Jag har vart med om ett vatten som har vart otroligt svårt att lura rengbågen på fluga fast jag sett att det är en massa fisk i vattnet men lössningen kom när jag fånga en på mete med räcka och såg att den va propp full av små mörtar så började flugfiska med små fiskimitation och började fånga en hel del fisk där efter. Är ju inte så vanligt att rengbågen börjar jaga fisk och det är det enda vattnet jag har vart med om det men är väl värt ett försök.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad F*N är fel!?
Collapse
X
-
Bästa lösningen är ju att gå in på valfri site och shoppa loss på flugor för en 1500 spänn...höjer alltid mitt självförtroende iaf.
Om det är på sommaren å varmt i vattnet. Ställ dig i den änden av sjön där vinden oftast ligger på. Hitta djupaste delen. Och bomba på med Montana eller liknande under hela kvällen tills det är helt mörkt. Lovar att du får nån om det finns nåt i sjön.
Dock tycker jag att allt utom torrflugefiske är fusk, men det är bara en åsikt
/Don
Kommentera
-
Som sellasie säger... Om ditt mål är att bara få en regnbåge ska du köra med P12:a! Dra bort allt flugmaterial från en E12:a, nästa steg är att aptera denna nakna krok med ett flytande powerbaitägg!
Kasta sedan ut som vanligt och låt ligga! Ditt mål kommer sedan vara uppfyllt...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Alsbäck_ Visa inläggSom sellasie säger... Om ditt mål är att bara få en regnbåge ska du köra med P12:a! Dra bort allt flugmaterial från en E12:a, nästa steg är att aptera denna nakna krok med ett flytande powerbaitägg!
Kasta sedan ut som vanligt och låt ligga! Ditt mål kommer sedan vara uppfyllt...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av XtremeFiskaren Visa inläggJag har ett stort problem. Att få fisk!! Jag har snart fiskat i Put And Take sjöar i ett år och inte fått EN ENDA FISK!!! Jag brukar fiska med streamers som dog nobbler, nobbler, zonkers, wolly- och flashbugger, som alla säger är jättebra och man alltid får fisk på. Men inte jag. Jag brukade köra med flytlina och vanlig tafs, men har nyss bytt till flytlina med Super fast sinking polytafs. Men endå får jag ingen fisk. Jag brukar bara ställa mig någonstans vid sjön och kasta rakt ut eller i närheten av någon sorts vegetation. Vad gör jag för fel? Jag fiskar även ibland med myr-imitationer som också sägs är jättebra men jag får bara inte fisk asså!
Snälla säg exakt vad ni gör vid ett Put And Take vatten, vilka flugor ni använder, vilka tekniker, redskap, vart ni kastar o.s.v. Jag vill veta allt!! Mitt mål denna sommaren är att få just en regnbåge i ett Put And Take vatten, och jag skiter nästan i hur stor den är. Jag vill bara få fisk på mitt spö.
Tack på förhand
Kommentera
-
Ursprungligen postat av XtremeFiskaren Visa inläggJodå det finns fisk. Ganska mycket faktiskt, med tanke på att det vakar och håller på väldigt mycket. Tycker du att det är värt att köpa en sjunk-lina istället för att ha en sjunktafs på flytlinan? Fiskar du ofta med sjunklina?
Jag blev helt utfiskad av en gubbe som körde helsjunk och streamers i färgglada varianter en sommardag. Det glömmer jag aldrig. Jag körde dock flytlina och sjunkande streamers. Så skillnaden kan vara stor på bara ett par meter.
Ang vaken du pratar om. Ibland hoppar regnbågen så hela kroppen är en bra bit över ytan eller hur? Det behöver inte betyda att den äter, utan enligt diskussioner på forumet så kan det vara för att den vill skaka av sig parasiter. Otroligt påfrestande och se feta bågar hoppa i närheten av en. Alternativ två är att dem äter något precis under ytan och har så hög fart + att dem har svårt och bedömma var vattenytan är så dem flyger upp typ....
Är dock regnbågen uppe och gör försiktigta vak... Då äter den garanterat något på ytan. Då är risken stor att du tar något på torrt.
Regnbågsfiske är inte alltid så lätt som många vill påstå att det är många gånger. Jag har själv varit med om det.. du med.
/ John
Kommentera
-
Mitt tips som jag vet funkar är följande: Sluta fiska streamers och börja fiska med små nymfer istället. Jag fiskar nästan alltid med en phesanttail och en liten spider på tafsen sammtidigt. Börja med att binda in spidern på tafsen och i krokböjen binder du en halvmeter tafs och sedan fäster du en phesanttail i den. Detta fiskar du med handtwist riktigt sakta ju saktare ju bättre. Funkar inte detta byt fiskevatten :P
Kommentera
Foton
Collapse
-
av -martin-Tänkte lära mig att kasta med flugspö så jag är redo när strömmarna öppnar igen nästa sommar. Fick ett...2 Foton
-
Kanal: Flugfiske - Allmänt
2024-09-06, 22:59 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av -martin-, 2024-09-06, 22:59
|
2 svar
349 visningar
0 gillar