Parallellkoppling/Minn Kotas batterilåda. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Parallellkoppling/Minn Kotas batterilåda.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Parallellkoppling/Minn Kotas batterilåda.

Hallå!

Har precis köpt lite nya grejor till båten. Batterier, frontmonterad elmotor osv. Jag köpte två 80A-batterier som jag tänkte parallellkoppla för att därigenom få lite längre gånger mellan laddningar. Jag köpte även en av Minn Kotas batterilådor, bla för att få den automatsäkring som ingår i den lådan. Nu har jag börjar fundera om jag har stött på problem. Om man parallellkopplar, måste man då ta ström från ena batteriets plusspol och från det andra batteriets minuspol? Vad händer om jag bara kopplar motorn på det.batteri som sitter i lådan med säkringen? Laddas de båda batterierna ur ojämnt? Jag vill ju som.sagt använda säkringen som sitter i lådan och det går ju bara om jag tar från lådan båda pooler. Eller?

Nu vet jag inte hur batterilådan funkar men jag har svårt att se varför du inre ska kunna ta ut strömmen "diagonalt". Huvudsaken är ju att du kopplar plusledningen över boxens automatsäkring. Inget hindrar dig sedan att koppla minus till det andra batteriet. Vilket är det bästa för att jämna ut eventuella konditionsskillnader mellan batterierna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hamrin Visa inlägg
      Hallå!

Har precis köpt lite nya grejor till båten. Batterier, frontmonterad elmotor osv. Jag köpte två 80A-batterier som jag tänkte parallellkoppla för att därigenom få lite längre gånger mellan laddningar.
      Nu kanske jag misstolkar dina ord. Men du erhåller bara längre förbrukningstid med större bank INTE längre tid mellan laddningarna. Oavsett hur stor batteribank du har så BÖR du ladda efter varje uttag, hur liten den än är. Anledningen till detta är att den skadliga sulfateringen i ett batteri startar så snart du belastat det. Därmed ska man eftersträva att hålla batterierna fulladdade i så stor utsträckning som möjligt. Man ska även begränsa tiden då dom inte är fullladdade. Alltså inte lämna ett 15% urladdat batteri i garaget en tid. Man bör försöka hålla detta för att erhålla så lång livslängd som möjligt. Du bör även ta i beaktning att alla batterier självurladdas vilket tillsammans med att lämna ett litet urladdat batteri en tid kan ge skadlig påverkan på batteriet.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Nä, att batterierna ska stå oladdade så lite som möjligt vet jag. Men jag menar under aktivt fiske. Fiskar man under en längre period så blir det ju längre tid utan behov av laddning med större amperemängd.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hamrin Visa inlägg
          Nä, att batterierna ska stå oladdade så lite som möjligt vet jag. Men jag menar under aktivt fiske. Fiskar man under en längre period så blir det ju längre tid utan behov av laddning med större amperemängd.
          hmmm, var det inte det Anders precis förklarade inte stämmer....?
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Nu har jag läst första inlägget ett par gånger och får det inte att stämma.

Själva INSTALLATIONEN mellan batterierna om det är parallellkoppling som gäller är det: plus till plus till säkring till motor och minus till minus till motor.
            Du får då ut 12v med 2x80Ah. Skadar inte med avsäkrat på pluskabeln mellan bägge batterierna också.

LADDNINGEN av dessa paralellkopplade batterier sker lämpligast på ena batteriets pluspol till det andras minuspol.

Kopplar man från plus till minus på INSTALLATIONEN blir de seriekopplade och din motor får 24v och 80Ah och du bränner en 12v motor på ett ögonblick.

Jag antar att du har en 12v motor?
            Det som händer med ett extra batteri är att du förlängt drifttiden för fisketuren, men som de andra redan påtalat så är laddbehovet detsamma oavsett installationstyp och antal batterier. Har du använt batteriet eller batterierna ska de laddas fullt direkt efteråt.
            Alumacraft så klart!

Kommentera

Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
              Nu har jag läst första inlägget ett par gånger och får det inte att stämma.

Själva INSTALLATIONEN mellan batterierna om det är parallellkoppling som gäller är det: plus till plus till säkring till motor och minus till minus till motor.
              Du får då ut 12v med 2x80Ah. Skadar inte med avsäkrat på pluskabeln mellan bägge batterierna också.

LADDNINGEN av dessa paralellkopplade batterier sker lämpligast på ena batteriets pluspol till det andras minuspol.

Kopplar man från plus till minus på INSTALLATIONEN blir de seriekopplade och din motor får 24v och 80Ah och du bränner en 12v motor på ett ögonblick.

Jag antar att du har en 12v motor?
              Det som händer med ett extra batteri är att du förlängt drifttiden för fisketuren, men som de andra redan påtalat så är laddbehovet detsamma oavsett installationstyp och antal batterier. Har du använt batteriet eller batterierna ska de laddas fullt direkt efteråt.
              Lyfter en gammal tråd här.
              Har 2st 80ah batterier. Ska parallellkoppla dom.
              + till + och - till -
              Nu e dom parallellkopplade och jag har 160ah.

För att bästa ladda dessa så kopplar jag laddaren till + på batteri 1 och - på batteri 2.
              Det är även så jag kopplar in motorn.
              + från batteri 1 och - från batteri 2.
              + har självklart en säkring med.

Inga konstigheter va?

Kommentera

Helt rätt!..

Tänkte mig inte för där... Du måste naturligtvis ha + från batteri 2 och - från batteri 1! Något annat kan få fatala följder för hela ditt elsystem!

Förlåt, kunde bara inte låta bli. Dina tankar är helt rätt...
                Senast ändrad av Gösta; 2015-03-27, 14:46.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                  Helt rätt!..

Tänkte mig inte för där... Du måste naturligtvis ha + från batteri 2 och - från batteri 1! Något annat kan få fatala följder för hela ditt elsystem!

Förlåt, kunde bara inte låta bli. Dina tankar är helt rätt...
                  Kul.
                  + från ena batteriet.
                  - från det andra.

Kommentera

Ursprungligen postat av ABergstrom Visa inlägg
                    Lyfter en gammal tråd här.
                    Har 2st 80ah batterier. Ska parallellkoppla dom.
                    + till + och - till -
                    Nu e dom parallellkopplade och jag har 160ah.

För att bästa ladda dessa så kopplar jag laddaren till + på batteri 1 och - på batteri 2.
                    Det är även så jag kopplar in motorn.
                    + från batteri 1 och - från batteri 2.
                    + har självklart en säkring med.

Inga konstigheter va?
                    Du har helt rätt i allt det du skriver !

/ HenkeW

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av heinrich79, 2010-09-16, 08:59
                    10 svar
                    4 866 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg heinrich79