Ekolod, tolka bilden! Bilder och diskussioner. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod, tolka bilden! Bilder och diskussioner.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • mbr01001
    replied
    Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
    För det första: Ligg aldrig still med båten när du vill syna ekon närmare.
    Lodet ritar då upp fiskar som streck istället för bågar och även mindre fiskar ser större ut.

    Bild 1: Är mycket riktigt betesfisk som du säger + några större som trycker på botten. Vill du ha renare bild kan man gå ner på känsligheten eller använda filter t.ex. dölj ytstörningar.
    Bild 2: Bara småfisk och "bös". SJÄLVKLART får man fina bågar även på 200 kHz!
    Bild 3: Fisk som simmar uppåt ger såna streck. Men de är i utkant av konen. Den gula bågen indikerar en bra träff. Ju mer gult, ju bättre träff. Tycker nog att din givare sitter ganska ok men det syns bättre om du kör båten i låg fart.
    Bild 4: Ja på båda frågorna.
    Bild 5: Du ser prickarna på DownScanen. Det ser ut så när det handlar om bara småfisk. Hade det varit en större med i rutan hade den "lyst" starkare.

    Hoppas du blev något klokare
    Tack för svaren men en sak ställer mig lite, du skriver att man kan få fina bågar även på 200kHz. Jag har varit ute minst 10 ggr, oftast hela dagar, utan att sett en enda "riktig" båge utan snarare "klumpar" enligt bild två, har jag någon inställning fel för inte kan det väl vara så att jag inte fått en enda riktig träff?

    Vänligen
    Martin

    Lämna en kommentar:


  • tre S
    replied
    För det första: Ligg aldrig still med båten när du vill syna ekon närmare.
    Lodet ritar då upp fiskar som streck istället för bågar och även mindre fiskar ser större ut.

    Bild 1: Är mycket riktigt betesfisk som du säger + några större som trycker på botten. Vill du ha renare bild kan man gå ner på känsligheten eller använda filter t.ex. dölj ytstörningar.
    Bild 2: Bara småfisk och "bös". SJÄLVKLART får man fina bågar även på 200 kHz!
    Bild 3: Fisk som simmar uppåt ger såna streck. Men de är i utkant av konen. Den gula bågen indikerar en bra träff. Ju mer gult, ju bättre träff. Tycker nog att din givare sitter ganska ok men det syns bättre om du kör båten i låg fart.
    Bild 4: Ja på båda frågorna.
    Bild 5: Du ser prickarna på DownScanen. Det ser ut så när det handlar om bara småfisk. Hade det varit en större med i rutan hade den "lyst" starkare.

    Hoppas du blev något klokare

    Lämna en kommentar:


  • Snöhäst
    replied
    Blir de ett långt snett sträck kan de vara att du "scannar" över fisken långsamt, dvs att den ligger precis i utkanten av konen givaren skickar iväg? ELLER så simmar den uppåt, mot tex en betefisk elr dit bete om du vertikalar.

    Är de helt gult så är de en fullträff, dvs rakt nedanför givaren.

    Jag är inte hundra, men de är de jag lyckats få fram av lite guider å egna tester... Haha

    Lämna en kommentar:


  • mbr01001
    replied
    Hej,
    Jag har precis skaffat mig mitt första ekolod och tycker det är väldigt svårt, dels att få till inställningarna men även tolka vad det är jag ser. Jag har läst igenom den här tråden och några till samt en del "artiklar" det har länkats till vilket hjälpt mig en del, framförallt hur de fungerar. Jag var ute en sväng i blåsten igår och tog några bilder som jag hoppas ni kan hjälpa mig tyda.
    Jag har ett Lowrancce elite-7 HDI och när bilderna togs hade 68% på känslighet och 80% på färglinjen, jag låg ankrad men det blåste ganska mycket så det var vågigt.
    Click image for larger version

Name:	IMG_7576.jpg
Views:	1
Size:	1,00 MB
ID:	1779452

    På bilden undrar jag förstås vad det är jag ser men även hur jag kan ändra inställningarna för att få en "renare" bild? Jag antar att det är ett stim som är på väg in från höger men vad är det mitt på bilden, en del fisk kankse men det är ju även mycket väldigt svaga ekon?

    Click image for larger version

Name:	IMG_7571.jpg
Views:	1
Size:	996,2 KB
ID:	1779453
    På denna bild undrar jag helt enkelt om det är två fiskar jag ser vid 1,75m djup? Om jag har förstått det rätt så får jag inte de traditionella "bågarna" på lodet då kör 200kHz? Jag undrar även lite över det "strecket" uppe till vänster vid 1,5m djup, sitter min givare snett då jag får ett snett streck?

    Click image for larger version

Name:	IMG_7573.jpg
Views:	1
Size:	995,9 KB
ID:	1779454
    Även här undrar jag över de två sneda strecken mellan 2 och 3m, är det min givare som sitter snett? Jag undrar även över det väldigt gula eko vid 1m djup, mitt i bilden, vad är det som gör att det ekot blir så väldigt gult?

    Click image for larger version

Name:	IMG_7578.jpg
Views:	1
Size:	1 008,4 KB
ID:	1779455
    Här använder jag mig även av downscan och jag antar att det är ett stort stim med betesfisk jag ser mitt i bild men jag undrar om det kan vara någon bättre fisk som står tryck vid botten under stimmet?

    Click image for larger version

Name:	IMG_7593.jpg
Views:	1
Size:	1 012,3 KB
ID:	1779456
    På denna bild tycker jag att jag ser tydliga ekon som jag trodde indikerade enskilda lite större fiskar (inte betesfisk) men på downscan tycker jag inte jag ser någonting?

    Många bilder och tusen frågor, hoppas någon kan hjälpa mig lite på traven och besvara några frågor.

    Vänligen
    Martin

    Lämna en kommentar:


  • Ambulanders
    replied
    Aha, takk å mye

    Lämna en kommentar:


  • Team Colibri
    replied
    Du skal velge HST-WSBL.
    "Allment" er for givere innebygget i Minn Kota og Motorguide.

    Lämna en kommentar:


  • Ambulanders
    replied
    Takk for det HST-WSBL finns det som alternativ eller ska jag välja (allmänt 83/200) som givare under -installation?

    Lämna en kommentar:


  • Team Colibri
    replied
    Giveren din er en HST-WSBL ja.
    Fenomenet du ser på skjermen din er gass/luft som stiger. Støy pga feil justert ekkoloddgiver blir mer "heldekkende", ikke streker.

    Lämna en kommentar:


  • Ambulanders
    replied
    Ett par saker till, här på forumet finns ju kompetens bör givaren sänkas något? Häromdagen när jag var ute fick jag flera ekon som såg ut som fisk som steg mot ytan (från vänster nertill och steg år höger uppåt till ytan), var naturligtvis inte det då det var för många, tror inte på luftbubblor heller, har tyvärr ingen bild men var på flera olika ställen på sjön, konstigt.

    Lämna en kommentar:


  • Ambulanders
    replied
    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	803,0 KB
ID:	1779308
    Tack för ditt snabba svar, hittade nu, letade på helt fel ställe�� Angående givaren är det helt riktigt den lilla som medföljer vid köp, i valbara alternativ finns allmän 83/200 men finns även ett 1000Vatt alternativ och blev här osäker.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
1 216 svar
156 041 visningar
0 gillar
Senaste inlägg HenkeW
av HenkeW
 
Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
12 svar
2 708 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Piscantur stercore  
Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
27 svar
1 989 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gabbu
av gabbu
 
Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
2 svar
499 visningar
0 gillar
Senaste inlägg profilnamnet  
Startad av Amiala, 2023-04-30, 16:31
5 svar
409 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Amiala
av Amiala
 
Arbetar...
X