Träna nya kast - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Träna nya kast

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av icax Visa inlägg
    Då är det ISBRYTARE,
    Skämt o sido någonstans borde det vara liiiiiite öppet vatten, abstinensbesvären är näst intill förlamande.

Icax
    Ja , herre jisses, vad gör man inte för att få fiska lite...
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av letsgofishingtoday Visa inlägg
      Det är rätt, Icax på dem bara........ men var ska du fiska öring, ligger inte isen nere runt halse och hakefjorden? Här längre upp lär de inte bli någon premiär vad det ser ut som som idag i alla fall.
      Nu har isen försvunnit så det blir premiärfiske var på rekognoserings tur idag och det var isfritt överallt.
      Då är det bara vädergudarna som ska vara med.

Icax
      If we continue to do things as we have always done them, we can only expect to get the results we always have!

Kommentera

Ett av det mest nyttiga man kan lära sig, (om ni inte redan kan det här) är att kunna göra ett nytt "speykast" utan att plaska i vattnet. Utroligt många går omkring och plaskar en, två, ja t o m fler gånger innan dom lägger ut sista kastet, ca 1m längre ut än sista plask-kastet!!?? Fullständigt bortkastat fiske om du frågar mig.

Nä, efter en touch i vattnet med tafsen och flugan, relativt nära dig själv skall kastet gå rätt väg och så långt som behövs för fisket. Linan skall därefter inte lyftas igen för att nå längre ut, det skall komma på första utkastet. På så sätt utsätter man inte den potensiella fiske-sonen med onödiga plask. Changserna till fisk ökar därefter.

Funkar inte det här så har du fel teknik, fel lina/spö eller kombination av bägge delar. Det gäller att hitta dom felen och korrigera dom fort som fabian

RK99, tror jag vet vad felet var, du la ner för mycket lina på gräsmattan bara för att få tillräcklig friktion för att kunna spänna upp spöt för kast. Då du sen gjorde samma sak i ån så blev det för mycket lina på vattnet och kastet klarade inte att dra loss linan. Det går nämligen inte att kasta speykast på gräs då man är avhängig av vattnets friktion. En tanke bara?
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
          RK99, tror jag vet vad felet var, du la ner för mycket lina på gräsmattan bara för att få tillräcklig friktion för att kunna spänna upp spöt för kast. Då du sen gjorde samma sak i ån så blev det för mycket lina på vattnet och kastet klarade inte att dra loss linan. Det går nämligen inte att kasta speykast på gräs då man är avhängig av vattnets friktion. En tanke bara?
          Ja precis så är det ,när jag tränat in kastet med den låga gräsfriktionen och tyckte jag var riktigt duktig så funkade det inte alls på vattnet .
          Skall man träna hemma så är det säkert bättre att stå på en brygga .
          "HalvDan var här"

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
          0 svar
          156 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Jimmykay  
          Arbetar...
          X