Snabbkoppling till minn kota elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snabbkoppling till minn kota elmotor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Snabbkoppling till minn kota elmotor

    Hej.

    Jag har en båt där jag har gjort en batteriförvaring i fören och dragit el bak till elmotorn (minn kota 30).
    Tyvärr är den snabbkopplingen jag valde för klen och jag får inte ut full effekt.
    Är det någon som har ett bra tips på vad för snabbkoppling jag kan använda?
    Vill helst inte köpa minn kotas originalgrejer då jag tycker de är på tok för dyra.
    Kommer ta av elmotorn efter varje fiskepass, så något smidigt hade vart bra.
    Har kollat lite på laddhandskar för truckar bla, men det känns rätt overkill och dessutom inte alls vattentätt (kan tänka mig att bygga en låda där kontakterna sitter ändå i värsta fall).
    Har en ganska liten båt så något man monterar fast i båten är onödigt, har dragit elen via kabelrännor på båten.

    MVH / Lars

  • #2
    Jag körde laddhandske för truck. Min lokale bilelektriker hade en liten smidig modell hemma på lager som han krimpa fast åt mig. Blev mycket nöjd.

    Blir icke vattentätt som sagt men vill du komma billigt undan så är det nog enklaste.

    Kommentera


    • #3
      Är du säker på att det är kontakten som är problemet för spänningsfallet? Blir den varm? Vad använder du för kablar? Avstånd mellan batteri och motor?

      Kommentera


      • #4
        Kopplingen mellan elmotorn och batteriet är bara på 13a, med andra ord orkar den bara med att skicka 13a vad jag förstått? Är inte alls bra på el, men det är min gissning, dimensionen på kabeln från batteriet till kopplingen är något mindre än kabeln som sitter på elmotorn, men kopplingen är även så pass liten att jag fått lov att skala av en hel del koppar för att få plats. Skulle bara vilja ha en prisvetting lösning som klara av amperen och strömstyrkan.

        Kommentera


        • #5
          Inte konstigt att det inte funkar då Du gjort alla fel man kan i detta fall, förlängningen ska vara lite grövre än motorns org kabel och en så klen snabbkoppling är också fel utan välj en som är gjord för detta tex de laddhandskar/truckkontakter som nämnts är kanon bra så gör om och gör rätt!

          För att skydda skarven om det regnar så ta en plastpåse som Du tejpar fast på ena sidan och låter den gå över den andra halvan men förslut inte båda ändarna då kan det bli kondens inuti och det är inte bra och kontakterna tål mer än många tror har jag insett.

          Kommentera


          • #6
            en del använder denna snabbkoppling....http://drev.se/produkter/t10136?ref=4808
            vet dock inte själv hur den är...
            Senast ändrad av byggarn; 2016-06-26, 21:36.
            Never let your memories be greater then your dreams...

            I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
              en del använder denna snabbkoppling....http://drev.se/produkter/t10136?ref=4808
              vet dock inte själv hur den är...
              Den kopplingen använder jag och är jättenöjd.

              Kommentera


              • #8
                Göra om och rätt är ju melodin jag är ute efter, därför jag är här
                Tack för länken, beställer en sån och trixar om lite, tack allihopa och skitfiske på er

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                1 216 svar
                156 033 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg HenkeW
                av HenkeW
                 
                Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                12 svar
                2 707 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Piscantur stercore  
                Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                27 svar
                1 986 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg gabbu
                av gabbu
                 
                Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                2 svar
                499 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg profilnamnet  
                Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                2 svar
                354 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Old Firehand  
                Arbetar...
                X