Träna nya kast - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Träna nya kast

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av icax Visa inlägg
    Är det möjligen "Fiskesommar i Gaula" du menar?

Icax
    Nej, men där har du den ena av grabbarna i filmen jag menar, Jan Erik Granbo, heter han visst. Men den andra snubben är inte med i denna filmen. Tror han hette Randulv.
    Skön tröndersk dialekt har de i alla fall. Ett mycket säreget språk som får mig full i skratt varje gång jag hör den. .
    Senast ändrad av letsgofishingtoday; 2010-03-23, 22:02.
    sigpic

Kommentera

Jag ser iof ingen större nytta med tex Vodoo kastet men det kan ju vara roligt att kunna Skitfiske Icax
      Då får du verkligen studera filmen om igen:
      Om du inte såg det tidigare, det kastet görs då du inte kan kasta någon del av fluglinan bakom dig själv, t.ex när du vadar nedanför en berghäll och inte kan lägga linan bak dig. Då använder du dig av detta kast som du tyckte var "show" bara. Har sett Göran Anderssom (då Loop) göra ett liknande kast i Älvkarleby, dock så la han linan rakt upp ovanför sig själv men principen var densamma: ingen lina bakåt. Då kastade han längre än vad spinnfiskarna kastade, och det just utan bakkast, och med flugspö (14 fot gammalt SAGE). Han kastade ca 30-35 m på detta vis

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
      Kan bara ge dej ett gott råd skaffa Göran Andressons film om flugkastning,Tumlaren
      Göran Anderssons film "Bättre flugfiske" tittade jag på flitigt för några år sedan när jag skulle lära mig underhandskast eller Spey vilket man nu föredrar :-).

Det är en av de bästa instruktionsfilmer jag har sett alla kategorier
      Icax
      Håller med fullt och fast, Alla kategorier, helt sant. Har sett Göran in action.
      På den tiden han tränade så var det 4 tim varje dag, året runt. Hans eget program omfattade ca 30 olika typer av kast. Han tränade på samtliga. Såg han oxå i Älvkarleby och första gången jag såg honom fiska var på en nacke ovanför "Korallen". Han fiskade effektivt med 70-80 m kast, otroligt, jag såg faen i mig inte var hans tuber landade, men jag så plötsligt kastlängden då han miste en stor öring på den nacken. Tror inte jag själv har kastat så långt.................med spinn/haspelspö!!???

Själv använder jag mig av den filmen då jag håller en del kurser här i Norge. Den är ju mycket pedagogisk och grundläggande och det är lätt att förstå alla principerna, oxå för Norrbaggar, hehehe
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Göran Andersson är en duktig kastare, det är inte tu tal om annat men han gör sig bäst på film. Jag har träffat honom och har vänner som fiskat med honom i Gaula och jag kan nog säga att alla av oss väljer Jan Erik Granbo och Randulv alla dar i veckan.
        sigpic

Kommentera

Nu snackade vi om kastteknik, inte ensegna reflektioner på person. Tycker vi bör håklla oss til det tekniska fortsättningsvis.
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
            Nu snackade vi om kastteknik, inte ensegna reflektioner på person. Tycker vi bör håklla oss til det tekniska fortsättningsvis.
            Så sant, Flodström..... onödigt att gå på person och bättre att hålla sig till ämnet. Skärpning från min sida.
            sigpic

Kommentera

Bra du tog hintet, hehe
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

på gräs

Jag började kasta speycast i Mörrum och korta kast över halva ån var ganska lätta att lära sig ,längre var ett problem .Sen gjorde jag misstaget att börja träna på gräsmatta hemma efter ett tag så la jag ut linan perfekt i rak fin linje med nästan upp till 90 graders vinkel långa fina kast.
                Nästa gång i vattnet så fungerade det inte alls ,inte ens korta kast .Gräset ger ett annat motstånd i linan än vattnet ,hela kastet misslyckdes gång efter gång .
                Så träna inte spey/underhanskast på gräs är mitt goda råd . Till sist lärde jag mej att kasta spey ganska bra och tog endel lax på det sättet .
                "HalvDan var här"

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                  Då får du verkligen studera filmen om igen:
                  Om du inte såg det tidigare, det kastet görs då du inte kan kasta någon del av fluglinan bakom dig själv, t.ex när du vadar nedanför en berghäll och inte kan lägga linan bak dig. Då använder du dig av detta kast som du tyckte var "show" bara. Har sett Göran Anderssom (då Loop) göra ett liknande kast i Älvkarleby, dock så la han linan rakt upp ovanför sig själv men principen var densamma: ingen lina bakåt. Då kastade han längre än vad spinnfiskarna kastade, och det just utan bakkast, och med flugspö (14 fot gammalt SAGE). Han kastade ca 30-35 m på detta vis
                  Det har du ju alldeles rätt i, det kommer att bli ännu mer inspirerande att lära sig ett kast som man verkligen kan ha nytta av.

Snart är det ju dags att försöka fånga havöringarna, bara några dagar kvar, få se om man inriktar sig på fiske eller kastträning. Det har ju en tendens att bli mycket plaskande i vattnet när man ska lära sig ett nytt kast.

Icax
                  If we continue to do things as we have always done them, we can only expect to get the results we always have!

Kommentera

Det har du ju alldeles rätt i, det kommer att bli ännu mer inspirerande att lära sig ett kast som man verkligen kan ha nytta av.

Snart är det ju dags att försöka fånga havöringarna, bara några dagar kvar, få se om man inriktar sig på fiske eller kastträning. Det har ju en tendens att bli mycket plaskande i vattnet när man ska lära sig ett nytt kast.

Icax
                    Det är rätt, Icax på dem bara........ men var ska du fiska öring, ligger inte isen nere runt halse och hakefjorden? Här längre upp lär de inte bli någon premiär vad det ser ut som som idag i alla fall.
                    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av letsgofishingtoday Visa inlägg
                      Det är rätt, Icax på dem bara........ men var ska du fiska öring, ligger inte isen nere runt halse och hakefjorden? Här längre upp lär de inte bli någon premiär vad det ser ut som som idag i alla fall.

Då är det ISBRYTARE,
                      Skämt o sido någonstans borde det vara liiiiiite öppet vatten, abstinensbesvären är näst intill förlamande.

Icax
                      If we continue to do things as we have always done them, we can only expect to get the results we always have!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                      29 svar
                      3 215 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg s1lvertungas  
                      Arbetar...
                      X