Vexilar Sonarphone ekolod tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vexilar Sonarphone ekolod tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Några andra Vexilar ägare som fått sitt lod och vill dela med sig vad de tycker?

    Kan säga att t-boxen är strömsnål, senast jag var ute var lodet på konstant i 7timmar. väl hemma kollade jag med en multimeter om batteriet var helt slut men låg på 12,36v. Laddade det och efter 2 timmar var batteriet fullt igen.

    Har en riktigt fin laddare som börjar på 5.0ah och ju mer kräm batteriet får går det sakta ner och kör under 1.0 och sista biten är det mellan 0.3-0.1Ah tills den är fulladdat och pipper till innan laddaren stänger av laddningen själv. Detta gör att batteriet laddas skonsamt och inte pajar pågrund av hårda eller överladdningar. Funkar att ladda Lipo, Lifepo4, Li-on och PB-batterier (bly) klarar även att balancera litiumbatterier. Haft det i 1år och en lödning släppte vid ett tillfälle, men lödde tillbaks det och sen dess har den funkat kanon. kostade strax över 100kr på ebay.
    http://www.ebay.com/itm/iMAX-B6-Lipo...item5afa07027f

    Batteri kör jag med biltemas 12v 7Ah gelbatteri, kört deras gel batteri i motorcykeln och alltid varit nöjd. ca. 329kr är halva priset mot andra batterier.

    Såg att Jula även tagit in små mc batterier, inte gel men de är underhållsfria och billiga. Har inte testat men för ekolod lär de hålla måttet.
    Senast ändrad av Serigös; 2014-04-22, 22:36.

    Kommentera


    • #12
      Jag har fått min och är helt klart nöjd, gelbatterierna hade dom slutat med på Biltema här i stan så fick bli ett underhållsfritt på 9Ah för mig Lodet drar inte ur mycket alls ur batteriet trots väldigt många timmars körning, så jag tror 9Ah batteriet var i största laget, funderar om man skulle kunna använda batteriet som laddning till mobilen på något sätt då det är mobiltelefonen som begränsar tiden man kan vara ute och fiska. Någon som tror det skulle kunna fungera att installera ett cigarettuttag och köra billaddaren till mobilen? Har byggt in allt i en liten verktygslåda från clas ohlson.

      Kommentera


      • #13
        Kul att ni verkar nöjda med era "telefon-lod". Jag tror verkligen att detta är framtiden och har länge funderat på varför det inte funnits tidigare.

        Nåja, till min fråga: Ni som kör detta lod hur är det jämfört med "vanliga" lod? Hur pass bra är det på tex separering av ekon? Störningar? Detaljrikedom? Snabbhet? Möjlighet till avancerade inställningar? Lättillgängligt interface? Osv, osv... Vore givande med en mer djuplodande (pun intended) jämförelse, så man (jag) kan försöka avgöra om det är ett seriöst alternativ.

        Kommentera


        • #14
          Träben fixa deras app och lek lite med inställningarna för att bekanta dig med vilka inställningar du kan göra. Du kan klicka på demo och lura appen att det är en givare kopplad så ser du vad de olika inställningarna kan göra.

          Jag har bara erfarenhet av ett elite 4 "svart/vit" lod och detta är 100ggr bättre och mer avancerat.

          Jag har inte upplevt några störningar än så länge.

          Jag tror nog du får de mesta svaren på dina frågor genom att leka lite med appen för att få en upplevelse om hur lodet kommer vara. Appen är gratis.

          Kommentera


          • #15
            Appen visade ju vad som finns för inställningar i menyerna. Och flera av dessa inställningar gick inte ens att ändra på, jag antar att man kan göra det om man kör på riktigt. Appen säger mig inte så mycket om hur det kan tänkas funka i praktiken.
            Är givaren tillräckligt känslig för att man ska kunna se sin jigg vid tex vertikalfiske? Och hur är det med ekoseparationen?

            Dessutom kändes det jäkligt litet och trångt på min Sony Xperia zr. Känns som man nog vill ha en platta att köra detta på, annars blir man väl sittandes dubbelvikt med näsan mosad mot skärmen för att se detaljer.
            Senast ändrad av Träben; 2014-04-23, 22:00.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
              Appen visade ju vad som finns för inställningar i menyerna. Och flera av dessa inställningar gick inte ens att ändra på, jag antar att man kan göra det om man kör på riktigt. Appen säger mig inte så mycket om hur det kan tänkas funka i praktiken.
              Är givaren tillräckligt känslig för att man ska kunna se sin jigg vid tex vertikalfiske? Och hur är det med ekoseparationen?

              Dessutom kändes det jäkligt litet och trångt på min Sony Xperia zr. Känns som man nog vill ha en platta att köra detta på, annars blir man väl sittandes dubbelvikt med näsan mosad mot skärmen för att se detaljer.
              Jo minns nu att jag även var begränsad med vissa inställningsmöjligheter när jag inte hade fått hem mitt ekolod.

              Jag har provat att vertikala med nors och benlöja, dessa syntes väl och skvallerfönstret hängde med rätt bra med mina rörelser, inte provat med gummijigg men tror inte det ska vara nå problem.
              Är du master på wifi signalen eller hur man ska förklara det är det ingen fördröjning på skallverfönstret, men kopplar du upp dig som slave så är det nån sec fördröjning.

              Ekoseparationen kan jag inte svara på då jag inte är så insatt för att veta ens hur jag avgör eller ser detta.

              Hade du bott närmare hade jag erbjudit en fisketur för att du själv skulle få testa och få svar på dina frågor.

              Kommentera


              • #17
                Jag har inte mycket erfarenhet hur det ser ut på andra ekolod men jag har provat vertikala med gummijigg och den syntes tydligt i skvallerfönstret så länge den håller sig någorlunda under givaren, det känns som det inte är någon större fördröjning heller. Jag har fiskat med ganska hög förstärkning och då syns även vad jag tror är lekande på tafsen.

                Som sagt har jag ingen större erfarenhet av andra ekolod och kan ej jämföra dem, men jag är väldigt nöjd med det här lodet. Ska jag vara ärlig så hade jag lägre förhoppningar om det, men kände mig tvungen att testa när jag läste om det och jag har inte ångrat mig än. Dock är skärmen på min S3:a i minsta laget kan jag tycka, men det fungerar dugligt.

                Kommentera


                • #18
                  SparXX hur länge har du haft din?

                  Nå tips med inställningar o liknande du vill dela med dig?

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av KN Visa inlägg
                    Jag tror det lutar åt detta, väldigt smidigt och då får man ju en 10" skärm om man kör med en padda. Orkar man inte släpa så kör man bara via luren.
                    Håller med. Har just köpt ett "tjock tv"-lod för jag ville ha side image men nästa gång jag ska byta upp mig hoppas jag denna teknik har utvecklats mer.

                    Det jag menar är helt enkelt att man bara betalar för sändare och programvara och kopplar in den eller kör trådlöst via surfplattan eller laptopen.

                    När tror ni dom stora som humminbird och lowrance börjar med detta? På sätt och vis kanske dom är skraja i och med att dom går miste om stora delar av hårdvaruintäkterna. Men ju längre dom väntar desto vassare blir konkurrenterna.
                    Senast ändrad av Cobrak; 2014-04-24, 19:10.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
                      SparXX hur länge har du haft din?

                      Nå tips med inställningar o liknande du vill dela med dig?
                      Jag har haft den i 10 dagar nu och fiskat fyra 4-timmarspass med den. Inställningsbiten har jag provat lite olika, tror dock jag har lite för hög förstärkning (runt 85) tror jag ska sänka den något för att undvika för mycket detaljer, annars kör jag "låg" på både "yta clarity" och "avstörning", kan nämnas att jag fiskar i en ganska klar sjö. Imorgon blir det troligtvis ett test i lite grumligare vatten.

                      Ett problem jag haft är att bilden blir något otydlig när jag ändrar till 40 graders konvinkel. Dock har djupet varit över 10 meter när jag testat det, kanske blir bättre i grundare vatten.

                      Idag installerade jag ett cigg-uttag till batteriet för att kunna ladda telefonen vid behov och kunna fiska lite längre pass. Det fungerar bra att ladda iaf, nu återstår att se hur bra MC-batteriet håller då det får hålla igång både ekolod och laddning av telefon.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      156 026 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 704 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 974 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                      2 svar
                      492 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                      2 svar
                      354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Arbetar...
                      X