Vexilar Sonarphone ekolod tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vexilar Sonarphone ekolod tråden

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
    Hur går det för er Vexilar användare runt om i Sverige?

Någon som har nåt kul att dela med sig? hur har det gått för er som testat detta med Navionics?
    Vad tycker ni överlag efter att få ha testat denna lod efter en säsong?
    Själv?

Kommentera

• Halloj!
      Jag kommer testa Vexilar tillsammans med Navionics inom kort, HC från Navionics sa han skulle skicka en Sp200 i slutet på veckan, blir spännande som sjutton att loda upp sjö o realtid.

Är det någon som kört vexilar samtidigt som ett traditionellt lod och märkt sv störningar pga att bägge loden använder 200khz. Jaja, blir att prova och se, kan ju o värsta fall ställa om ena lodet till 83khz.

Hur lång tid brukar det ta för Navionics att uppdatera till Navionics Sonarcharts. Dvs att jag på andra Navionicsenheter/vem som helt med Navionics kan se vad jag loggade precis?
      -när jag testat kan jag svara på min egna fråga

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inlägg
        Själv?
        Jag är riktigt nöjd med min SP200 med biltemas 7ah batteri Kan fiska en hel dag, sedan koppla mina led lanternor till batteriet och köra några timmar när mörkret faller så man syns på sjön även när man trollar/fiskar runt och sedan även på resan hem till bryggan.

Något nytt eller kul har jag inte att dela, utan använt det för att söka betesfisk samt se vilket djup fisken står på och den har hjälpt mig en hel del. Hann aldrig testa med Navionics innan båten åkte upp för vinterförvaring så ser fram emot att testa det nästa säsong.

Blir en Iphone 6 senare (bra med större skärm) funderar även på Iphone 6 plus just för batteritidens skull samt att man får större skräm enbart för ekolodets skull haha men får se om man orkar med en så stor mobil.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Genelit Visa inlägg
          Halloj!
          Jag kommer testa Vexilar tillsammans med Navionics inom kort, HC från Navionics sa han skulle skicka en Sp200 i slutet på veckan, blir spännande som sjutton att loda upp sjö o realtid.

Är det någon som kört vexilar samtidigt som ett traditionellt lod och märkt sv störningar pga att bägge loden använder 200khz. Jaja, blir att prova och se, kan ju o värsta fall ställa om ena lodet till 83khz.

Hur lång tid brukar det ta för Navionics att uppdatera till Navionics Sonarcharts. Dvs att jag på andra Navionicsenheter/vem som helt med Navionics kan se vad jag loggade precis?
          -när jag testat kan jag svara på min egna fråga
          Återkom gärna med resultat min båt är på land så jag har ej möjlighet att testa.

Kommentera

• Jag ska också vara med och testa navionics, ang uppdateringen av kartor, så står det på navionics sida att det tar en vecka. Blir spännande att se hur bra det funkar. Vet du hur det blir med karta till navionics appen? Måste man köpa egen eller får man med till appen?

Kommentera

• OK, skoj!
              Navionics får du skaffa själv, tycker det är ett bra sätt att navigera på.
              Jag kör det på min androidplatta samt iphone, fungerar fint.
              I synnerhet attraktivt då en surfplatta med Navionics kostar en bra bit mindre än motsvarande plotter.

Kommentera

• Ok, men finns sonar alternativet redan i appen eller blir det en egen beta app?

Kommentera

• Du kanske får en mer klarhet i produkten i denna film

Kommentera

• Ska införskaffa ett portabelt ekolod och har suttit och funderat lite. ni som har erfarenhet med SP200, vad är era åsikter om bäst valuta för pengarna?

1. Lowrance 4x HDI med en 455/800-givare för 1795kr. Bygga om den själv till portabel, dvs några hundralappar till.
                    Fördel då blir väl att downscan finns med.

2. SP200 för 2699kr, främst då kopplat till en 8.3-tums tablet. Fördel där är väl ultraportabel + fler skärmar och sist men inte minst navionics.

Har läst lite om att det blir pixelerat om man kör sp200 på alltför stor skärm, stämmer detta?
                    Vid en första tanke känns det ju som att det första alternativet är smartast, men prylnörden i mig och den goda kritiken sp200 har fått gör mig osäker. Sen är varken downscan eller plotter något krav men sjysst att ha.
                    Lodet ska användas främst för betesfisk samt djup, men sen vore det ju kul om man kan se individer någorlunda tydligt också (med lite träning förstås).

Har försökt gå igenom tråden lite men det blir lätt förvirrande med så många olika röster, ber i förväg om ursäkt ifall jag ställer redan diskuterade frågor.

ps. går det att köpa sp200 billigare någonstans? någon som har beställt från utlandet?
                    Senast ändrad av Doc.; 2014-12-11, 13:06.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Doc. Visa inlägg
                      Ska införskaffa ett portabelt ekolod och har suttit och funderat lite. ni som har erfarenhet med SP200, vad är era åsikter om bäst valuta för pengarna?

1. Lowrance 4x HDI med en 455/800-givare för 1795kr. Bygga om den själv till portabel, dvs några hundralappar till.
                      Fördel då blir väl att downscan finns med.

2. SP200 för 2699kr, främst då kopplat till en 8.3-tums tablet. Fördel där är väl ultraportabel + fler skärmar och sist men inte minst navionics.

Har läst lite om att det blir pixelerat om man kör sp200 på alltför stor skärm, stämmer detta?
                      Vid en första tanke känns det ju som att det första alternativet är smartast, men prylnörden i mig och den goda kritiken sp200 har fått gör mig osäker. Sen är varken downscan eller plotter något krav men sjysst att ha.
                      Lodet ska användas främst för betesfisk samt djup, men sen vore det ju kul om man kan se individer någorlunda tydligt också (med lite träning förstås).

Har försökt gå igenom tråden lite men det blir lätt förvirrande med så många olika röster, ber i förväg om ursäkt ifall jag ställer redan diskuterade frågor.

ps. går det att köpa sp200 billigare någonstans? någon som har beställt från utlandet?
                      Om en ska införskaffa den i Sverige så känns den dyr.. Jag gav 1100:- på ebay, cirkus. Kör också biltema mc-batteri.
                      Jag resonerade som så att eftersom mitt fiske inte sker så ofta(som jag vill) så kändes det som en rätt vettig pryl för det priset. Mobilen (skärmen) har jag ändå och kan använda till ganska mycket även på land.. Jag har ingen erfarenhet av andra lod men det känns avancerat nog till mitt fiske.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      128 235 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10