Multimeter + batteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multimeter + batteri

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Under 12V då ska du som sagt ej köra elmotorn, ett fulladdat batteri borde ge ca 13.3-13.5 volt men se till att du laddar det med en bra laddare läs CTEK!

Lodbatteriet gäller samma sak men eftersom det drar relativt lite ström så kan du köra det batteriet lägre i spänning bara du laddar upp det när du kommer hem, eftersom många lod har inbyggd voltmätare och den är kanske inte att lita på så jämför lodets rapportering av spänning med multimetern som även om den är från Jula är mycket bättre än lodets så att du vet hur det fungerar!

Min Lowrance Mark4 tex visar 0,4 volt för mycket, dvs den säger 13,7 volt när det är 13,3 volt i batteriet!

PS vi får hoppas att Lowrance kalibrerar djupmätningen bättre än spänningsmätningen DS
    Senast ändrad av mlaajanen; 2015-06-28, 22:23.

Kommentera

Ursprungligen postat av mlaajanen Visa inlägg
      Under 12V då ska du som sagt ej köra elmotorn, ett fulladdat batteri borde ge ca 13.3-13.5 volt men se till att du laddar det med en bra laddare läs CTEK!

Lodbatteriet gäller samma sak men eftersom det drar relativt lite ström så kan du köra det batteriet lägre i spänning bara du laddar upp det när du kommer hem, eftersom många lod har inbyggd voltmätare och den är kanske inte att lita på så jämför lodets rapportering av spänning med multimetern som även om den är från Jula är mycket bättre än lodets så att du vet hur det fungerar!

Min Lowrance Mark4 tex visar 0,4 volt för mycket, dvs den säger 13,7 volt när det är 13,3 volt i batteriet!

PS vi får hoppas att Lowrance kalibrerar djupmätningen bättre än spänningsmätningen DS
      Hej Laajanen! Jag blir MYCKET fundersam på de uppgifter du nämner. Du kan ha rätt men det avviker starkt från dom värden man normalt anger för batterier. Rätt värden bör vara 12,7V för ett fulladdat batteri och 12-12,2 för ett halvt urdraget batteri. Men dessa värden avser VILOSPÄNNING (mäts efter 1 dygn i vila) vilket du inte kan mäta ute på sjön. Spänning under förbrukning är något helt annat varför det inte är något problem att köra elmotorn till 11,5. Men detta beror till viss del på batteriets kondition och förbrukning.

Samtidigt säger du att lodbatteriet kan dras ur mer pga att lodet drar så lite ström ? Finns vad jag vet ingen sådan koppling till batteriets livslängd/urladdningsnivå kontra förbrukarens förbrukning.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
        Samtidigt säger du att lodbatteriet kan dras ur mer pga att lodet drar så lite ström ? Finns vad jag vet ingen sådan koppling till batteriets livslängd/urladdningsnivå kontra förbrukarens förbrukning.
        Akkurat der har han rett, selv om det er endel feil i resten. Du kan få mer A ut av et batteri ved belastning over lang kontra kort tid. Feks har de AGM-batteriene jeg nettopp har bestilt til min nye elmotor oppgitt 140A ved 100 timer og 100A ved 10 timer.
        Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
          Akkurat der har han rett, selv om det er endel feil i resten. Du kan få mer A ut av et batteri ved belastning over lang kontra kort tid. Feks har de AGM-batteriene jeg nettopp har bestilt til min nye elmotor oppgitt 140A ved 100 timer og 100A ved 10 timer.
          Det har du rätt i och det är jag med på. Därför skrev jag "kontra förbrukarens förbrukning"

Det jag opponerar mig emot är som jag ser det en tankegroda. om 100Ah är fullt och 0Ah tomt. tar du 50Ah i timmen så är du halvvägs efter en tim. Men om du tar 1Ah i timmen så hinner batteriet med bättre ( exakt vad som sker lämnar vi men kortfattat) så innebär det att du kan ta ut kanske 60-70 timmar innan halv, alltså i princip 60-70Ah av ett 100 Ah batteri och du är vid halvt batteri. Men halv är ju halv oavsett. bara det att du fick ut mer energi innan du kom till halv vid den lägre belastningen. Men när du mäter vilospänning 12,2 = halvt urdraget så skiter batteriet i om det är summan av 50Ahx1tim eller 1Ahx70tim.

AGM-batteriene jeg nettopp har bestilt til min nye elmotor oppgitt 140A ved 100 timer og 100A ved 10 timer.
          Yes så är det jag vet. Men i dessa 2 fall när du förbrukat 70A under lång tid eller 50A under kort tid är batteriet i båda fallen halvt urdraget och uppvisar då samma vilospänning eller ?

Eller är det jag som fått en groda i huvet nu ? ?
          Senast ändrad av Exxet; 2015-06-29, 10:16.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
            Hej Laajanen! Jag blir MYCKET fundersam på de uppgifter du nämner. Du kan ha rätt men det avviker starkt från dom värden man normalt anger för batterier. Rätt värden bör vara 12,7V för ett fulladdat batteri och 12-12,2 för ett halvt urdraget batteri. Men dessa värden avser VILOSPÄNNING (mäts efter 1 dygn i vila) vilket du inte kan mäta ute på sjön. Spänning under förbrukning är något helt annat varför det inte är något problem att köra elmotorn till 11,5. Men detta beror till viss del på batteriets kondition och förbrukning.

Mina siffror är nog ganska korrekta efter något dygns vila, 12,7V är närmare halvladdat kanske runt 60% eller något ditåt.

11,5V då är det helt slut om du pratar vilospänning, men om du mäter medans motor kör så låter det bättre.

Vad jag menade med lodbatteriet var mera ut praktiskt synvinkel dvs att spänningen på det batteriet inte spelar så stor roll bara man laddar upp batteriet vid hemkomst då batteriet inte tar så mycket stryk av den låga förbrukningen .

Men man ska alltid förvara batterierna fulladdade och inte låta dom stå en vecka eller två tomma tex.

AGM batterier är en ny typ av batterier som framförallt glänser i att dom kan snabbladdas, dvs dom tar emot mycket ström hela tiden tills dom är fulla vilket inte vanliga gör som kanske tar emot 50A första kvarten sedan sjunker laddströmmen vilket gör att det tar lika lång tid att ladda ett bilbatteri med bilens generator på 100A som med tex en 7 A CTEK.

AGM är kanon i bilar med START/STOP eller en båt som kanske inte körs så långs stund varje gång, dock till fiske så är det lite pengarna "i sjön" skulle jag vilja påstå

Värt att nämna också är att med bilens generator så blir det aldrig riktigt fullt då den bara laddar med ca 14V konstant spänning detta då det finns en massa förbrukarna i bilen som ställer till det, dvs man ska inte ladda samtidigt som man brukar batteriet.

Kommentera

Ett fulladdat batteri har, precis som Exxet skriver, en vilospänning på 12,7V(iaf mina batterier). Sedan stämmer inte ditt påstående om att AGM batterier bara skulle vara ämnade till start, det är precis som med de "vanliga" , att det finns olika varianter, tex Optimas Red(start) och Yellow Top(djupurladdning). Och generatorns kapacitet säger väl också om den orkar ladda ett batteri, det är ju skillnad mellan en 45A generator i en sextiotalsbil och en 100A eller mer i en modern bil. Och skulle inte det räcka så kan man byta till en laddningsregulator som laddar mer än originalet på lågvarv.

Kollade utav nyfikenhet spänningen på mitt 80Ah gelbatteri som stått oanvänd några veckor efter senaste laddningen och mätte 12,79 V på mätaren.
              Senast ändrad av Jester Burk II; 2015-06-29, 12:39.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                Ett fulladdat batteri har, precis som Exxet skriver, en vilospänning på 12,7V(iaf mina batterier). Sedan stämmer inte ditt påstående om att AGM batterier bara skulle vara ämnade till start, det är precis som med de "vanliga" , att det finns olika varianter, tex Optimas Red(start) och Yellow Top(djupurladdning). Och generatorns kapacitet säger väl också om den orkar ladda ett batteri, det är ju skillnad mellan en 45A generator i en sextiotalsbil och en 100A eller mer i en modern bil. Och skulle inte det räcka så kan man byta till en laddningsregulator som laddar mer än originalet på lågvarv.

Kollade utav nyfikenhet spänningen på mitt 80Ah gelbatteri som stått oanvänd några veckor efter senaste laddningen och mätte 12,79 V på mätaren.
                Så skrev jag inte, jag skrev " framförallt glänser". Jämför inte AGM med tex "Optimas Red(start) och Yellow Top(djupurladdning)" ifall det är vanliga blybatterier. AGM är AGM och vanliga bly är vanliga bly. Sedan finns det blybatterier med olika egenskaper men det är en helt annan sak.

Laddningen i bilen har inget med tomgångsladdningen eller regulatorn att göra utan ett vanligt blybatteri tar inte emot hur mycket ström som helst men det gör ett AGM(iallfall nästan) och det är det som gör att det är utmärkt till START/STOP förutom att dom tål urladdningar bättre än bly men inte i förhållande till vad dom kostar.

Kollade utan nyfikenhet spänningen på två st 2-3 år gamla 100A biltema batterier som laddades natten till lördagen och det var 13,34V resp 13,25V nu, men jag laddar med CTEK

Men vill ni betrakta 12,7V som ett fulladdat friskt blybatteri så är det helt okey för mig, jag gör det dock inte

Kommentera

Optima är AGM batterier. Och ska man ha batteriet till elmotorn så väljer man inte ett AGM batteri för start, lika lite som man väljer ett vanligt startbatteri.
                  Regulatorn och tomgångsladdningen är högst relevanta på bilar som körs korta sträckor i stan samtidigt som man har bakrutevärmaren, värmefläkten på fullt ös, belysningen och ev en värstingstereo på som drar mer ström än generatorn hinner ladda under de korta sträckorna. Och starten drar ju sitt också, och särskilt på vintern om och när man inte har motorvärmaren kopplad.

Jag laddar också med en Ctek.

Kommentera

Optima har lite mer volt i sina batterier, åtminstonde de Blue top jag har. De vanliga blybatterier jag haft har alltid haft 12,7 volt fulladdat och vilade. Med ctek

Kommentera

Vi behöver inte haka upp oss på detta. I all batterifakta jag läst under åren så är inte alla fakta entydig. vissa säger si andra så och värdena speciellt på den urdragna sidan har justerats genom åren. Men dom flesta tillverkare säger idag 11,7= tomt och 12,7 fullt. AGM/GEL nämner vissa 12,8V.

Vad jag tror ni mäter är det att ventilreglerade batterier AGM/GEL uppvisar högre vilospänning efter laddning. Fråga mig inte varför för det vet jag inte. Men jag vet att detta omnämns i vissa laddningsbeskrivningar från tillverkarna. Och att 12,7 är fullt men 12,8 för vissa AGM/GEL typer precis som Burken mätte på sitt.

Men vi kan vara eniga om att det är en vetenskap i sig bara att förstå och sköta om dessa satans manicker som batterier är.

En annan intressant fakta är den om laddningsgrad. Man kan ännu idag hitta fakta som säger 12,7 fullt och 11,7 (11,5 vissa) tomt men man tillägger 10,5V fullständigt tömt. Hur ska man tolka denna info?
                      Senast ändrad av Exxet; 2015-06-29, 18:30.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                      72 svar
                      6 218 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tobs
                      av tobs