Multimeter + batteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multimeter + batteri

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Gösakungen Visa inlägg
    2 tiondelar, laddar du bara upp ditt till 12.4v? Är man van vid motorn så märker man det, utan tvekan! Har 55a steglös om det kanske spelar roll. Kopplingskedjan uppmätt utan anmärkning med rejält grova kablar ;-)
    Vilospänning "Observera att batteriet måste stå ca. ett dygn innan det nått vilospänningen."
    Det har du rätt i, borde skrivit när batteriet vilat x-antal timmar vid obelastat tillstånd. Tror nog du förstod vad jag menade ändå när jag skrev tiden också ;-)
    Nej hur skulle jag kunna förstå det när du skrev att du mätte när du kom hem.
    När jag kommer hem efter nån timme eller två och sätter dom på laddning så har vilospänningen stigit till ca 12,4v
    Men strunt samma feltolkat av mig

Och naturligtvis menade jag inte från fulladdat utan skillnaden 12 - 12,2. Men visst märker du detta så gör du. Jag har inte den erfarenhet. en halv volt är bara några watt:s skillnad på motorn i dom lägre effekterna och det låter otroligt att man kan känna det. Problemet är annars att många kör tills det börjar sacka (vilket man kan läsa om i många trådar) och då är man oftast långt under den nivå man borde.

Spänningsfall kan du ju ha ändå i Kabel (om den är oförtennad) kopplingar och klämskor som många kör med. Kan ju vara värt att kolla om du tycker att motorn sackar vid 12,2 volt spänning. Jag skulle ha kollat det

Men i vilket fall bra uppgift på batteriets återhämtning (skillnaden på förbrukar och vilo-spänning), är det på nya friska batterier eller ser du nån skillnad över tiden batterierna åldras ?
    Senast ändrad av Exxet; 2014-11-20, 23:44.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Har en Watersnake 54lb med ett Tudor 80 ah. Skulle vilja ha ett batteri till så man klarar sig på större sjö och kunna vara ute på längre fiskepass. Hur ska jag gå tillväga? Köpa en enkel bensinmotor för att komma ut till platserna? Eller köpa ett batteri till? Det jag är rädd för är att när man bytar batteri ute på sjön, då står de ena batteriet urladdat kanske i 2-3 timmar, vilket inte är bra? Vad tycker ni?

Kommentera

Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
        Har en Watersnake 54lb med ett Tudor 80 ah. Skulle vilja ha ett batteri till så man klarar sig på större sjö och kunna vara ute på längre fiskepass. Hur ska jag gå tillväga? Köpa en enkel bensinmotor för att komma ut till platserna? Eller köpa ett batteri till? Det jag är rädd för är att när man bytar batteri ute på sjön, då står de ena batteriet urladdat kanske i 2-3 timmar, vilket inte är bra? Vad tycker ni?
        Att det står oladdat dom timmarna är inte hela världen. Visst är det bättre att batteriet blir laddat så snart som möjligt men några timmar ska du inte haka upp dig på. Det som är problemet som många gör är att komma hem sent och lämna allt för att sätta batteriet på laddning en vecka senare dagen innan nästa pass.

Köp du ett batteri till. skifta över rel, tidigt så det som får stå sedan inte är allt för urdraget. Batterier är förbrukningsvara. Det man kan påverka genom god skötsel och laddning är att förlänga livslängden. Du har säkert läst trådar här på FS om personer vars batteri är kass efter bara ett år, medans andra har sina batterier i 10 år. Det är inte nån timme hit eller dit, eller nån tiondels volt i spänning som gör den skillnaden.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Tack för ett väldigt bra svar! Då tar jag och köper ett batteri till !

Kommentera

Ja köp ett likadant batteri och parallellkoppla de två! Då kan köra mycket längre (bubbelt) utan att nå "farligt" låga spänningsnivåer... Att köra ett batteri i taget är inte att rekommendera om man har två med sig...

Fast jag skulle ändå komplettera med en bensinare för transportsträckorna...
            Senast ändrad av anteman; 2015-06-28, 14:17.

Kommentera

Inte alls någon dålig ide med en liten bensinmotor. Då kan du fiska längre på fiskeplatserna eftersom du inte behöver använda batteriet till transportsträckorna. Och skulle det blåsa upp så är en bensinare mycket mer kapabel att ta sig fram i orolig sjö.

Kommentera

Är mer sugen på elmotor än bensinare. Tror inte det är hela världen om ett batteri står nån timme. Hur parallellkopplar man? Är inte alls insatt i sånt här.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Ja köp ett likadant batteri och parallellkoppla de två! Då kan köra mycket längre (bubbelt) utan att nå "farligt" låga spänningsnivåer... Att köra ett batteri i taget är inte att rekommendera om man har två med sig...
                  Jag förstår vad du menar, men visst kan man och det finns vissa lägen då man trotts allt bör köra ett å ett. speciellt om man har ett gammalt och köper ett nytt. Att koppla samman gör man helst bara när du har 2 lika nya och fräscha batterier. Direkt olämpligt om man har ett halvslitet och köper ett nytt. Det gamla kommer då bara att dra slut på det nya. Men som sagt det kräver att man har koll.

Är mer sugen på elmotor än bensinare. Tror inte det är hela världen om ett batteri står nån timme. Hur parallellkopplar man? Är inte alls insatt i sånt här.
                  Kai har en poäng med bensinaren. Jag hade själv en liten båt med bara elmotor vid stugan och jag vet hur begränsad man blir. Har man tankar på att färdas längre sträckor (flera sjömil) så är det tröstlöst att harva med elmotorn. Men inom ett begränsat område är det fördel med fler batteroier. Man slipper helt konkande på en motor till och bensin mm.

Parallellkopplar gör man genom att binda samman batterierna med grov kabel, 16 mm2 eller grövre. Du kopplar ihop dom pol till pol, (+ till +) och (- till -). Men tänk på att det kan vara problematiskt att koppla ihop ett nytt med ett gammalt, beroende på hur slitet och försvagat det gamla är. Helst bör (för att va på den säkra sidan) batterierna vara jämnt slitna alltså köpta nya och urdragna ihop så dom hela tiden håller exakt samma spänningsnivå mm. Men jag kan för lite för att varken råda eller avråda. Jag skulle dock köra dom en å en om jag va minsta osäker på hur fräscht det gamla är.

Kommentera

Jag hoppar sammankopplingen, jag kör på 1&1 batteri så får ett stå i någon timme. Får leva med det. Tack!

Kommentera

Anders har absolut rätt i två parallellkopplade batterier bör vara likadana i typ, slitage, V och Ah, viktig poäng.
                      Kai (o Anders) har lika rätt i att en bensinare är en lisa för själen så fort (!) man vill transportera, även en kort sträcka så använder jag bensinare - jag vill ju fiska inte åka båt...

Om du använder batterierna en och en så får du väl ladda dem så, helst borde du då ha två laddare så inte det ena behöver vänta för länge men det kanske du har redan?
                      Senast ändrad av anteman; 2015-06-28, 14:33.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Miller_time, 2025-03-23, 16:17
                      2 svar
                      197 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Miller_time  
                      Startad av Miller_time, 2025-03-30, 18:07