Träna nya kast - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Träna nya kast

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Träna nya kast

Hej

Nu har jag hittat mitt mission inför sommaren, lära mig lite nya kast.
    http://www.youtube.com/watch?v=0QhDavr24xA

Jag ser iof ingen större nytta med tex Vodoo kastet men det kan ju vara roligt att kunna .

Om någon kastguru här på fiskesnack har några bra tips för dessa kast så motages de gärna.

Skitfiske
    Icax
    If we continue to do things as we have always done them, we can only expect to get the results we always have!

Ursprungligen postat av icax Visa inlägg
    Hej

Nu har jag hittat mitt mission inför sommaren, lära mig lite nya kast.
    http://www.youtube.com/watch?v=0QhDavr24xA

Jag ser iof ingen större nytta med tex Vodoo kastet men det kan ju vara roligt att kunna .

Om någon kastguru här på fiskesnack har några bra tips för dessa kast så motages de gärna.

Skitfiske
    Icax
    Nu är jag ingen kastguru men har kastat flugspön i olika vatten under rätt många år. Trickkastning ser fräckt ut men är just det som namnet säger. De flesta kast i filmen är underhandskast med olika figurer som skapas genom spötoppen med linan i utfiskat läge. Snakeroll, wodoo eller vad du än nu kallas är samma princip allihop.
    Prova att leka med spötoppen och skapa olika figurer. Det kan vara ett skoj sätt att träna på. Men har du inte färdigheterna att utföra ett underhandskast, så är det den kasttekniken du ska börja med att träna in.
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av letsgofishingtoday Visa inlägg
      Nu är jag ingen kastguru men har kastat flugspön i olika vatten under rätt många år. Trickkastning ser fräckt ut men är just det som namnet säger. De flesta kast i filmen är underhandskast med olika figurer som skapas genom spötoppen med linan i utfiskat läge. Snakeroll, wodoo eller vad du än nu kallas är samma princip allihop.
      Prova att leka med spötoppen och skapa olika figurer. Det kan vara ett skoj sätt att träna på. Men har du inte färdigheterna att utföra ett underhandskast, så är det den kasttekniken du ska börja med att träna in.
      Hej

Ett rent underhandskast har jag inga större problem med.
      Precis som du skriver så är det trick kastning och man har ingen större användning av dem vid sjön,älven, ån eller var man nu fiskar.
      Det kan vara en kul grej att lära sig huxflux så kanske man har nytta av det, vem vet :-)

Icax
      If we continue to do things as we have always done them, we can only expect to get the results we always have!

Kommentera

Ursprungligen postat av icax Visa inlägg
        Hej

Ett rent underhandskast har jag inga större problem med.
        Precis som du skriver så är det trick kastning och man har ingen större användning av dem vid sjön,älven, ån eller var man nu fiskar.
        Det kan vara en kul grej att lära sig huxflux så kanske man har nytta av det, vem vet :-)

Icax
        Nej, vem vet......lycka till!
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av letsgofishingtoday Visa inlägg
          Nej, vem vet......lycka till!
          Tackar

Kommentera

Som sagt lycka till.

Ett kast du kan ha god nytta av är ju "Fallskärms kastet". Iaf när du fiskar i strömmande vatten.

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
              Som sagt lycka till.

Ett kast du kan ha god nytta av är ju "Fallskärms kastet". Iaf när du fiskar i strömmande vatten.

http://stevenojai.tripod.com/paracast.htm
              Håller med, ett mycket användbart kast.

Icax

Kommentera

Tänkte ta upp en fundering jag har angående underhandskast som tex Letsgofishingtoday skrev om här i tråden.

Man hör ofta spey- , underhandskast men var ligger skillnaden? Har haft den här diskutionen med några fiskevänner utan att riktigt komma fram till något bra svar.
                Enligt min mening är det bara olika namn på samma kast.

Vad anser ni?

Ps. det kanske finns någon annan tråd här på FS som tar upp ämnet men det har jag inte kollat, fick bara ett infall att se vad ni tycker.

Icax

Kommentera

Hej!

Det är samma kast. Spey kast, är den gamla termen bara.

Spey kastet, är 150 år gammalt. Från början ett kast för 2 hands spöt, som senare fick en variant för enhands spöt på 1980 talet.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-22, 20:56.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                    Hej!

Det är samma kast. Spey kast, är den gamla termen bara.

Spey kastet, är 150 år gammalt. Från början ett kast för 2 hands spöt, som senare fick en variant för enhands spöt på 1980 talet.

Jag visste väl att jag kunde lita på "jock". En aldrig sinande källa av information

Tack

Icax

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                    29 svar
                    3 211 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg s1lvertungas  
                    Arbetar...
                    X