Alla här kan väl komma ihåg vad som hände med sista krisen. Många aktier som rusat sista tiden har precis återhämtat sig sett på åren innan.

          Pratar vi just sista året så kan väl i stort sett vilken placering som helst gett god avkastning, svårt att misslyckas och vi kanske pratar ett decennium till motsvarande resa inträffar.

          Sådan placering långsiktig placering avråder jag till om man hoppar på tåget nu.

          Om något händer får man agera. Jag kollar säkert nyhetsflödet på aktier 10ggr om dagen från mobilen från öppning till stängning. Kollar ett femtiotal aktier 10ggr dagligen och innehavet mer.

          Kommer det indikationer på uppgång har jag köpt på några sekunder.
          Har aktiva ordnar nu och kommer både sälja och köpa aktier innan veckan är slut. Sista köpet var i torsdags så det var ett tag sedan.

          Tror jag mer på en aktie än en annan flyttar man om innehavet på några sekunder med telefon eller plattan.
          Alumacraft så klart!

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av K.B Visa inlägg
            OK, Handlar själv med aktier, och nu pratar jag inte om fonder.
            Belåna sitt hus för att köpa aktier är väl korkat på hög nivå? med facit i hand funkar det mesta.

            Tänkte skriva mer, men läser man ditt inlägg så behövs inget förtydligande.

            Fungerade säkert för dig nu, men skriv inte så att folk tror att det fungerar jämt.
            Kommer då troligtvis gå käpprätt åt hel...
            Uttrycket "När taxichauffören börjar prata aktier så är det dags att sälja" har nu kompletterats med "När Fiskesnack'aren börjar prata aktier..."

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
              Uttrycket "När taxichauffören börjar prata aktier så är det dags att sälja" har nu kompletterats med "När Fiskesnack'aren börjar prata aktier..."
              Ja efter Björn Rosengren utspel om Teliaaktien för 15 år sedan så hade nog hela taxikåren platsat som investeringsrådgivare i jämförelse.

              Men Iofs skulle valfri taxichaufför få förvalta mina kronor före valfri sossetopp ändå så inget nytt under solen.
              Alumacraft så klart!

              Kommentera


              • #17
                Skillnaden är att på FS så är det ingen som oförbehållsamt säger "köp!" just nu

                Synd att K B i stället för att försöka svara på TS frågor ägnar sig åt att gnälla på "ungdomar".
                Jag hade hoppats att han i kraft av ålderns erhållna vishet kunde berätta om man i dag ska betala kontant eller hellre låna.

                Jag är inte helt säker själv men om man idag kan placera 100K till bättre nettoavkastning än vad räntekostnaden blir på ett lån med låg ränta så är det en bra affär att låna till båt menar jag - K B?

                Kommentera


                • #18
                  Poängen med att amortera när räntan är låg är att man har då råd att amortera. Det är bra att ha amorterat till den dag räntan går upp. Relativt aktier så är amorteringar ett säkrare sparande över tid. Jag tycker man ska handla aktier den dag man har en summa pengar över så det inte påverkar ens liv/hem/barn/familj om man förlorar de satsade pengarna.

                  Har bekanta som inte amorterar en krona på bolånet för de tycker att beloppet känns så stort att det inte är någon ide. Personligen har jag amorterat ca 20000 i månaden och är nu nästan lånebefriad. Men så köper jag inte kassar på ICA heller

                  Enkla spartips är:

                  Köp inte det du inte har råd med, dvs ta inte lån. Man måst einte ha allt man ser eller känner för, för stunden.
                  Minimera små utgifter, minimera antalet räkningar du har varje månad. (Vi har bredband, avgift bostadsrätt, el)
                  Cykla till jobbet, har man max 8km till jobbet kan man banne mig cykla. Har du 15km, köp en elcykel...
                  Matlåda istället för att käka ute.

                  Sorry för att jag gör en utstickare från ämnet men jag tyckte det var intressant med den ekonomiska biten

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Skillnaden är att på FS så är det ingen som oförbehållsamt säger "köp!" just nu

                    Synd att K B i stället för att försöka svara på TS frågor ägnar sig åt att gnälla på "ungdomar".
                    Jag hade hoppats att han i kraft av ålderns erhållna vishet kunde berätta om man i dag ska betala kontant eller hellre låna.

                    Jag är inte helt säker själv men om man idag kan placera 100K till bättre nettoavkastning än vad räntekostnaden blir på ett lån med låg ränta så är det en bra affär att låna till båt menar jag - K B?
                    Självklart är det bättre, givet att du vet att du verkligen får den avkastningen. Hur vet du det? Det vet du inte men du kan anta, hoppas gissa att du får det med aktier. Med andra ord är det spekulation.

                    Jag skulle säga:

                    0) Ifrågasätt om du verkligen behöver prylen, båten...
                    1) Spar ihop pengarna, köp sen
                    2) Om du måste låna, låna till billigaste möjliga ränta. Det kanske är ett utökat huslån?

                    Tillägg: Ponera att man vill ha båten nu och tar ett lån. Säg att det tar 1 månad innan man har den hemma och på plats.
                    Då är vi mitt i sommaren och kan kanske använda båten 4 månader till det här året. Då kommer båten stå och kosta ränta under senhöst - vinter - vår. spar man istället till nästa vår så kan man ta ett mindre lån och har sparat en slant. Som sagt, ifrågasätt om man verkligen behöver prylar just nu.
                    Senast ändrad av OjaOnej; 2015-05-21, 08:56.

                    Kommentera


                    • #20
                      För att någorlunda besvara TS fråga

                      Var i samma tankar som dig, hämtade min båt i måndags!

                      Gjorde som så att jag fixade löneförhöjning med samma som månadskostnaden blir med amortering + ränta, dvs fortsätter mitt liv precis lika som innan bara det att jag nu har den båt jag vill ha! Samtidigt spar jag tillräckligt för att kunna investera vilket tråden verkade spåra ur till!

                      Titta runt noga innan dock vad du får för deal, och tänk dig för! Hade jag lånat av handelsbanken lokalt hade räntan varit sämre än jag fick hos handlarn som också hade handelsbanken finans

                      Ett båtlån på 100 lök på 7-10 år blir ju knappt något problematiskt i månaden om du nu vill lägga det på såpass många år! Och påverkar som du säger mindre än att kasta alla sparpengar direkt på en båt även om man slipper månadskostnaderna

                      Beror på hur ekonomin är upplagd för just dig! För mig var det ett självklart val, jag har fiskat hela livet, vet mitt båtbehov och vet att jag kommer med största sannolikhet ha kvar båten när den är fullbetald och bara byta motor när läget passar

                      För en del är 100 000 mycket, för en del är 100 000 lite

                      För mig är det någonstans mitt emellan, och det var strategiskt bra läge att sälja förra båten för att maximera vad jag kunde få för den!

                      Och stå utan båt var inget alternativ, och då jag inte hade slutsumman tillgänglig för båten jag ville ha så fanns bara lånealternativet kvar!

                      Jag köpte från borgs till en ränta á 0.95 första året och 3.95 resterande vilket är en piss i havet att klara av

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 551 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 991 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      284 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 219 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X