Nybörjarens vanligaste kast tekniska misstag. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarens vanligaste kast tekniska misstag.

Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Gör man fel när man kastar och inte kan komma på var det går fel......be nån polare filma när du kastar eller sätt en kamera på backen och låt den filma dina kast. Sen när man tittar på filmen ser man precis vart det går fel.

Att titta på en massa filmer på nätet ger en massa info och hur man ska göra, men att låta kroppens muskler översätta denna info till det perfekta kastet är en annan femma.

Gjorde detta själv och filma mig för att ta reda på varför jag fick mina tailing loops på ungefär var femte kast och kom fram till den enkla lösningen att jag tog i för mycket när jag skulle lägga ut linan.
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
      Mel Krieger!
      Downup!
      https://www.youtube.com/watch?v=zcE-9WPuZ04
      Lycka till och dra nätt i början.
      Min bästa regel för mitt eget kastande är inte flexa handled så jag känner att jag laddar klingan när jag kastar.
      Små rörelser! oops nu blev det två!
      Haha ja, gamla goda Mel! Downup är ett skitbra ord.

Att få till dubbeldraget på utkast är nog det enklaste tycker jag; kolla på herr Bauer i alla hans gäddflugfilmer.
      När det börjar tynga till i spöt, dra till utav bara helvete ned mot höften, och släpp linan när handen är vid din ficka. Kan ta några kast att få till rätt timing på det, men tänker man ungefär "båda händerna ska stanna samtidigt", så borde det bli bra. Funkade för mig iaf.
      Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Troll Visa inlägg
        Haha ja, gamla goda Mel! Downup är ett skitbra ord.

Att få till dubbeldraget på utkast är nog det enklaste tycker jag; kolla på herr Bauer i alla hans gäddflugfilmer.
        När det börjar tynga till i spöt, dra till utav bara helvete ned mot höften, och släpp linan när handen är vid din ficka. Kan ta några kast att få till rätt timing på det, men tänker man ungefär "båda händerna ska stanna samtidigt", så borde det bli bra. Funkade för mig iaf.
        Det är många som säger det, men för mig blir det hjärnlåsning i den rörelsen - ungefär som att "rita cirklar med händerna åt olika håll samtidigt", det blir liksom helt kortslutning - men på bakkastet är det inga problem alls.

Kommentera

Kolla på linan. När den ligger rakt och horisontellt + att du känner ett litet ryck i spöt. DÅ drar du!
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Mycket bra förklarat och lärorikt!
            Jag har en kompletterande fråga, som säkert också är lite av en nybörjarmiss.

Har hänt ett flertal gånger att jag stått vid någon snårig kant och först dragit ut massor med lina som ligger på marken. De första rörelserna går skitbra, får ut bra med lina i luften och så. Men så plöstligt tar det stopp då det har trasslat in sig i någon vassrugg, pinne, sten el allt av ovanstående.

Börjar jag istället kasta ut lina utan att dra ut något på marken så är det egentligen inget problem, fram till sista utkastet då den lina jag dragit ut inte räcker till, utan det blir liksom ett litet "knyck" i linan när den liksom "tar slut" och den blir helt spänd från spolen och linan fjädrar tillbaks en bit och tafsen typ korvar sig. Hur gör man för att dra ut tillräckligt med lina på sista kastet för att undvika detta?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
              Mycket bra förklarat och lärorikt!
              Jag har en kompletterande fråga, som säkert också är lite av en nybörjarmiss.

Har hänt ett flertal gånger att jag stått vid någon snårig kant och först dragit ut massor med lina som ligger på marken. De första rörelserna går skitbra, får ut bra med lina i luften och så. Men så plöstligt tar det stopp då det har trasslat in sig i någon vassrugg, pinne, sten el allt av ovanstående.

Börjar jag istället kasta ut lina utan att dra ut något på marken så är det egentligen inget problem, fram till sista utkastet då den lina jag dragit ut inte räcker till, utan det blir liksom ett litet "knyck" i linan när den liksom "tar slut" och den blir helt spänd från spolen och linan fjädrar tillbaks en bit och tafsen typ korvar sig. Hur gör man för att dra ut tillräckligt med lina på sista kastet för att undvika detta?

Tackar!

Det är ju alltid en risk man får ta när man har en del lös lina liggande på marken där det växer något annat än kortklippt gräs. Och hur ofta förekommer det där man fiskar? Det har hänt mig då och då också att linan fastnar i någon maskros tuva eller någon annan och litet styvare växtlighet eller typ i någon pinne, vilket ju är skit irriterande. Och det är ju ännu pestigare om linan fastnar i något när man har fisk på.

Jo, då är ju förvisso metoden att dra lina direkt från rullen en säkrare väg. Men då är det ju i stället svårare att beräkna att man har dragit ut tillräckligt med lina från rullen när man lägger ut sista kastet som du har märkt. I 6 fall av 10 så har man matat ut för litet lina. Och då händer det som du beskriver. Och ju kortare lin längd du drar iväg jämfört med hur lång lina totalt sett du behärskar att skjuta? Ju oftare händer detta.

Den bästa medel vägen, är att helt enkelt skaffa en lin korg av något slag. Dessutom har den fördelen av att du får mindre skit på linan, eftersom den inte kommer i kontakt med marken.

Lin korg, är ju ännu nyttigare när man vadar ut i strömmande vatten och fiskar. Ingen lös lina slinga som hänger någon meter nedströms dig och bromsar.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2015-03-25, 11:21.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                Tackar!

Det är ju alltid en risk man får ta när man har en del lös lina liggande på marken där det växer något annat än kortklippt gräs. Och hur ofta förekommer det där man fiskar? Det har hänt mig då och då också att linan fastnar i någon maskros tuva eller någon annan och litet styvare växtlighet eller typ i någon pinne, vilket ju är skit irriterande. Och det är ju ännu pestigare om linan fastnar i något när man har fisk på.

Jo, då är ju förvisso metoden att dra lina direkt från rullen en säkrare väg. Men då är det ju i stället svårare att beräkna att man har dragit ut tillräckligt med lina från rullen när man lägger ut sista kastet som du har märkt. I 6 fall av 10 så har man matat ut för litet lina. Och då händer det som du beskriver. Och ju kortare lin längd du drar iväg jämfört med hur lång lina totalt sett du behärskar att skjuta? Ju oftare händer detta.

Den bästa medel vägen, är att helt enkelt skaffa en lin korg av något slag. Dessutom har den fördelen av att du får mindre skit på linan, eftersom den inte kommer i kontakt med marken.

Lin korg, är ju ännu nyttigare när man vadar ut i strömmande vatten och fiskar. Ingen lös lina slinga som hänger någon meter nedströms dig och bromsar.
                kruxet är ju att kollar man på youtube ser det ju så sjukt enkelt ut att mata ut lina från rullen. Men de kanske redan har gjort typ 7 kast innan de väljer klippet där det funkar...

Kommentera

Jo, det ser alltid så enkelt ut när någon som kan sin sak gör det. Och som du säger, många video klipp är ju redigerade. Men med tiden så lär man sig instinktivt ungefär hur mycket lina man klarar att lägga ut? Men det är inte alltid det funkar bra för den skull.

Som sagt, en lin korg spar en många svordomar och irritation.

Den bästa varianten är den med små pinnar i botten av korgen. http://www.dan-tackel.com/6962/linkorg-fran-flydressing Men denna är ju iaf. bättre än ingen alls:

Senast ändrad av Jock Scott; 2015-03-25, 20:35.

Kommentera

Ännu en pryl att bära med sig på fisketuren alltså... hmm, tror jag övar lite mer på att dra i linan, känns som att man har nog med prylar att ha koll på ändå på fisketuren.

Kommentera

Jo, det blir ju en pryl till att släpa på som sagt. Men R.T. korgen är ju hopvikbar och väger litet i fall du trots allt kan tänka dig en lin korg?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                      1 svar
                      343 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Okoun
                      av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      136 visningar