Insight Genesis - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Insight Genesis

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Reefmastern läser humminbirds filer och du kan prova det gratis i 14 dagar på deras hemsida.

    Kommentera


    • #12
      Hei.
      det er jeg som står bak bloggen det ble linket til over.

      For øyeblikket har ikke Reefmaster mulighet for å vise bunntype, men dette er på beta-stadiet og vil sannsynligvis komme vår 2014. (Jeg står ikke bak Reefmaster, men er ivrig bruker og tester endel nye funksjoner før lansering. 100% pro bono fordi jeg synes det er gøy.) Andre funksjoner som det jobbes med er LIVE-mapping via PC, og en app for smarttelefoner og nettbrett. Jeg håper også at programmet vil få støtte for SideScan fra både Humminbird og Lowrance etterhvert.

      Insight Genesis har i mine øyne EN fordel ovenfor Reefmaster, og det er at det er ekstremt enkelt å bruke. Ulempen er at du gir Navico (eier av IG) rettighetene til dine filer, du betaler minst 50% mer enn du bør, og redigeringsmulighetene er rimelig begrenset. Som noen sa tidligere bruker IG en logaritme som beregner dyp mellom to spor med stor avstand, men den funksjonen har du faktisk i både Dr. Depth og Reefmaster også.... Riktignok er det en sikkerhetsmessig begrensing i Reefmaster, som stopper beregningen hvis det er større avstand mellom dine spor enn 100 meter. Dette ebtyr at dersom du har to spor, hvor det er 200 meter mellom, vil Reefmaster beregne et kartbilde mellom disse. Men dersom det er 300 meter mellom sporene, vil du få et område på 100 meter mellom sporene som er "blankt".

      Du kan dog manipulere dette, ved å tegne et manuelt spor i Reefmaster, og gi dette en dybde. Dette er fornuftig dersom du VET at det er jevn dybde, og vil ha et "pent" kart uten blanke områder. Det er selvfølgelig en mulighet som bør brukes med forsiktighet, for hvordan VET du dybden hvis du ikke har kjørt der?


      Ursprungligen postat av akerman Visa inlägg
      Jag har loggat en massa med humminbird. Har sålt birden nu och ska köpa lowrance. Kan man konvertera om filerna så man kan använda det i Genesis?
      Nja, ikke uten at du uansett kjøper programmvare for dette. Et alternativ kan være å alliere seg med Djupkarta.se eller noen andre som har programvare og kan lage kart til deg (gratis). Hvis du vil, kan du sende dataene til meg (send meg PM med din mailadresse), så importerer jeg dine Humminbirddata i Reefmaster og lager eksportfil til deg som passer i Lowrance.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av C4rlsson Visa inlägg
        På hemsidan står det att det går att använda med HDS-Gen2, men borde det inte fungera med gen 1 med? Någon som testat eller vet?
        Det fungerer med Gen 1. Jeg vet ikke om du kan laste opp kartene fra IG i en Gen 1, men du kan laste data fra Gen 1 opp i Reefmaster. Sonarloggen i Gen 1 og Gen 2 er 100% identisk. Jeg vil anta at du også kan bruke et IG-kart i Gen 1, men har ikke testet dette selv.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #14
          Det kan hende dere vet dette allerede, men Dr Depth ble kjøpt av Johnson Outdoor, som også eier Humminbird og Lakemaster. Lakemaster er omtrent det samme som Navionics, men spesialisert på innsjøer i USA og Kanada, og har allerede annonsert en tjeneste det vil kalle AutoChart. Neppe en tilfeldighet....
          Team Colibri

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
            Tycker Insight Genesis är ett mycket bra verktyg och spår att framtiden för programmet blir ännu bättre.

            Jag har arbetat mkt med Dr.Depth under flera år (såväl på fritiden som i yrket) och gillar verkligen detta program. Problemet är att det i vissa fall kan orsaka buggar i kartorna vid tillfällen och även att det är ganska oanvändarvänligt. Insight Genesis är i princip tvärtom, otroligt användarvänligt men har i dagsläget inte alla inställningar/funktioner som Dr.Depth kan erbjuda. Vet däremot att mycket är att vänta i Genesis och att dem har en ganska gedigen utvecklingsplan för programmet.

            Kommer själv enbart köra Insight i framtiden och tror stenhårt på programmet!
            Hur får du fram bilden utanför sjön? Det ser ut som Google maps. Lägger programmet till det själv?

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av badpitt Visa inlägg
              Hur får du fram bilden utanför sjön? Det ser ut som Google maps. Lägger programmet till det själv?
              Japp. Allt är automatiserat. Ritar strandlinjer m.m. helt själv.

              Kommentera


              • #17
                Det kommer intrapolering / extrapoleringsmöjligheter till Insight Genesis med. En av dem funktioner som är planerade.

                Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                Hei.
                det er jeg som står bak bloggen det ble linket til over.

                For øyeblikket har ikke Reefmaster mulighet for å vise bunntype, men dette er på beta-stadiet og vil sannsynligvis komme vår 2014. (Jeg står ikke bak Reefmaster, men er ivrig bruker og tester endel nye funksjoner før lansering. 100% pro bono fordi jeg synes det er gøy.) Andre funksjoner som det jobbes med er LIVE-mapping via PC, og en app for smarttelefoner og nettbrett. Jeg håper også at programmet vil få støtte for SideScan fra både Humminbird og Lowrance etterhvert.

                Insight Genesis har i mine øyne EN fordel ovenfor Reefmaster, og det er at det er ekstremt enkelt å bruke. Ulempen er at du gir Navico (eier av IG) rettighetene til dine filer, du betaler minst 50% mer enn du bør, og redigeringsmulighetene er rimelig begrenset. Som noen sa tidligere bruker IG en logaritme som beregner dyp mellom to spor med stor avstand, men den funksjonen har du faktisk i både Dr. Depth og Reefmaster også.... Riktignok er det en sikkerhetsmessig begrensing i Reefmaster, som stopper beregningen hvis det er større avstand mellom dine spor enn 100 meter. Dette ebtyr at dersom du har to spor, hvor det er 200 meter mellom, vil Reefmaster beregne et kartbilde mellom disse. Men dersom det er 300 meter mellom sporene, vil du få et område på 100 meter mellom sporene som er "blankt".

                Du kan dog manipulere dette, ved å tegne et manuelt spor i Reefmaster, og gi dette en dybde. Dette er fornuftig dersom du VET at det er jevn dybde, og vil ha et "pent" kart uten blanke områder. Det er selvfølgelig en mulighet som bør brukes med forsiktighet, for hvordan VET du dybden hvis du ikke har kjørt der?




                Nja, ikke uten at du uansett kjøper programmvare for dette. Et alternativ kan være å alliere seg med Djupkarta.se eller noen andre som har programvare og kan lage kart til deg (gratis). Hvis du vil, kan du sende dataene til meg (send meg PM med din mailadresse), så importerer jeg dine Humminbirddata i Reefmaster og lager eksportfil til deg som passer i Lowrance.

                Kommentera


                • #18
                  Har arbetat med Insight under ett par månader nu och personligen är jag väldigt imponerad. Precis som MastaPike säger så vet jag också att det finns en hel del att vänta i det här programmet. Reefmaster? Har jag inte hört talas om och kan därför inte uttala mig om.

                  Det som slår mig mest är hur sjukt enkelt Insight är, du trycker på spela in när du är ute på sjön, tar sedan ditt minneskort och sätter in i datorn och vips så har du ditt sjökort.
                  Här finns en ganska bra video som förklarar det mesta på ett enkelt sätt.
                  http://www.youtube.com/watch?v=nhJWDsxUYMA

                  För övrigt så fungerar Insight Genesis än så länge med följande modeller, Lowrance Elite HDI, HDS Gen2 samt Touch, B&G Zeus Touch kartplotter och Simrad NS Serierna.

                  Det kostar pengar, japp och välkommen till 2000-talet. För mig ger det så mycket att få den här möjligheten att spela in sjökort i mina sjöar då jag också går väldigt mycket efter djupkurvor, platåer etc precis som vid det mesta fisket. Drygt 150:- per månad är alltså inte mycket pengar för det jag känner att jag får ut av tjänsten.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av jerkjonas Visa inlägg
                    Jag betvivlar det tyvärr för det är webbaserad applikation som ligger på deras hemsida, fast teknologin finns ju och det är i grund och botten inget avancerat att tolka värdena tillsammans med koordinater och placera ut dem på en karta
                    Ja ok, så kanske det är förstås.

                    Jag är inte superförtjust i betalningsmodellen, prenumeration.
                    Hur är det om man betalar för ett år, men sen inte betalar mer, tappar man sina kartor man redan skapat osv?
                    Kan man skriva ut egna "sjökort" på papper?
                    Kommer man aldrig kunna använda sin HDS gen 1 för detta?
                    Senast ändrad av Bowen; 2013-08-30, 07:23.
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

                    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                    -Okänd

                    Kommentera


                    • #20
                      Fördelen där med reefmaster är ju den att du betalar 100 usd och sen äger du programmet och behöver inte tänka mer på det, det är väl lite mer komplicerat än vad genesis är men inte särskilt mycket tycker jag. Båda programmen är ju fruktansvärt trevliga så inget ont om nåt av dem. Men ett stort plus till reefmastern är ju att den faktiskt klarar både humminbirds data samt hds gen 1 också, och detta för 100 usd. Men har man 299usd och vill betala det årligen så fine! För det är ju ett enkelt o trevligt program!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      155 916 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 687 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 936 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                      13 svar
                      1 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                      2 svar
                      161 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg fishmark  
                      Arbetar...
                      X