Mitt första flugfiskeset. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt första flugfiskeset.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mitt första flugfiskeset.

Hade tänkt köpa mig ett flugfiskeset som fungerar till havsöring/abborre och lite öring i lokala strömmen.
    Finns det nått som ens täcker dessa 3 ganska bra?

Om jag fattat rätt så är det klass 6 som gäller om man ens vill ut och köra havsöring, till de andra räcker 5a.

Min budget är ganska flexibel, är inte ute efter värstinggrejer eftersom det antagligen kommer bli ganska sparsamt använt, men efter vad folk har sagt till mig så är det ingen ide att köpa det absolut billigaste. Det blir bara en dålig upplevelse.

Så har ni några tips på hyffsade spön och rullar så vore det tacksamt.

Ska göra det klart att jag är riktigt grön på detta, har lånat spö några gånger och hade riktigt kul

Klass 6 e ju perfa till borre. Till regnbåge / öring hade kanske en 5a räckt men en 6a funkar fint. Till kusten räcker en 6a fina dagar. Men dagar med busväder e kanske en 7a o fördra så du får lite mer pulver i grejerna. Likså om drömöringen kliver på. Men en 6a e en kanon kompromiss så länge du inte ska fiska på de minsta bågarna o öringarna.
    Många butiker har shyssta set till bra priser nu. Men ofta får man köpa sig en eller kanske 2 andra linor då de linor som följer med i kit inte brukar va dom bästa. Men ska de bara användas en handfull ggr per år så kan de mycke väl räcka till. Brukar dock endast va flyt som ingår i kit.

Kommentera

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
      Klass 6 e ju perfa till borre. Till regnbåge / öring hade kanske en 5a räckt men en 6a funkar fint. Till kusten räcker en 6a fina dagar. Men dagar med busväder e kanske en 7a o fördra så du får lite mer pulver i grejerna. Likså om drömöringen kliver på. Men en 6a e en kanon kompromiss så länge du inte ska fiska på de minsta bågarna o öringarna.
      Många butiker har shyssta set till bra priser nu. Men ofta får man köpa sig en eller kanske 2 andra linor då de linor som följer med i kit inte brukar va dom bästa. Men ska de bara användas en handfull ggr per år så kan de mycke väl räcka till. Brukar dock endast va flyt som ingår i kit.
      Tack för svar!

Linor är ju en hel vetenskap bara det har jag märkt.

Känner jag migsjälv rätt så kommer det antaligen bli borre och havsöring, jag är inte mycket för att nöta i strömmen. Men man vet ju aldrig

Jag har kikat endel på dessa set och det skulle fungera? Hade gärna lagt till några kronor om det gjorde stor skillnad.

Kommentera

Har du kollat på vision abbo?

Sj kör jag ett vision kust #6 med en vision kela rulle i matchande färg. På den sitter en guideline coastal slow intermediate.

Kör det till båge och på kusten. Mest båge dock haha.

Lite dyrare dock.. Gick på typ 6lax när jag köpt det. Men riktigt shysst. Dock hade jag ett guideline kispiox kit innan som funka skitbra såg vison visu eller va de heter billigt nånstans nu.

Största tipset e o åka o provkasta o klämma på olika spö. Sjukt stor skillnad på spö. Och ännu större skillnad när du provar runt med olika linor på samma spö..

Kommentera

Ah jag borde testat mer på mässan senast jag var där. Men man vill inte gå fram och veva när det står massa "proffs" runt haha!

Jag har flera bekanta som flugfiskar, så jag ska ta och låna lite olika och testa. Men dom flesta fiskar endast öring eller lax och det är så annorlunda mot det jag är intresserad av.

Ska kolla upp det du föreslog. Vision abbo har jag tittat på, priset var ju bra men jag undrar om man kommer tröttna fort och uppgradera. Då känns det bättre att köpa lite dyrare direkt.

Kommentera

Jag har lagt ner flugfiske och jag har 4 st helt nya stroft tafs 0.22 , 0.18, 0.16 och 0.14mm ( 100 meters spolar )och runt 150 st flugor ( torrflugor, nymfer, streamers, mask nobblers som du kan ha till både öring och regnbåge. Jag vill ha 700kr för allt. ( och då ingår även frakt om det ska skickas )
            Om det låter intressant hör av dig i pm

Kommentera

jag köpte loops nybörjarset för 15 år sedan. gick på 1500kr vill jag minnas. anvönder det än idag då och då samt lånar ut det till vänner som inte har egna grejjer. nybörjarprylar är inte nödvändigtvis av ondo. ska du fiska blåsig kust kan det däremot bli frustrerande..
              Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
              sigpic
              Skitfiske!

Kommentera

Mitt första spö var ett Loop Adventure, klass 5 tror jag, det fungerar även idag, det har tagits både abborre, öring och tja, det mesta på det spöet. Det hela handlar i min åsikt om hur DU kastar med vilket spö, som passar dig, och hur stora flugor du kan vända. För abborre kan det krävas större flugor, och då blir det lättast att vända med ett "kraftigare" spö.

Sedan handlar det också om vad för karaktär spöt har, jag fiskar nästan uteslutande med min 4/5 som däremot är rätt rapp, där kan jag både dänga ut 8 cm chinese dragon och andra ledande flugor, eller små torrflugor, beroende på vilken lina jag använder. Men min rekommendation är ändock att börja med ett spö, klass 5 eller 6 som är ganska förlåtande/mjukt.

Att känna stor skillnad på spön i början, och veta vad som passar dig är inte alltid lätt. Kan tillägga att jag fortfarande vissa dagar väljer mitt billiga loop spö att fiska med istället för något av de andra spöna jag har liggandes :P

Kommentera

Ursprungligen postat av jackjaevel Visa inlägg
                  Mitt första spö var ett Loop Adventure, klass 5 tror jag, det fungerar även idag, det har tagits både abborre, öring och tja, det mesta på det spöet. Det hela handlar i min åsikt om hur DU kastar med vilket spö, som passar dig, och hur stora flugor du kan vända. För abborre kan det krävas större flugor, och då blir det lättast att vända med ett "kraftigare" spö.

Sedan handlar det också om vad för karaktär spöt har, jag fiskar nästan uteslutande med min 4/5 som däremot är rätt rapp, där kan jag både dänga ut 8 cm chinese dragon och andra ledande flugor, eller små torrflugor, beroende på vilken lina jag använder. Men min rekommendation är ändock att börja med ett spö, klass 5 eller 6 som är ganska förlåtande/mjukt.

Att känna stor skillnad på spön i början, och veta vad som passar dig är inte alltid lätt. Kan tillägga att jag fortfarande vissa dagar väljer mitt billiga loop spö att fiska med istället för något av de andra spöna jag har liggandes :P
                  Jag var införstådd med att det skulle vara en djungel men ju mer jag läser på, ju mer förvirrad blir man

Jag ska testa några olika combos och se hur det känns.

Kommentera

Började också med ett nybörjarkit. Att känna på spöt gick inte alls. Fick ju inte iväg linan överhuvudtaget ute på parkeringen... Trots flugfiskeaffärens tappra försök att få mig lyckas.

Blev inte att jag tog upp flugfisket och vart femte år, då tanken slår till igen att detta skall jag lära mig, och jag skall köpa nya linor är det lika frustrerande dyrt igen..

Blir nog aldrig en flugfiskare..
                    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    347 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    146 visningar