Ekolod, tolka bilden! Bilder och diskussioner. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod, tolka bilden! Bilder och diskussioner.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kr0nbl0m
    replied
    Det hade ju varit smidigt om vi bott närmare varandra så kunde man ju testat mitt lod på din givare och tvärtom. Uteslutningsmetoden brukar ju vara den bästa!!

    Lämna en kommentar:


  • Kr0nbl0m
    replied
    Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
    Tyvärr bor vi inte nära varandra. Annars hade vi kunnat testa med mina grejor. Har också ett Helix 5 SI mobilt. Hade varit lättare felsöka då. Har du bara störningar på SI? Inte på DI eller det vanliga 2D?
    Jo har störningar även på DI på hela djupskalan. Det är det som är lite konstigt tycker jag, för kollar man på SI så ser det ju ut som att det är bubblor från vågor eller liknande men då borde jag ju bara haft störning på dom översta metrarna på DI:t.
    2d lodet fungerar perfekt samt det andra DI lodet så det talar ju med emot att det är nått i vattnet som stör!

    Lämna en kommentar:


  • Silverfisk
    replied
    Tyvärr bor vi inte nära varandra. Annars hade vi kunnat testa med mina grejor. Har också ett Helix 5 SI mobilt. Hade varit lättare felsöka då. Har du bara störningar på SI? Inte på DI eller det vanliga 2D?

    Lämna en kommentar:


  • Kr0nbl0m
    replied
    Jag kör med 3 lod samtidigt och det har fungerat hela året innan, men efter det blev såhär så har jag testat flera gånger att både stänga av dom andra två loden samt motorn utan resultat.
    Känns som att nästa steg blir en reset och en noggrannare inspektion av kabeln, hjälper inte det så testar jag med en ny givare.
    Tror inte det är placering och vinkling av givaren som är problemet eftersom det funkat hela sässongen innan

    Lämna en kommentar:


  • Silverfisk
    replied
    Ursprungligen postat av Kr0nbl0m Visa inlägg
    Nope, du ser bottenlinjen vid kommatecknet mellan 7:orna
    Ser det nu. Provat göra en Restore Defaults? Om det inte funkar ser det ut som du har störningar. Eller så kan givare eller kabel vara kass. Har du möjlighet att flytta givaren temporärt?

    Får du samma störningar om du stänger motorn och driver?
    Senast ändrad av Silverfisk; 2016-01-01, 21:21.

    Lämna en kommentar:


  • Kr0nbl0m
    replied
    Nope, du ser bottenlinjen vid kommatecknet mellan 7:orna

    Ska göra en restore defaults med nästa gång jag är ute
    Senast ändrad av Kr0nbl0m; 2016-01-01, 21:17.

    Lämna en kommentar:


  • Silverfisk
    replied
    Ursprungligen postat av Kr0nbl0m Visa inlägg
    [ATTACH=CONFIG]84115[/ATTACH]

    Lite dålig bild men jag tror ni ser problemet!
    Helt vanlig SI bild om det blåser mycket eller om det är frömjöl mm. Men denna bilden är tagen idag, vind ca 2-4m/s.
    Får samma på DI, störningar från ytan ner till botten.
    Detta är ett Helix 5 SI, jag kör även med ett Elite 4x DSI samtidigt och på det är det kristallklar bild.
    Jag har självklart testat att stänga av det ifall dom störde varandra men det blev ingen skillnad!
    Det fungerade fint hela våren och sommaren, det här problemet startade i höstas och ja jag har provat det mesta och funderar nu på att köpa ny givare om ingen här har några goda råd!
    Du har inte råkat stänga av mellanvattnet visningen? Fiskar du på 17,7 meter och visar 25 meter ut borde du ha mer mellanvatten på skärmen.

    Har du provat göra en Restore Defaults?
    Senast ändrad av Silverfisk; 2016-01-01, 21:14.

    Lämna en kommentar:


  • Kr0nbl0m
    replied
    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	1,05 MB
ID:	1780012

    Lite dålig bild men jag tror ni ser problemet!
    Helt vanlig SI bild om det blåser mycket eller om det är frömjöl mm. Men denna bilden är tagen idag, vind ca 2-4m/s.
    Får samma på DI, störningar från ytan ner till botten.
    Detta är ett Helix 5 SI, jag kör även med ett Elite 4x DSI samtidigt och på det är det kristallklar bild.
    Jag har självklart testat att stänga av det ifall dom störde varandra men det blev ingen skillnad!
    Det fungerade fint hela våren och sommaren, det här problemet startade i höstas och ja jag har provat det mesta och funderar nu på att köpa ny givare om ingen här har några goda råd!

    Lämna en kommentar:


  • Snöhäst
    replied
    Då kanske sladden har fått sig en omgång vid montering? Skulle varit lättare om du fotar hur störningen ser ut, när du ligger still och kör. Har du kopplat sladden till lodet på samma batteri som motorn? Din motor kan ger för mycke ström elr för lite, har ingen aning om du kopplat med säkring elr ej... Vad för årsmodell på motorn kör du...

    Lämna en kommentar:


  • johanbergqvist
    replied
    Självklart har jag det. känslighet, 83 resp 200, ingen skillnad.. :/

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
1 216 svar
156 041 visningar
0 gillar
Senaste inlägg HenkeW
av HenkeW
 
Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
12 svar
2 708 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Piscantur stercore  
Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
27 svar
1 989 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gabbu
av gabbu
 
Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
2 svar
499 visningar
0 gillar
Senaste inlägg profilnamnet  
Startad av Amiala, 2023-04-30, 16:31
5 svar
409 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Amiala
av Amiala
 
Arbetar...
X