Ursprungligen postat av anteman
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Skillnad på hästkraft och hästkraft?
Collapse
X
-
Precis, för att få bästa prestanda på just sin båt så måste man hitta rätt propeller som passar just den. Men man kan göra kvalificerade gissningar baserade på motorers cylindervolym kontra båtvikter och skrovvinklar. Som när man tex jämför en 294cm³ på 18hk vs en 524cm³ 20:a, så kan man anta med ganska stor säkerhet att trots den lilla skillnaden i effekt, den större varianten passar bättre på en båt med tyngre- eller djupare V-format skrov.
-
Har följt den här tråden och insåg tidigt att du J Burk bar den här tråden/frågan så bra på egen hand. Du har naturligtvis helt rätt enligt mina ögon. skulle du mot förmodan ha något fel så är det på en nivå som ingen begriper i alla fall.
Roligt det där med hur man kan tro att man höjer vridmomentet med ett tyngre svänghjul. Motorn måste ju förbruka mer energi/kraft till att varva upp det tunga svänghjulet men å andra sidan får motorn lite hjälp från det vid nedvarvning/belastning speciellt på tomgång då motorn har låg effekt och svänghjulets relativt lilla rörelseenergi ändå ger ett märkbart tillskott.. Denna rörelse-energi kan då motorn tappar varv omvändas till ett vridmoment. Men detta moment är skapat av motorn och bara magasinerat i svänghjulet
Jag skulle nog kalla detta moment för tröghetsmoment och inte vridmoment.
Ytterst få behöver bry sig om vridmomentet i sin båtmotor. Stor volym ger visserligen mer moment men det är under VÄLDIGT kort tid du har nytta av detta och många inte ens då. Utan man åker runt med för mycket volym (vikt) då man varken behöver kraft eller kräver fart i sin båt.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Ja, tänk vad en tråd kan spåra ur, först handlade det om vilket koncept, 2- eller 4T har bäst vridmoment teoretiskt, sedan drogs det fram svänghjulsvikter och varvtal, för att sluta med turboladdare och drivlineförluster.Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggHar följt den här tråden och insåg tidigt att du J Burk bar den här tråden/frågan så bra på egen hand. Du har naturligtvis helt rätt enligt mina ögon. skulle du mot förmodan ha något fel så är det på en nivå som ingen begriper i alla fall.
Roligt det där med hur man kan tro att man höjer vridmomentet med ett tyngre svänghjul. Motorn måste ju förbruka mer energi/kraft till att varva upp det tunga svänghjulet men å andra sidan får motorn lite hjälp från det vid nedvarvning/belastning speciellt på tomgång då motorn har låg effekt och svänghjulets relativt lilla rörelseenergi ändå ger ett märkbart tillskott.. Denna rörelse-energi kan då motorn tappar varv omvändas till ett vridmoment. Men detta moment är skapat av motorn och bara magasinerat i svänghjulet
Jag skulle nog kalla detta moment för tröghetsmoment och inte vridmoment.
Ytterst få behöver bry sig om vridmomentet i sin båtmotor. Stor volym ger visserligen mer moment men det är under VÄLDIGT kort tid du har nytta av detta och många inte ens då. Utan man åker runt med för mycket volym (vikt) då man varken behöver kraft eller kräver fart i sin båt.
Kommentera
-
Men vad spelar det för roll ! Du hanterar ju alla urspårningar och kunskapsfrågor med bravur och excellens .Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inläggJa, tänk vad en tråd kan spåra ur, först handlade det om vilket koncept, 2- eller 4T har bäst vridmoment teoretiskt, sedan drogs det fram svänghjulsvikter och varvtal, för att sluta med turboladdare och drivlineförluster.
Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Hej Anders
Jag bytte från en 20hk till Yamaha 30 förra året. Jag tror inte det är den bästa maskinen om du bara vill ha toppfart. Min känsla är att stypningen från 40 gör att motorn inte levererar bäst på maxvarv därigenom. Annars kan jag bara rekommendera den för fin insprutning och underbar multirorkult. Mycket bra vridmoment har den dock så den behåller farten vid ökad vikt i båten. Vill du ha max toppfart skall du nog kolla på en motor som är byggd för max 30 hk. Tex Tohatsu eller E-tec som med PT inte är någon lättviktare heller. Vikt /effekt är det Suzuki som är bäst. Den går dock inte få med bra rorkult.
Lycka till med inköpen.
Kommentera
-
Men ta du och läs på om verkningsgraden på en diesel om du nu undrar varför kompressionen är hög på dessa, dvs att dieselnmotorn är ju beroende av hög komp då den inte har tändning i förbränningsrummen utan bränslet antänds av komp. Sen sägervjag inte att du har helt fel för övrigt. Mvh
Kommentera
-
Jag börjar visst bli senil eftersom jag inte kann erinra mig att i något tidigare inlägg ha undrat varför dieslar har högt statiskt kompressionsförhållande.Ursprungligen postat av Kricke82 Visa inläggMen ta du och läs på om verkningsgraden på en diesel om du nu undrar varför kompressionen är hög på dessa, dvs att dieselnmotorn är ju beroende av hög komp då den inte har tändning i förbränningsrummen utan bränslet antänds av komp. Sen sägervjag inte att du har helt fel för övrigt. Mvh
Men du har givetvis rätt i det du skriver ovan.
Kommentera
-
Nej inte riktigt men 4 knop med en 12 tums stigning till max 25 knop på min båt.Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inläggMenar du att den inte har de utlovade 30 hästarna ? I princip borde toppfarten med rätt propeller öka med runt 5kn mot 20:an.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
|
31 svar
23 403 visningar