Vexilar Sonarphone ekolod tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vexilar Sonarphone ekolod tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inlägg
    Är det någon som har lust att förklara (dela med sej av dina..) inställningarna i navi. Fattar inte riktigt det här med vad som är till vad(färger, djup, "fishingmode")?
    Och varför i h*lvete vill inte lodet visa djupare än 3meter när jag kör delad skärm?!!
    Jag har också problem med att skärmen inte visar mer än 3 meter djupt. Siffran som visar hur djupt det är kan dock visa djupare.

    Det gäller navionicsappen. I sonarphoneappen funkar bilden bra. Känns som att det har blivit inställt att lodet ska visa 0-3 meter men kan inte hitta nån sån inställning i navionicsappen. Det fungerade kanon fram till för någon tur sedan och vet inte vad som hänt.

    Är det någon som har koll på vad problemet kan vara?

    Kommentera


    • Vad behövs för ett komplett portabelt set?

      Hej, har läst en del här och blivit sugen på att mecka ihop en portabel lösning. Har sett spridda inlägg med olika finurliga och passande delar som används. Vore jättetacksamt om ni hade lust att komplettera (lista/länka) till det jag saknar (sitter på kass semesteruppkoppling och har ett helsike att ladda sidor).
      • Batteri (7,2 för mc från Biltema fixat)
      • Box (har Biltemas minsta verktygslåda)
      • Fäste för akterspegel (tänkte börja med min sugkopp för GoPro)
      • SP 200 - köps på Amazon eller Ebay?
      • Vad har ni för Ipad (Air)-hållare?
      • Fler delar som saknas?


      Tack på förhand

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av ogoransson Visa inlägg
        Har också försökt att logga en sjö som inte är med på Navionics (Ringsjön) och fick det inte att funka. Du får gärna dela med dig av ditt svar från Navionics.
        /MVH Olof
        Ursprungligen postat av QT Visa inlägg
        Hmm ja hur tolkar man det här?
        Logga så mycket du kan och wipps så blir det en sjö....XD

        Thank you for your e-mail.



        You may find that some areas do not contain enough details, especially the map details for inland waterways can not be guaranteed as the Navionics Mobile Apps have been exclusively designed for marine navigation.



        For this reason we strongly encourage our customers to participate in our crowd sourcing program, by uploading Sonar Logs which are processed together anonymously and made available for all users with compatible devices after about one week.



        The entire boating community will benefit from it and you will enjoy not only safer charts for yourself, but also the satisfaction of contributing to the safety of your fellow boaters.



        For additional information regarding Navionics SonarPhone, SonarCharts™ and Community Edits, take a look at our dedicated webpages:
        Blev ni något klokare? Har också tänkt mappa en liten insjö som med största INTE(edit: skulle det så klart stå) sannolikhet finns.

        Tanken på jag både ska betala dem och ge dem data/karta känns inte helt schysst... visst jag mappar data/karta till mig själv men man hade ju kunnat tänka sig nån form av byteshandel där.

        För jag antar att jag måste köpa Navionics APPen (Boating Europe) för 379:-* för att öht komma åt funktionen som gör att jag kan mappa?

        *Edit: helvete den kostar ju 595:- för iPaden. Det är ju dyrt på riktigt!
        Senast ändrad av Swischt; 2015-09-15, 21:35.

        Kommentera


        • Ja, det er bare å logge i vei, så vil det før eller senere bli en innsjø.

          Det holder ikke med bare Boating-appen, du må også kjøpe Sonarcharts-tillegget hvis du vil se kartet "ditt" etter at Navionics har behandlet dataene dine. Men hvis det holder for deg med kartet du lagde selv, er bare appen nok.
          Team Colibri

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
            Ja, det er bare å logge i vei, så vil det før eller senere bli en innsjø.

            Det holder ikke med bare Boating-appen, du må også kjøpe Sonarcharts-tillegget hvis du vil se kartet "ditt" etter at Navionics har behandlet dataene dine. Men hvis det holder for deg med kartet du lagde selv, er bare appen nok.
            Hejsan

            Hur köper jag Sonarchartstillägget och vet du vad det kostar?

            Men vad blir skillnaden mellan om Navionics har behandlat datan eller ej?

            Kommentera


            • Trykk på symbolet nest nederst i venstre hjørne, eller på en av de undelige reklamene som popper opp øverst.

              På steder der kartet ikke viser at det er en sjø, fungerer ikke Live mapping. (Per sist jeg prøvde, ting kan ha endret seg siden det.)

              Live-mappingen interpolerer ikke mot eksisterende data i kartet, det er kun en generering av konturer/ koter basert på ekkoloddata. Dette gir det et helt ok bilde av dybdeforhold der og da, men det er først når dette interpoleres mot eksisterende data at kartet blir "komplett". Den interpoleringen gjøres av Navionics, basert på dine innsendte Live-data og deres eksisterende database. Når Navionics har behandlet dataene oppdateres deres SonarChart, og det er først da du virkelig kan se effekten av loggingen din.

              Sonarcharts før logging:


              Med min Live-logging:


              Etter Navionics sin oppdatering (mine data har jeg slått av her for å vise det ferdige resultatet):


              Ser du forskjellen?
              Bifogade filer
              Team Colibri

              Kommentera


              • Har läst igenom ett gäng sidor av tråden men hänger inte riktigt med. Är det någon som kan Sammanfatta läget åt en trög dalmas?

                Exakt vad måste jag köpa för att kunna skapa mina egna sjökort och spara åt mig själv.
                Finns ej några sjökort att få tag i till sjöarna jag fiskar i.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Tommyg Visa inlägg
                  Har läst igenom ett gäng sidor av tråden men hänger inte riktigt med. Är det någon som kan Sammanfatta läget åt en trög dalmas?

                  Exakt vad måste jag köpa för att kunna skapa mina egna sjökort och spara åt mig själv.
                  Finns ej några sjökort att få tag i till sjöarna jag fiskar i.
                  Hej
                  Navionics Boating för T.ex Skagerack & Kattegatt och Navionics+
                  Jag fiskar i några omappade sjöar i Skåne. Det tog t.ex c.a 6 månader för Ringsjön att visas som en navionics karta efter min första loggning och jag väntar nu på Vombsjön. Så hav tålamod!Å andra sidorna är det bra att djupkartan på en Tablet och kunna zooma in och ut snabbt och smidigt.
                  MVH Olof

                  Kommentera


                  • Ok, vad är s killnaden före och efter navionics har behandlat kartan? Går det att utnyttja plotterfunktion på egengjord karta eller blir det bara en djupkarta som inte berättar din position? Inte van vid digitala sjökort och plotter eftersom det inte finns någon sjö loggad i närheten av mig.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Tommyg Visa inlägg
                      Ok, vad är s killnaden före och efter navionics har behandlat kartan?
                      Se post #426

                      Ursprungligen postat av Tommyg Visa inlägg
                      Går det att utnyttja plotterfunktion på egengjord karta eller blir det bara en djupkarta som inte berättar din position?
                      Ja, du kan bruke plotterfunksjonen uansett. Men frem til innsjøen er tegnet inn av Navionics, vil plotteren vise at du kjører på land.
                      Team Colibri

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 578 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 823 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      2 116 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10
                      32 svar
                      3 318 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Jofog, 2023-09-08, 10:07
                      5 svar
                      271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jofog
                      av Jofog
                       
                      Arbetar...
                      X