Vexilar Sonarphone ekolod tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vexilar Sonarphone ekolod tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av SparXX Visa inlägg
    Jag har haft den i 10 dagar nu och fiskat fyra 4-timmarspass med den. Inställningsbiten har jag provat lite olika, tror dock jag har lite för hög förstärkning (runt 85) tror jag ska sänka den något för att undvika för mycket detaljer, annars kör jag "låg" på både "yta clarity" och "avstörning", kan nämnas att jag fiskar i en ganska klar sjö. Imorgon blir det troligtvis ett test i lite grumligare vatten.

    Ett problem jag haft är att bilden blir något otydlig när jag ändrar till 40 graders konvinkel. Dock har djupet varit över 10 meter när jag testat det, kanske blir bättre i grundare vatten.

    Idag installerade jag ett cigg-uttag till batteriet för att kunna ladda telefonen vid behov och kunna fiska lite längre pass. Det fungerar bra att ladda iaf, nu återstår att se hur bra MC-batteriet håller då det får hålla igång både ekolod och laddning av telefon.
    Jag har inte riktigt fått kläm på det där med "yta clarity" och "avstörning"

    Yt clarity, menar de hur bra sikt det är i vattnet. Ska man ha låg yt clarity om det är bra sikt eller dålig sikt?

    Och Avstörning, avstörning av vad?

    Detta är mitt första lod och jag frågar hellre än inte förstår mig på grejerna och inte får ut maximalt av min utrustning för vad den är avsedd för.

    Kommentera


    • #22
      Har ingen erfaring med Sonarphone, men begrepene er ganske universelle:
      Overflatefilteret skal i prinsippet fjerne overflatestøyfilter du typisk får fra 0-2 og i noen tilfeller ned mot 5 meter på et ekkolodd. Dette stammer fra alger, luftbobler etc. Jeg kjører alltid med overflatefilteret av.

      Avstörning var et nytt utrykk for meg, men jeg gjetter på at det er det generelle støyfilteret? På en enhet med god kvalitet på giveren og hvor alt er optimalt montert bør denne også være slått av. Hvis du får mye støy på skjermen ved å skru det av, så begynn på feilsøking etter feilkilden som elektriske eller magnetiske felter i nærheten av giver, kabel eller boksen som sender WIFI-signalet, samt at giveren er optimalt plassert og justert.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Cobrak Visa inlägg

        När tror ni dom stora som humminbird och lowrance börjar med detta? På sätt och vis kanske dom är skraja i och med att dom går miste om stora delar av hårdvaruintäkterna. Men ju längre dom väntar desto vassare blir konkurrenterna.
        De store har begynt for lengst. Men i en helt annen ende av prisskalaen enn denne.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
          De store har begynt for lengst. Men i en helt annen ende av prisskalaen enn denne.
          Aha det visste jag inte, kan du ge några exempel på såna produkter?

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Cobrak Visa inlägg
            Aha det visste jag inte, kan du ge några exempel på såna produkter?
            Garmin har bluetooth i flere av sine modeller, Lowrance og Simrad har GoFree WiFi-modulen, Furuno har noe liknende på sin toppserie, Raymarine har Wifi på flere modeller etc. Det er vel strengt tatt bare Humminbird som ikke har kommet i gang, men jeg regner med at de kommer etter på ONIX siden det er deres svar på modulbasert ekkolodd.

            Det spiller ingen rolle om det er en skjerm på modulen som behandler dataene fra ekkoloddgiveren eller ei. Snarere tvert i mot, det er en fordel å ha en backup når telefonen tar kvelden.
            Team Colibri

            Kommentera


            • #26
              Fast att ha en "backup" för telefonen i form av t.ex. ett Lowrance HDS 7 för ca 12 000 är väl lite saftigt kan jag tycka

              Om typ lowrance släpper någon lösning där du endast behöver köpa wifi-modulen och en givare kan man jämföra det mot sonarphone, inte innan tycker jag.
              Alla fiskar är drömfiskar

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av McPehrson Visa inlägg
                Fast att ha en "backup" för telefonen i form av t.ex. ett Lowrance HDS 7 för ca 12 000 är väl lite saftigt kan jag tycka
                Da kommer du til å elske Furunos alternativ, den er nesten gratis.
                http://furuno.com/en/business_produc...s=recreational
                Team Colibri

                Kommentera


                • #28
                  Click image for larger version

Name:	lod.png
Views:	1
Size:	345,1 KB
ID:	1773272

                  Kommentera


                  • #29
                    Kan inflika att 12v uttaget jag installerade på batteriet fungerade utmärkt att ladda telefonen med. Med mitt 9Ah batteri har jag under 4h fiske med ekolodet och skärmen telefonen på ändå runt 75% kvar i batteriet och dessutom laddat telefonen från 30% till 90%. Det har med andra ord löst problemet med telefonens dåliga batteritid.

                    Kommentera


                    • #30
                      Jag kan även intyga att detta fungerade utmärkt för mig, har en 7ah biltema gelbatteri som gjorde jobbet kanon!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      155 916 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 687 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 936 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                      13 svar
                      1 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                      2 svar
                      161 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg fishmark  
                      Arbetar...
                      X