Vexilar Sonarphone ekolod tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vexilar Sonarphone ekolod tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vexilar Sonarphone ekolod tråden

    Vexilar Sonarphone tråden

    http://vexilar.com

    Kul att tekniken går framåt, detta är den första riktiga ekolodet där du kan koppla upp telefonen till dennas box och genom WIFI. Du kan koppla upp till 10 skärmar till detta ekolod så samtliga i båten kan kolla i sin egen mobil/tablett.

    Har själv köpt en SP200 som jag fixat en sugpropp och ett 12v 7Ah batteri till som jag har med mig till båten. Provat den vid 2 tillfällen och är förvånad hur bra den funkar.

    Så istället för att förstöra andra trådar skapar jag en egen tråd för denna märke/modell.

    Features

    Compatibility: iOS 7.1 (iPhone, iPad) and Android 2.0
    Free App download
    Automatic Ranging
    Water Temperature & Depth Indicator
    Audible Alarms for Fish, Shallow and Low Battery
    Fish Icon
    Zoom Bottom Track
    Noise Rejection
    Surface Clarity
    Battery Indicator
    One year warranty

    Specifications

    Depth Range Max: 320 feet (100M)
    Depth Range Min: 2 feet (0.6M)
    Sonar Frequency: 200/83KHz Duel Beam
    Cone Angles: Dual Beam 20 or 40 Degree
    Sonar Power: 12V DC power
    Audible Alarms: Fish, Shallow, Low Battery
    Operational: -20 — 80°C
    Wireless distance: 100 Yards (90M)
    Free Neoprene Armband with purchase – Limited time offer

    Click image for larger version

Name:	Vexilar_SonarPhone_T-Box kit_cPanbo.jpg
Views:	1
Size:	53,4 KB
ID:	1829592
    Senast ändrad av Serigös; 2014-04-16, 22:20.

  • #2
    Notera att sonarphone appen är gratis. Ändrat från original informationen att den funkar med iOS 7.1 då jag har testat det själv och vet att det fungerar, förvirrade och gjorde mig osäker vid köp.

    SP200 och SP300 är är samma T-box och givare, bara det att SP300 följer det med en sugpropp och en låda med batteri i så man får ett färdigt portabelt kitt. Men förövrigt skiljer det sig inte så mycket.

    Det bra med detta är att du kan ställa in själv om du vill ha Meter och Celsius eller Fahrenheit och Feet. Finns även massa språk inkl. svenska att välja i menyn.
    Man kan ställa in fisksymboler eller om man vill se de riktiga signalerna/datan på skärmen, känsligheten går att justera från 0-100% och skvaller fönster har den som funkar utmärkt.

    Hoppas inom en snart framtid att appen sonarphone även får kartplotter funktion, ingen omöjlighet utan bara en tidsfråga innan det kommer.
    Senast ändrad av Serigös; 2014-04-15, 21:44.

    Kommentera


    • #3
      I morse släpptes en ny uppdatering av appen. Så senaste versionen är Sonarphone 1.4

      Har ingen aning om vad som är nytt eller förbättrad då jag inte hunnit kika igenom eller testa den nya versionen.

      Kommentera


      • #4
        Det är ju fördelen med att mjukvaran är en app på telefonen/plattan, att uppdateringar lätt görs och släpps. Man slipper ladda ner på nätet, föra över till minneskort och sen installera i lodet. Jag tror på den här sortens ekolod verkligen. Enda jag ser som en nackdel är att skärmarna på plattor och telefoner inte fungerar riktigt så bra i solsken som de på ekolod men det kanske blir bättre framöver också.

        Kommentera


        • #5
          Så farligt är det inte, men självklart är de flesta skärmar känsliga vid starksolljus men det kan man ordna genom en "skärmram" runt plattan om man vill.

          Det finns billiga skal/skydd som det enkelt går att limma på lämpligt material runtom för att få en vettig ljus-skärm

          Kommentera


          • #6
            Jag tror det lutar åt detta, väldigt smidigt och då får man ju en 10" skärm om man kör med en padda. Orkar man inte släpa så kör man bara via luren.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av KN Visa inlägg
              Jag tror det lutar åt detta, väldigt smidigt och då får man ju en 10" skärm om man kör med en padda. Orkar man inte släpa så kör man bara via luren.
              Vanliga ekolod kommer ge samma känsla som man får när man ser en tjockTV idag.
              Detta är framtiden och jag ser framemot att Lowrance kommer med en motsvarighet.

              ca. 1500kr är bra pris med tanke på vad man får. Visst mobil/paddan är en dyr pryl som man behöver, men en smartphone eller en padda har var o varannan människa. Så den kostnaden har man redan tagit + att paddan och mobilen går använda till 1000 andra behov.

              Kommentera


              • #8
                http://www.panbo.com/archives/2014/0..._a_bobber.html
                Team Colibri

                Kommentera


                • #9
                  Jag tog mitt gopro hero sugpropp och borrade lite hål och fäste givare på, men har man ingen sådan sugpropp hittar ni det billigt på ebay.

                  Ex. http://www.ebay.com/itm/Car-Windshie...item2a3b2dbafe
                  Senast ändrad av Serigös; 2014-12-26, 01:29.

                  Kommentera


                  • #10
                    Vill även tacka dig Colibri att du tipsade om denna ekolod. Hade funderat ett tag när en sådan lösning skulle komma och när jag googlade hittade jag bara de enklare versionerna som visar fisksymboler eller liknande. Kändes mest som leksaker för barn. Jag är sjukt nöjd i alla fall

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 673 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 933 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    160 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X