Vexilar Sonarphone ekolod tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vexilar Sonarphone ekolod tråden

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Team Colibri
    replied
    Har ingen erfaring med Sonarphone, men begrepene er ganske universelle:
    Overflatefilteret skal i prinsippet fjerne overflatestøyfilter du typisk får fra 0-2 og i noen tilfeller ned mot 5 meter på et ekkolodd. Dette stammer fra alger, luftbobler etc. Jeg kjører alltid med overflatefilteret av.

Avstörning var et nytt utrykk for meg, men jeg gjetter på at det er det generelle støyfilteret? På en enhet med god kvalitet på giveren og hvor alt er optimalt montert bør denne også være slått av. Hvis du får mye støy på skjermen ved å skru det av, så begynn på feilsøking etter feilkilden som elektriske eller magnetiske felter i nærheten av giver, kabel eller boksen som sender WIFI-signalet, samt at giveren er optimalt plassert og justert.

Lämna en kommentar:

• Serigös
    replied
    Ursprungligen postat av SparXX Visa inlägg
    Jag har haft den i 10 dagar nu och fiskat fyra 4-timmarspass med den. Inställningsbiten har jag provat lite olika, tror dock jag har lite för hög förstärkning (runt 85) tror jag ska sänka den något för att undvika för mycket detaljer, annars kör jag "låg" på både "yta clarity" och "avstörning", kan nämnas att jag fiskar i en ganska klar sjö. Imorgon blir det troligtvis ett test i lite grumligare vatten.

Ett problem jag haft är att bilden blir något otydlig när jag ändrar till 40 graders konvinkel. Dock har djupet varit över 10 meter när jag testat det, kanske blir bättre i grundare vatten.

Idag installerade jag ett cigg-uttag till batteriet för att kunna ladda telefonen vid behov och kunna fiska lite längre pass. Det fungerar bra att ladda iaf, nu återstår att se hur bra MC-batteriet håller då det får hålla igång både ekolod och laddning av telefon.
    Jag har inte riktigt fått kläm på det där med "yta clarity" och "avstörning"

Yt clarity, menar de hur bra sikt det är i vattnet. Ska man ha låg yt clarity om det är bra sikt eller dålig sikt?

Och Avstörning, avstörning av vad?

Detta är mitt första lod och jag frågar hellre än inte förstår mig på grejerna och inte får ut maximalt av min utrustning för vad den är avsedd för.

Lämna en kommentar:

• SparXX
    replied
    Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
    SparXX hur länge har du haft din?

Nå tips med inställningar o liknande du vill dela med dig?
    Jag har haft den i 10 dagar nu och fiskat fyra 4-timmarspass med den. Inställningsbiten har jag provat lite olika, tror dock jag har lite för hög förstärkning (runt 85) tror jag ska sänka den något för att undvika för mycket detaljer, annars kör jag "låg" på både "yta clarity" och "avstörning", kan nämnas att jag fiskar i en ganska klar sjö. Imorgon blir det troligtvis ett test i lite grumligare vatten.

Ett problem jag haft är att bilden blir något otydlig när jag ändrar till 40 graders konvinkel. Dock har djupet varit över 10 meter när jag testat det, kanske blir bättre i grundare vatten.

Idag installerade jag ett cigg-uttag till batteriet för att kunna ladda telefonen vid behov och kunna fiska lite längre pass. Det fungerar bra att ladda iaf, nu återstår att se hur bra MC-batteriet håller då det får hålla igång både ekolod och laddning av telefon.

Lämna en kommentar:

• Cobrak
    replied
    Ursprungligen postat av KN Visa inlägg
    Jag tror det lutar åt detta, väldigt smidigt och då får man ju en 10" skärm om man kör med en padda. Orkar man inte släpa så kör man bara via luren.
    Håller med. Har just köpt ett "tjock tv"-lod för jag ville ha side image men nästa gång jag ska byta upp mig hoppas jag denna teknik har utvecklats mer.

Det jag menar är helt enkelt att man bara betalar för sändare och programvara och kopplar in den eller kör trådlöst via surfplattan eller laptopen.

När tror ni dom stora som humminbird och lowrance börjar med detta? På sätt och vis kanske dom är skraja i och med att dom går miste om stora delar av hårdvaruintäkterna. Men ju längre dom väntar desto vassare blir konkurrenterna.
    Senast ändrad av Cobrak; 2014-04-24, 19:10.

Lämna en kommentar:

• Serigös
    replied
    SparXX hur länge har du haft din?

Nå tips med inställningar o liknande du vill dela med dig?

Lämna en kommentar:

• SparXX
    replied
    Jag har inte mycket erfarenhet hur det ser ut på andra ekolod men jag har provat vertikala med gummijigg och den syntes tydligt i skvallerfönstret så länge den håller sig någorlunda under givaren, det känns som det inte är någon större fördröjning heller. Jag har fiskat med ganska hög förstärkning och då syns även vad jag tror är lekande på tafsen.

Som sagt har jag ingen större erfarenhet av andra ekolod och kan ej jämföra dem, men jag är väldigt nöjd med det här lodet. Ska jag vara ärlig så hade jag lägre förhoppningar om det, men kände mig tvungen att testa när jag läste om det och jag har inte ångrat mig än. Dock är skärmen på min S3:a i minsta laget kan jag tycka, men det fungerar dugligt.

Lämna en kommentar:

• Serigös
    replied
    Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
    Appen visade ju vad som finns för inställningar i menyerna. Och flera av dessa inställningar gick inte ens att ändra på, jag antar att man kan göra det om man kör på riktigt. Appen säger mig inte så mycket om hur det kan tänkas funka i praktiken.
    Är givaren tillräckligt känslig för att man ska kunna se sin jigg vid tex vertikalfiske? Och hur är det med ekoseparationen?

Dessutom kändes det jäkligt litet och trångt på min Sony Xperia zr. Känns som man nog vill ha en platta att köra detta på, annars blir man väl sittandes dubbelvikt med näsan mosad mot skärmen för att se detaljer.
    Jo minns nu att jag även var begränsad med vissa inställningsmöjligheter när jag inte hade fått hem mitt ekolod.

Jag har provat att vertikala med nors och benlöja, dessa syntes väl och skvallerfönstret hängde med rätt bra med mina rörelser, inte provat med gummijigg men tror inte det ska vara nå problem.
    Är du master på wifi signalen eller hur man ska förklara det är det ingen fördröjning på skallverfönstret, men kopplar du upp dig som slave så är det nån sec fördröjning.

Ekoseparationen kan jag inte svara på då jag inte är så insatt för att veta ens hur jag avgör eller ser detta.

Hade du bott närmare hade jag erbjudit en fisketur för att du själv skulle få testa och få svar på dina frågor.

Lämna en kommentar:

• Träben
    replied
    Appen visade ju vad som finns för inställningar i menyerna. Och flera av dessa inställningar gick inte ens att ändra på, jag antar att man kan göra det om man kör på riktigt. Appen säger mig inte så mycket om hur det kan tänkas funka i praktiken.
    Är givaren tillräckligt känslig för att man ska kunna se sin jigg vid tex vertikalfiske? Och hur är det med ekoseparationen?

Dessutom kändes det jäkligt litet och trångt på min Sony Xperia zr. Känns som man nog vill ha en platta att köra detta på, annars blir man väl sittandes dubbelvikt med näsan mosad mot skärmen för att se detaljer.
    Senast ändrad av Träben; 2014-04-23, 22:00.

Lämna en kommentar:

• Serigös
    replied
    Träben fixa deras app och lek lite med inställningarna för att bekanta dig med vilka inställningar du kan göra. Du kan klicka på demo och lura appen att det är en givare kopplad så ser du vad de olika inställningarna kan göra.

Jag har bara erfarenhet av ett elite 4 "svart/vit" lod och detta är 100ggr bättre och mer avancerat.

Jag har inte upplevt några störningar än så länge.

Jag tror nog du får de mesta svaren på dina frågor genom att leka lite med appen för att få en upplevelse om hur lodet kommer vara. Appen är gratis.

Lämna en kommentar:

• Träben
    replied
    Kul att ni verkar nöjda med era "telefon-lod". Jag tror verkligen att detta är framtiden och har länge funderat på varför det inte funnits tidigare.

Nåja, till min fråga: Ni som kör detta lod hur är det jämfört med "vanliga" lod? Hur pass bra är det på tex separering av ekon? Störningar? Detaljrikedom? Snabbhet? Möjlighet till avancerade inställningar? Lättillgängligt interface? Osv, osv... Vore givande med en mer djuplodande (pun intended) jämförelse, så man (jag) kan försöka avgöra om det är ett seriöst alternativ.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
1 020 svar
128 330 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10