Svårt att tolka Structure scan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svårt att tolka Structure scan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Kör man sakta framåt och är riktigt snabb på att dra i backen så kan man göra en 90gr direkt ut åt sidan där fisken syns på SS.
    Jag kör oftast runt 4kn när jag söker fisk så då blir det till att stanna så fort man kan, i med backen och styra åt det håller fisken visade sig på SS.
    Får man lirka ett tag för att komma i rätt position så brukar jag alltid försöka backa upp på fisken då det är mycket lättare att hålla båten still med backen i !
    Ju mer det blåser desto viktigare är det att backa upp på fisken.

    Kommentera


    • #12
      för motorns skull bör man nog inte vara alltför snabb i med växlarna fram/back....och fisken får man tids nog under givaren ändå...stannar alltid till några tiondelar i friläget...
      Never let your memories be greater then your dreams...

      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
        Hur "fångar man in en fisk" på släpplodet om man inte vet hur långt i sidled? Stannar man bara av farten så fort man ser en fisk på ss och byter kurs 90 grader babord /styrbord tills man får in fisken igen på släpplodet?
        På Humminbird tar du fram markören och flyttar den till fisken på "Side image" och markerar den. Sen navigerar du dig dit. Möjligt att Lowarance HDS modellerna också kan göra detta. Tror inte Mark och Elite kan.

        Kommentera


        • #14
          Jo det går på HDS också.
          Nackdelen med HDS är att ekolodet då fryser, det står alltså stilla och det är så många gånger man kör på fisken innan man kommer till waypointen. Antingen kan ju fisken simma emot dig eller så står den djupare och blir alltså närmare båten än vad man trodde. Så det är faktiskt ganska sällan fisken står där waypointen slagits så jag använder aldrig den funktionen längre.

          Får jag en träff tidigt på SS/SI och fisken ser ut att vara skapligt nära klappar jag in backen och går på den.
          Ser jag träffen sent/fisk längre bort, brukar jag svänga runt båten och gå vid sidan av det tidigare spåret och letar efter en ytterligare träff.
          Och ibland får blåst och vågor bestämma hur jag närmar mig ekot. Ibland är det bättre att svänga åt endera hållet för att på så sätt få backa mot vinden eller liknande.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
            Jo det går på HDS också.
            Nackdelen med HDS är att ekolodet då fryser, det står alltså stilla och det är så många gånger man kör på fisken innan man kommer till waypointen. Antingen kan ju fisken simma emot dig eller så står den djupare och blir alltså närmare båten än vad man trodde. Så det är faktiskt ganska sällan fisken står där waypointen slagits så jag använder aldrig den funktionen längre.

            Får jag en träff tidigt på SS/SI och fisken ser ut att vara skapligt nära klappar jag in backen och går på den.
            Ser jag träffen sent/fisk längre bort, brukar jag svänga runt båten och gå vid sidan av det tidigare spåret och letar efter en ytterligare träff.
            Och ibland får blåst och vågor bestämma hur jag närmar mig ekot. Ibland är det bättre att svänga åt endera hållet för att på så sätt få backa mot vinden eller liknande.
            Tack för den informationen, har waypointat både höger och vänster på SIn när jag trott mig sett ett vettigt eko, men aldrig lyckats finna tillbaka mha WPn. Lowrance flashiga youtube videos är kanske lite väl naiva och säljiga. Får satsa på backa-gasa-sväng metoden istället framöver!

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av johasp20 Visa inlägg
              Tack för den informationen, har waypointat både höger och vänster på SIn när jag trott mig sett ett vettigt eko, men aldrig lyckats finna tillbaka mha WPn. Lowrance flashiga youtube videos är kanske lite väl naiva och säljiga. Får satsa på backa-gasa-sväng metoden istället framöver!
              Har du samma eko på både vänster och höger sida så är ekot rakt under dig.

              Rött = rakt under. Gult = styrbord sida.

              Senast ändrad av Silverfisk; 2015-07-31, 10:32.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
                Återkom gärna med en liten rapport.
                Alltid intressant att få höra hur det gått
                Tänkte återkoppla på mina nyfunna erfarenheter av att använda SS.

                Fick till lite morgonfiske igår, då vinden var tacksam för en amatör som försöker vertikala från en vindkänslig buster M. Struntade i plottern och visade bara SS och 2d på min touch 7a.

                Dubbelekon på 10m+ indikerar fisk på stora djup under båt, så de struntar jag i då det är dåligt för fisken samt att jag har svårt att parkera över fiskar ner mot dessa djup.

                Enkelekon på 5m- gav jag också upp på då dem fiskarna gick för grunt för mig att fiska på. Mest pga förbannat mkt störningar ner till 4m. Men också för att de verkade skygga, kanske för att jiggen med rasande fart dök upp mellan ögonen på dem.

                Det var en del skräp, sjögräs mm på ytan, hur visas det på SS:en om alls?

                Turen blev årets bästa med två för mig väldigt fina gösar på 3,8 och 5,9, att man ska se så j* muppig ut jämnt på fiskebilderna får man väl bjuda på =)

                http://www.fiskesnack.com/forum/atta...8&d=1440321545

                Kommentera


                • #18
                  Skräp som ligger helt i ytan visas inte på SS men frömjöl, alger, gräs som går ner en under ytan och diverse annat ses som vita små "moln" eller prickar som följer mittlinjen.
                  Även vid kraftig blåst eller regn kan bilden störas kraftigt av det vita kluttret.

                  Grattis till fina gösar

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av johasp20 Visa inlägg
                    Tänkte återkoppla på mina nyfunna erfarenheter av att använda SS.

                    Fick till lite morgonfiske igår, då vinden var tacksam för en amatör som försöker vertikala från en vindkänslig buster M. Struntade i plottern och visade bara SS och 2d på min touch 7a.

                    Dubbelekon på 10m+ indikerar fisk på stora djup under båt, så de struntar jag i då det är dåligt för fisken samt att jag har svårt att parkera över fiskar ner mot dessa djup.

                    Enkelekon på 5m- gav jag också upp på då dem fiskarna gick för grunt för mig att fiska på. Mest pga förbannat mkt störningar ner till 4m. Men också för att de verkade skygga, kanske för att jiggen med rasande fart dök upp mellan ögonen på dem.

                    Det var en del skräp, sjögräs mm på ytan, hur visas det på SS:en om alls?

                    Turen blev årets bästa med två för mig väldigt fina gösar på 3,8 och 5,9, att man ska se så j* muppig ut jämnt på fiskebilderna får man väl bjuda på =)

                    http://www.fiskesnack.com/forum/atta...8&d=1440321545
                    Mycket fin gös denna där! Håller själv på att lära mig detta prickskytte efter pelagiska gösar med ss/2d, men ingen lycka so far.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 049 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 12:17
                    12 svar
                    2 708 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 989 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    502 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av Amiala, 2023-04-30, 16:31
                    5 svar
                    409 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Arbetar...
                    X