Skillnad på hästkraft och hästkraft? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skillnad på hästkraft och hästkraft?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Toptench Visa inlägg
    Nej inte riktigt men 4 knop med en 12 tums stigning till max 25 knop på min båt.
    Intressant.Min 25:a gör 20-21 knop (gps fart) med en fiskare i samma båt som du å varvar då ca 5500rpm.
    Jag tror tyvärr att 25 knop e omkring max oavsett vilken 30 hk man väljer men min förhoppning var att Yamahas volym skulle kunna medge ett annat propellerval för högre toppfart.
    Vilken spec (diameter) har du på nuvarande propeller och vilket varvtal på maxgas?
    Om du inte har varvräknare så rekommenderar jag att du köper liten sådan att kopplar på tändstiftskabeln. Kostar 150-300kr, köp från Kina eller t ex Indicates.se
    Sedan har jag hört att Yamaha 30 hk kan omprogrammeras för mer effekt...

Jag vet att fart är inte allt men med stora avstånd i Mälarens vatten så har för mig fart en viss betydelse för om jag ska "orka" ta mig över fjärden till en annan fiskeplats...
    Kanske är det en större båt och motor jag "behöver" men det blir dyra knop å jag gillar i övrigt min 145:a...
    Senast ändrad av anteman; 2015-05-02, 13:30.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Intressant.Min 25:a gör 20-21 knop (gps fart) med en fiskare i samma båt som du å varvar då ca 5500rpm.
      Jag tror tyvärr att 25 knop e omkring max oavsett vilken 30 hk man väljer men min förhoppning var att Yamahas volym skulle kunna medge ett annat propellerval för högre toppfart.
      Vilken spec (diameter) har du på nuvarande propeller och vilket varvtal på maxgas?
      Om du inte har varvräknare så rekommenderar jag att du köper liten sådan att kopplar på tändstiftskabeln. Kostar 150-300kr, köp från Kina eller t ex Indicates.se
      Sedan har jag hört att Yamaha 30 hk kan omprogrammeras för mer effekt...

Jag vet att fart är inte allt men med stora avstånd i Mälarens vatten så har för mig fart en viss betydelse för om jag ska "orka" ta mig över fjärden till en annan fiskeplats...
      Kanske är det en större båt och motor jag "behöver" men det blir dyra knop å jag gillar i övrigt min 145:a...
      Som jag skrev har jag nu 12 tum stigning 10-5/8x12 och vid 5400 rpm blir det max 25 knop GPS fart. Har även en 11,75x10 och då kan den varva 5800 vid ca 23,5 knop.
      Yamaha 30 har original kombiinstrument med bla varvtal.

145an är en kanonbåt, jag håller med. Jag fiskar oftast mindre vatten än Mälaren dock.

Kommentera

Tack för propellerinfo Magnus, skitfiske!

Kommentera

Tack för propellerinfo Magnus, skitfiske!
          Du kanske har skrivit det tidigare, men vad är det för båt du har? Det beror ju mycket på om ditt skrov suger fast i vattnet eller släpper. Jag hade en 25hk Tohatsu på min ockelbo B14 och en powertech stålprop med 20grader rake och cuppade blad. Hög rake skall ge mycket lyft i fören. Fick upp den i 29.7gps-knop. Men då satt båten fastsugen i vattnet och hela skrovet vättes. Ockelbon är kraftig konkav under vilket gör att den suger fast som en flygplansvinge, det är meningslöst att sätta på större motorer för att åka fort (eller iaf dyrt) bättre är att räta ut skrovet men det är ett jävla jobb.

Edit: Är det en AlumaCraft FisherMan 145?
          Senast ändrad av OjaOnej; 2015-05-04, 07:03.

Kommentera

Stämmer det! Drygt 29 va imponerande fast då är nog Ockelbo B14 bra mycket lättare? 145 väger torr ca 250. Med 1-2 gubbar, tre batterier, ett gäng spön å några hundra beten ganska mycket mer... Va Tohatsun en 2- eller 4-takt?

Kommentera

Stämmer det! Drygt 29 va imponerande fast då är nog Ockelbo B14 bra mycket lättare? 145 väger torr ca 250. Med 1-2 gubbar, tre batterier, ett gäng spön å några hundra beten ganska mycket mer... Va Tohatsun en 2- eller 4-takt?
              Ja, alltså det är inte jämförbart. Min poäng var att det ibland inte lönar sig att krångla med motor om man nåt båtens potential. Det är en 2-takt. Var endast jag i båten. Motorn är hissad 45mm så antiventilationsplattan ligger något över ytan vid planing.

Kommentera

Ok, nej du har säkert rätt. Har en 25:a och kan lagligen hänga på en 30 hk, blir dock dyra knop för lite ull s a s.

Efterträdaren till min 145 med samma skrov i vattnet så vitt jag vet, är numera typad för 40 hk så viss potential finns i båten än - en topp på 28 med marschfart 24-25 vore OK och med 40hk kan vi säkert vara tre och komma fram hyfsat raskt ändå...

Kommentera

Ok, nej du har säkert rätt. Har en 25:a och kan lagligen hänga på en 30 hk, blir dock dyra knop för lite ull s a s.

Efterträdaren till min 145 med samma skrov i vattnet så vitt jag vet, är numera typad för 40 hk så viss potential finns i båten än - en topp på 28 med marschfart 24-25 vore OK och med 40hk kan vi säkert vara tre och komma fram hyfsat raskt ändå...
                  Jag tror att du nog måste hänga på en 40a för att kunna åka "ledigt" 24-25 med 3 pers i båten.

Kommentera

Jo, det är just mitt dilemma, får ha max 30 hk för försäkringsbolaget men vill ha 40 hk för farten, därav intresset i den starkaste, snabbast 30 hästarn till min båt... En 30:a som ger max 26 knop kan ju räcka... men finns den?
                    Senast ändrad av anteman; 2015-05-04, 18:52.

Kommentera

Jo, det är just mitt dilemma, får ha max 30 hk för försäkringsbolaget men vill ha 40 hk för farten, därav intresset i den starkaste, snabbast 30 hästarn till min båt... En 30:a som ger max 26 knop kan ju räcka... men finns den?
                      Vilket bolag är det? Jag har LF och de har inte gnällt. Gick bra med 25hk på Ockelbon som skall max ta 15hk.
                      Ringde även och kollade pris på försäkring för HR 432 med 30hk. Inga problem...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av heinrich79, 2010-09-16, 08:59
                      10 svar
                      4 867 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg heinrich79  
                      Startad av Andreasbd, 2018-04-01, 20:48