Vad saknade du i din flugask detta år ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad saknade du i din flugask detta år ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vad saknade du i din flugask detta år ?

    Håller på o går igenom utrustning och lägger den i vinteride tills vårens HÖ premiär tur kommer i vår.

    Det enda jag saknade i mina flugaskar för i år var faktiskt klassikern redtag, trodde inte denna fluga skulle behövas då man har bundit upp ett gäng flugor med latex, foam, cdc och andra material för att få så bra färger och siluett som möjligt av den äkta varan.

    Vart en tripp vi tog och riktade in oss på enbart harr eftersom öringen vart fredad just den helgen vi var där. Jag nötte på med mina puppor och guldskallar och visst fick man harr på dessa, men de var just red tag som levererade riktigt bra. Vet inte om det var den röda lilla tofsen som retade fiskarna eller om de var nått annat med just den flugan som gjorde fiskarna hugg galna. Nån som vet vad red tag ska imitera eller är det bara en alround fluga som fungerar i alla lägen bara storleken är rätt ?

    Så till nästa år gäller det att kompletera "harr-asken" med just denna fluga, både våt och torr

    Har ni nån fluga som ni saknat vid nån av era fisketripper ?
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

    Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

  • #2
    Den är nog en ren allaround fluga. Har aldrig hört sägas att den ska imitera någon specifik insekt. Och visst gör den där lilla röda tofsen en viss skillnad. Jag har ju testat med min Black Grizzly torris = Röd tag, svart kropp, vit tofs vinge och grizzly hackel, bunden på vanlig krok #12 och 14. Och då både med och utan tag. Det verkar dock som om firren föredrar den med en röd tag.

    Sedan har du ju Långt ner i halsen också. Som är en klinkhammer med röd tag, påfågel herl kropp,
    vit vinge och ett brunt parashute hackle. En Harr fångare av rang den med.

    Förr om åren hände det att jag tyckte att jag saknade någon fluga. Men nu för tiden så vet jag ganska så väl vilka flugor som är gångbara i de få vatten jag alltid fiskar i.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-12-13, 23:18.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

    Kommentera


    • #3
      måste bindas ett gäng red tag klinkisar, men förövrigt så har de egengjorda flugorna levererat bra i sommar. torr, våt och klink red tag skall bindas nån kväll när man får tid övers

      Bästa flugan för i år har tan tvekan vart min mojocaddis, den har ett gäng rödingar, öringar och regnbågar på sitt samvete nu. Men detta kanske beror på att det är nog den första flugan jag knyter på när det vakar och så gillar jag huggen när fisken kommer som en torped efter flugan när man drar hem den. Samt att den egna lilla "masken" har fungerat bra då fisken vart svårflörtad
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

      Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

      Kommentera


      • #4
        Förra sommaren hade jag ett helt galet harrfiske med svart Klinkhammer strl 12. Till slut var mina 5st svarta Klinkhammers helt massakerade. Till nästa sommars fjälltur ska asken fyllas med mååånga dito flugor..

        Kommentera


        • #5
          vid fjällturer måste man ha en uppsjö av "små svarta" i asken. Vak lite här och där och man inte ser nått på ytan blir det alltid en svart klink i storlek 14-16 som åker på tafsen i första hand, funkar inte det slänger jag dit en upphängare i samma storlek som ligger under ytan
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

          Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

          Kommentera


          • #6
            Efter min och Denadas tur till stöten så har jag bestämt mig för att följa ett råd vi fick av far & son som vi träffade där. Super puppor i storlek 8-12 och STORA klinkhamers.

            De firrarna gillade stora saker! Så nu i vinter ska jag binda upp ett helt gäng till nästa år

            Annars är jag ju så kass på det här med flugfiske så jag är glad bara nått hugger

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
              måste bindas ett gäng red tag klinkisar, men förövrigt så har de egengjorda flugorna levererat bra i sommar. torr, våt och klink red tag skall bindas nån kväll när man får tid övers

              Bästa flugan för i år har tan tvekan vart min mojocaddis, den har ett gäng rödingar, öringar och regnbågar på sitt samvete nu. Men detta kanske beror på att det är nog den första flugan jag knyter på när det vakar och så gillar jag huggen när fisken kommer som en torped efter flugan när man drar hem den. Samt att den egna lilla "masken" har fungerat bra då fisken vart svårflörtad
              Ja, mojo caddisen är ju en måste fluga i min ask nu mer. Den skulle jag lika litet vilja vara utan som en Fjädermygga / dito puppa eller en Flickslände nymf. Hökensås Prince nymfen, har även den seglat upp som en av favoriterna.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2013-12-13, 23:15.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

              Kommentera


              • #8
                Jag saknade en dräpare!

                En som ala vill fiskar hugger på...

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Denada Visa inlägg
                  Jag saknade en dräpare!

                  En som ala vill fiskar hugger på...
                  Har du ingen mickey finn i asken
                  FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                  SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

                  Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

                  Kommentera


                  • #10
                    Även detta år saknades all lust till att använda flugspöet och vad därtill hör ... och ändå hade jag uppdaterat utrustningen med ny rulle och tafsar.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av json95, 2021-08-21, 16:39
                    7 svar
                    676 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Fiskare Bob  
                    Startad av Pellepaltnacke, 2023-10-22, 14:27
                    3 svar
                    232 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Niklar
                    av Niklar
                     
                    Arbetar...
                    X