Typa ned EU-trailer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Typa ned EU-trailer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
    det du kan göra är att köpa den oreggad obesiktad osv och registrera den själv, borde fungera
    Det var precis det jag trodde Tikiåterförsäljaren ovan hade försökt om jag förstod honom rätt (och företag borde ju ha en bättre "ingång" till Bilprovningen än jag). Kanske är det just Tiki BS 700-R som är svåra fastän det låter osannolikt.

Ska ringa Transportstyrelsen/Bilprovningen och höra snarast. För precis som du säger, svårare än så borde det inte vara, ta en ny 750, registrera som en 650 och kör!

Kommentera

det var som jag sa tidigare inga problem att välja max lastvikt på vårt hemmabygge till båtkärra. vi valde lägre 500kg eller nått sånt får att kunna dra med alla bilar i hushållet

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
        det var som jag sa tidigare inga problem att välja max lastvikt på vårt hemmabygge till båtkärra. vi valde lägre 500kg eller nått sånt får att kunna dra med alla bilar i hushållet
        Låter bra, ska undersöka lite och försöka hitta en ny, oreggad 750 trailer i närheten, visst måste man få köra oreggat till Bilprovningens registreringsbesiktning även om det blir några mil...?

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Ja det här låter som en fråga av största vikt och dessutom om vikt tror jag...
          Eller ngt udda av teknisk art...
          Att räkna ut vad en bil får dra eller inte går inte.. Transportstyrelsen har förmodligen en apa som kastar pil om vad olika bilar får dra har jag bittert fått erfara när jag skulle köpa husvagn nyligen.. Här är familjens bilpark, om någon ser ett mönster eller röd tråd får ni gärna förklara för mig:

Bil tjvikt vikt br vikt obr hkr
          Audi tdi 1610 1300 750 163
          Audi 1,8t 1590 1400 750 163
          Golf 2,0 1410 1400 600 120

Lägger man dessutom till svågerns bil blir det ännu värre:
          Audi tdi 1600 1600 750 132

Alla Audi är A4 avant av olika årsmodeller
          Den bilförsäljaren jag pratade med kunde heller inte förklara, utan var också inne på att det är som ett lotteri..
          Och att det har blivit svårarare/omjligt att registrera om fordon..

Kommentera

Ursprungligen postat av 2dojor Visa inlägg
            Att räkna ut vad en bil får dra eller inte går inte.. Transportstyrelsen har förmodligen en apa som kastar pil om vad olika bilar får dra har jag bittert fått erfara när jag skulle köpa husvagn nyligen.. Här är familjens bilpark, om någon ser ett mönster eller röd tråd får ni gärna förklara för mig:

Bil tjvikt vikt br vikt obr hkr
            Audi tdi 1610 1300 750 163
            Audi 1,8t 1590 1400 750 163
            Golf 2,0 1410 1400 600 120

Lägger man dessutom till svågerns bil blir det ännu värre:
            Audi tdi 1600 1600 750 132

Alla Audi är A4 avant av olika årsmodeller
            Den bilförsäljaren jag pratade med kunde heller inte förklara, utan var också inne på att det är som ett lotteri..
            Och att det har blivit svårarare/omjligt att registrera om fordon..
            Det är väl biltillverkarna som bestämmer vad deras bilar får dra för släpvikter ex obromsat ,kolla volvo bilarna 500kg obromsade 80 kärror,men är dom fram till 1995 så är det andra vikter.

Jag var nog lite snabb att peka ut alla volvobilarna,jag kikade på en del beg i höstas för jag skulle ha den till att dra min 80 vagn med vikt på 700 kg och fick välja en 850 från 1995 .

Var ute och såg att enVolvo V70 2,5FT 200hk får dra 750kg
            Senast ändrad av Hoffe; 2016-06-16, 17:13. Anledning: felaktig uppgift

Kommentera

Oj bara 500 kg för en redig Volvo, jag som trodde min Megane var klen på 650 kg...

Kommentera

Ursprungligen postat av Hoffe Visa inlägg
                Det är väl biltillverkarna som bestämmer vad deras bilar får dra för släpvikter ex obromsat ,kolla volvo bilarna 500kg obromsade 80 kärror,men är dom fram till 1995 så är det andra vikter.

Jag var nog lite snabb att peka ut alla volvobilarna,jag kikade på en del beg i höstas för jag skulle ha den till att dra min 80 vagn med vikt på 700 kg och fick välja en 850 från 1995 .

Var ute och såg att enVolvo V70 2,5FT 200hk får dra 750kg
                Det kanske är tillverkarna själva som bestämmer vikterna nu för tiden, ingen aning faktiskt, men du ser ju själv hur skevt satta de är. Jag menar, hur tänkte då Volvo där? Om du då tex har en vanlig V70 150 hk så får du då bara dra 500 kg obromsat, men samma bil får dra 1800 kg bromsat, och till och med 2100 kg om du har b-e kort... Låter det rimligt?

Om du sedan vill vara snäll mot miljön och köpa en miljöbil så får du med tänka dig för, en sådan får bara dra Max 1300 kg oavsett din behörighet eller vad det är för en bil..
                Rena vansinnet..

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Det var precis det jag trodde Tikiåterförsäljaren ovan hade försökt om jag förstod honom rätt (och företag borde ju ha en bättre "ingång" till Bilprovningen än jag). Kanske är det just Tiki BS 700-R som är svåra fastän det låter osannolikt.

Ska ringa Transportstyrelsen/Bilprovningen och höra snarast. För precis som du säger, svårare än så borde det inte vara, ta en ny 750, registrera som en 650 och kör!
                  Hmm, hur mycket dyrare blir det att köpa en bromsad kärra istället då om du ändå ska köpa en ny? Du slipper ju en hel del krångel och Då kan du ju ta till lite marginal med så du aldrig riskerar överlast och du behöver ju inte välja bil efter släpet den dagen du vill byta den..
                  Som du själv var inne på så är det ju svårt/dyrt att få tag på liten bromsad trailer begagnad, så den borde ju behålla värdet bra om man ser det så?

Kommentera

Merkostnaden blir minst 5000kr om jag köper billigaste nya trailer med broms, då blir det ett 800kg släp. En handlare sa faktiskt att små bromsade trailers (upp till 800) är svårsålda, de som köper bromsat köper minst en 1000kg trailer...

En ny, bromsad 1000kg trailer kostar säkert 10 000 kr mer än en obromsad och tyvärr är de också ofta för långa för garaget...
                    Senast ändrad av anteman; 2016-06-17, 17:51.

Kommentera

Ursprungligen postat av 2dojor Visa inlägg
                      Det kanske är tillverkarna själva som bestämmer vikterna nu för tiden, ingen aning faktiskt, men du ser ju själv hur skevt satta de är. Jag menar, hur tänkte då Volvo där? Om du då tex har en vanlig V70 150 hk så får du då bara dra 500 kg obromsat, men samma bil får dra 1800 kg bromsat, och till och med 2100 kg om du har b-e kort... Låter det rimligt?

Om du sedan vill vara snäll mot miljön och köpa en miljöbil så får du med tänka dig för, en sådan får bara dra Max 1300 kg oavsett din behörighet eller vad det är för en bil..
                      Rena vansinnet..
                      Jag tror det är tillverkarna som bestämmer hur mycket bilen får dra obromsat. Min Toyota Yaris får tex dra 550kg obromsat. När jag tittade på ny bil konstaterade jag att Toyota Auris och Avensis gick bort pga för låg obromsad dragvikt... Minns inte siffrorna men Avensis fick inte dra lika mycket som min Yaris i alla fall. Galet.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                      15 svar
                      768 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sadda
                      av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                      4 svar
                      385 visningar