Insight Genesis - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Insight Genesis

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av badpitt Visa inlägg
    Som jag förstår det är det inget program som färgar djupen i lodet (om jag har fel får jag säkert reda på det nu.)
    Jag har testat både Reefmaster och DrDepth bägge har "bara" djupkurvor ingen färg.
    En sak som funkar i mitt hemmavatten är att jag kör med bottenhårdheten den visas på lodet och alla grundare partier blir gula och grynnor röda. Det är mycket sand/sten i sjön se mitt inlägg nr 85 tidigare i tråden, det är en skärmdump från lodet.
    Du kan få til dette med kart fra Reefmaster, men da må de kjøres igjennom Insight Map Creator først. Siste versjon av RM som kom ut i går støtter dette, og bruksanvisningen er oppgradert med informasjon om hvordan det gjøres. (En liten avdarsel; det er hakket mer avansert/ komplisert rent teknisk enn å bare kjøre ut kart fra RM og DD.)
    Team Colibri

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
      Du kan få til dette med kart fra Reefmaster, men da må de kjøres igjennom Insight Map Creator først. Siste versjon av RM som kom ut i går støtter dette, og bruksanvisningen er oppgradert med informasjon om hvordan det gjøres. (En liten avdarsel; det er hakket mer avansert/ komplisert rent teknisk enn å bare kjøre ut kart fra RM og DD.)
      Var ju bara tvungen att fixa map creator, men fattar inte riktigt programmet. Finns det nån lathund for dummies för det? Eller nån som enkelt kan förklara vidare vad det är och vad det är bra för?

      Kommentera


      • Färgade djupområden + borttagningsfunktion av äldre djupfiler, mergeade filer m.m. är något som det arbetas med för tillfället. Kommer att komma så snart det är färdigutvecklat!

        Ursprungligen postat av Carach Visa inlägg
        Orkade inte vänta en vecka så jag laddade upp loggarna igen och då skapades kartorna upp med växtlighet och bottenhårdhet.

        Dock är jag lite förvånad över att djupkartorna på lodet inte ser ut som i insight genesis. Jag trodde att de olika djupen skulle visas med olika nyanser av blå, som i insight genesis, men det är samma blå oavsett djup.

        Hoppas den administrativa biten av tjänsten blir bättre, saknar sätt att ta bort gamla inaktuella sammanslagna kartor. För ett vatten är det ju bara den senaste som är relevant.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
          Färgade djupområden + borttagningsfunktion av äldre djupfiler, mergeade filer m.m. är något som det arbetas med för tillfället. Kommer att komma så snart det är färdigutvecklat!
          Låter som du jobbar på Navico?
          Om jag tolkar dig rätt blir det färgade djupområden i lodet? Det finns ju redan på datorn, det klarar inget annat program, det vore kanon om det gick.
          Har ni inte löst att få meter i lodet ännu? Jag har själv ett Elite-7 lod där funkar det inte.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av jerkjonas Visa inlägg
            Var ju bara tvungen att fixa map creator, men fattar inte riktigt programmet. Finns det nån lathund for dummies för det? Eller nån som enkelt kan förklara vidare vad det är och vad det är bra för?
            Som du sikkert har sett, følger det med en 46 sider (eller så) lang PDF med forklaring av en masse tekniske finurligheter og en mengde faguttrykkk som er direkte skremmende.

            Men det er lagt til en ny seksjon for IMC i "tutorials" for Reefmaster, og denne er faktisk ganske god, også for oss som ikke har doktorgrad i bathymetriske enheter.

            http://reefmaster.com.au/reference/i...m?contextid=10
            Team Colibri

            Kommentera


            • Är det någon mer än jag som haft problem med att loggar inte kan processas hos insight genesis?

              Jag uppdaterade mitt lod med senaste firmware för ett par veckor sedan och jag tror att det är efter det har varit lite slumpmässsigt om loggarna har gått igenom kart-generatorn hos insight genesis.

              Nedanstående är ett exempel på felmeddelandet jag får:

              Insight Genesis has encountered an error while processing the sonar log file: "Chart 19_10_2013 [3].sl2".


              Technical support has been notified. If technical support can resolve the issue, we will reprocess the trip as soon as we can. We apologize for the inconvenience. The following are possible causes of sonar log errors:
              The file can become corrupt due to power outages from loose battery connections or bad batteries. Please verify battery power connections.
              GPS settings could be incorrect and/or the GPS did not find satellites. Please verify that the GPS settings are correct on your unit. If using an external GPS antenna, please check the power to the GPS receiver.
              No traditional sonar is connected or recorded. Insight Genesis requires a traditional sonar (i.e. 200kHz) for processing. StructureScan can be recorded at the same time as the traditional sonar.


              Sist jag var ute gjorde jag 7 loggningar för att mimimera förlusterna om något skulle gå fel. 3 av dem gick inte igenom.

              Jag har skickat mail till support om detta, och som det står i felmeddelandet så har support blivit underrättade, men jag har inte fått något svar.


              Jag har även ett gäng med loggar från innan sommaren som tycker att det är Arabiska sjön som gäller. Finns det något sätt att själv kontrollera loggarna och kanske uppdatera dem manuellt.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Carach Visa inlägg
                Är det någon mer än jag som haft problem med att loggar inte kan processas hos insight genesis?

                Jag uppdaterade mitt lod med senaste firmware för ett par veckor sedan och jag tror att det är efter det har varit lite slumpmässsigt om loggarna har gått igenom kart-generatorn hos insight genesis.

                Nedanstående är ett exempel på felmeddelandet jag får:

                Insight Genesis has encountered an error while processing the sonar log file: "Chart 19_10_2013 [3].sl2".


                Technical support has been notified. If technical support can resolve the issue, we will reprocess the trip as soon as we can. We apologize for the inconvenience. The following are possible causes of sonar log errors:
                The file can become corrupt due to power outages from loose battery connections or bad batteries. Please verify battery power connections.
                GPS settings could be incorrect and/or the GPS did not find satellites. Please verify that the GPS settings are correct on your unit. If using an external GPS antenna, please check the power to the GPS receiver.
                No traditional sonar is connected or recorded. Insight Genesis requires a traditional sonar (i.e. 200kHz) for processing. StructureScan can be recorded at the same time as the traditional sonar.


                Sist jag var ute gjorde jag 7 loggningar för att mimimera förlusterna om något skulle gå fel. 3 av dem gick inte igenom.

                Jag har skickat mail till support om detta, och som det står i felmeddelandet så har support blivit underrättade, men jag har inte fått något svar.


                Jag har även ett gäng med loggar från innan sommaren som tycker att det är Arabiska sjön som gäller. Finns det något sätt att själv kontrollera loggarna och kanske uppdatera dem manuellt.
                La meg gjette; du logger med ett Elite 7? Noen av Elite-enhetene (de fleste) snur opp ned på Lat og Long og du får derfor en sonarlogg som ser ut som den er fra den andre siden av jordkloden. Her må man snu om på Lat og Long for å havne på riktig sted i verden. I Reefmaster løser man det ved å huke av for oppsett som Elite 7 for de enhetene som er feil, og så bruke samme oppsett som for HDs for de enhetene som gir korrekt Long og Lat.

                Når det kommer til feilmeldingen din, så må jeg nesten se sonarfilen for å si om det er noe galt med den og hva som eventuelt er galt. (Vær obs på at IG ikke godtar filer tatt opp i 20 knop eller høyere hastighet, disse kommer opp i IG som uten dybde.) Du kan sjekke sonarloggene dine selv, med programmet Sonarviewer fra Lowrance, programmet er gratis og du finner det her:
                http://www.lowrance.com/en-US/Support/Sonar-Log-Viewer/

                Sjekk først at sonardataene ser riktig ut i programmet, dvs riktig dybde og så tar man ut csv-fil og ser om posisjonsdataene er med.

                Når det kommer til feilmeldingen din, så må jeg som sagt se sonarfilen for å si om det er noe galt med den (hvis du vil at jeg skal sjekke.) Send meg en pm med mailadressen din hvis du vil at jeg skal se på filen, jeg trenger en fil som er riktig og en som det er feil på så jeg kan sammenlikne.
                Senast ändrad av Team Colibri; 2013-10-21, 12:24.
                Team Colibri

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Carach Visa inlägg
                  Är det någon mer än jag som haft problem med att loggar inte kan processas hos insight genesis?

                  Jag uppdaterade mitt lod med senaste firmware för ett par veckor sedan och jag tror att det är efter det har varit lite slumpmässsigt om loggarna har gått igenom kart-generatorn hos insight genesis.

                  Nedanstående är ett exempel på felmeddelandet jag får:

                  [I]Insight Genesis has encountered an error while processing the sonar log file: "Chart 19_10_2013 [3].sl2".

                  Jag fick exakt det problemet, en längre dags fisketur blev 3 loggfiler, en av dem blev fel, de andra två funkade, jag hade också uppdaterat mjukvaran.
                  Dessutom upplever jag att menyerna blev långsammare efter uppdateringen..
                  Hela lodet känns segare

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av badpitt Visa inlägg
                    Jag fick exakt det problemet, en längre dags fisketur blev 3 loggfiler, en av dem blev fel, de andra två funkade, jag hade också uppdaterat mjukvaran.
                    Dessutom upplever jag att menyerna blev långsammare efter uppdateringen..
                    Hela lodet känns segare

                    Jag skriver här om jag hör något från supporten..

                    Jag har inte märkt att lodet blivit långsammare efter uppdateringen, tycker det har reagerat långsamt hela tiden, särskilt att stega mellan menyalternativ.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                      La meg gjette; du logger med ett Elite 7? Noen av Elite-enhetene (de fleste) snur opp ned på Lat og Long og du får derfor en sonarlogg som ser ut som den er fra den andre siden av jordkloden. Her må man snu om på Lat og Long for å havne på riktig sted i verden. I Reefmaster løser man det ved å huke av for oppsett som Elite 7 for de enhetene som er feil, og så bruke samme oppsett som for HDs for de enhetene som gir korrekt Long og Lat.

                      Når det kommer til feilmeldingen din, så må jeg nesten se sonarfilen for å si om det er noe galt med den og hva som eventuelt er galt. (Vær obs på at IG ikke godtar filer tatt opp i 20 knop eller høyere hastighet, disse kommer opp i IG som uten dybde.) Du kan sjekke sonarloggene dine selv, med programmet Sonarviewer fra Lowrance, programmet er gratis og du finner det her:
                      http://www.lowrance.com/en-US/Support/Sonar-Log-Viewer/

                      Sjekk først at sonardataene ser riktig ut i programmet, dvs riktig dybde og så tar man ut csv-fil og ser om posisjonsdataene er med.

                      Når det kommer til feilmeldingen din, så må jeg som sagt se sonarfilen for å si om det er noe galt med den (hvis du vil at jeg skal sjekke.) Send meg en pm med mailadressen din hvis du vil at jeg skal se på filen, jeg trenger en fil som er riktig og en som det er feil på så jeg kan sammenlikne.
                      Precis, Elite 7. Dock så var det en gammal firmware i enheten när jag loggade de som hamnar på andra sidan jorden.

                      Jag skickar pm rätt irriterande att det blir fel eftersom jag inte kan se att jag har gjort något fel när jag loggat.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      156 011 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 699 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 965 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                      2 svar
                      488 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                      2 svar
                      353 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Arbetar...
                      X